معرفی صفحه صنایع در بورس ویو

صفحه صنایع در سامانه بورس‌ویو
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۱۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 6593
سطح حرفه ای

به منظور ایجاد نظم و امکان مقایسه کسب‌وکارهای فعال در یک حوزه، تمام شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس ایران، در صنعت مربوط به خود طبقه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال شرکت ایران‌خودرو که با نماد خودرو شناخته می‌شود، در صنعت “خودرو و ساخت قطعات” قرار می‌گیرد. در بورس ویو نوع دسته بندی صنایع بطوری بازبینی شده که در هر صنعت شرکت‌ها مشابهت بیشتری داشته باشند تا تحلیلگران از امکان مقایسه بهتری در هر صنعت برخوردار باشند و شاخص های محاسبه شده برای هر صنعت معنادارتر باشند.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

چه صنایعی در بورس ایران فعال هستند؟

برخی از  مهم‌ترین صنایع فعال در بورس ایران عبارت‌اند از سرمایه‌گذاری‌ها،‌ مواد شیمیایی متنوع ، فرآورده های نفتی ، آهن و فولاد، کانی‌های فلزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مخابرات، فلزات گران‌بهای غیر آهن، خودرو، ساخت قطعات و سیمان.

راهنمای صفحه صنایع در بورس ویو

برای ورود به صفحه صنایع، در صفحه نخست بورس‌ویو، برروی گزینه “صنایع” کلیک کنید. برای آشنایی بیشتر مقاله «نحوه ورود به بورس ویو» را مطالعه کنید.

راهنمای صفحه صنایع در بورس ویو

با انجام این کار، وارد صفحه زیر می‌شوید. در ادامه به بررسی بخش‌های موجود در صفحه صنایع خواهیم پرداخت.

راهنمای صفحه صنایع در بورس ویو

۱.  انتخاب بازه بازده:

از نوار بالای صفحه می‌توانید بازه مورد بررسی خود را برای بازده انتخاب کرده یا وارد نمایید. شما قادرید یک روز، یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال، سه سال و پنج سال را مستقیماً انتخاب کنید. همچنین در صورتی که تاریخ دیگری مدنظرتان باشد، می‌توانید مستقیما در جدول‌های موجود در این بخش، وارد کنید.

انتخاب بازه

۲.  جدول صنایع:

در این جدول نام و اطلاعات تمامی صنایع فعال در بورس ایران قرار دارد. با کلیک بر روی هریک می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از آن صنعت همچون نام نمادهای فعال در آن، انواع قیمت آن، چارت قیمتی، اطلاعات قیمتی، نسبت‌های مالی، صورت‌های مالی و… را مشاهده نمایید. به علاوه در این جدول، مقابل هر نماد اطلاعات و نسبت‌های جامعی وجود دارد که به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

جدول صنایع در بورس ویو

۲.۱. Return 1D:

میزان بازده یک روزه صنعت مدنظر را مشخص می کند، قابلیت مرتب سازی بر اساس بیشترین و کم ترین بازدهی روزانه نیز از این بخش وجود خواهد داشت.

۲.۲. Beta:

ضریب بتا (β) معیاری است که براساس داده‌های تاریخی بازده دارایی‌ها و بازده بازار به‌دست آمده و معرف میزان ریسکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن دارایی‌ها نسبت به کل بازار متحمل می‌شود.

در این بخش، اگر ضریب بتا بزرگتر از عدد یک باشد، نوسانات بازدهی آن صنعت بیشتر از نوسانات بازار است و اگر این ضریب کوچک‌تر از عدد یک باشد، نشان‌دهنده نوسانات کم‌تر صنعت نسبت به نوسانات بازار خواهد بود. ضریب بتای معادل عدد یک نیز به معنای تطابق نوسانات بازدهی صنعت مدنظر و بازار خواهد بود.

در فرمول محاسبه بتا، کوواریانس بازده سهم و بازار بر واریانس بازدهی بازار تقسیم می شود. برای محاسبه بتای صنایع در بورس ویو از سه نوع تایم فریم روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده شده است.

 در صنایع در بورس ویو Beta

در این بخش می‌توانید ضریب بتای ۹۰ روزه، ۶۰ هفته و ۳۶ماه را مشاهده نمایید.

۲.۳.P/E ttm:

طبق الزامات سازمان بورس، شرکت‌های بورسی باید در هر دوره سه‌ماهه صورت‌های مالی خود را گزارش نمایند. در مدل TTM می‌توان شرکت‌ها را بر اساس EPS دوازده ماه گذشته آنان (۴ دوره سه‌ماهه) ارزیابی کرد.

  • نسبت P/E از تقسیم قیمت جاری سهام، به سود هر سهم به دست می‌آید.

۲.۴.P/D:

نسبت p/d برابر است با نسبت قیمت بازار (Price) به سود تقسیمی شرکت (DPS). از نسبت قیمت به سود سهام در تجزیه و تحلیل سود تقسیمی سهام استفاده می‌شود. این نسبت نشان می‌دهد که برای هر واحد پولی چه میزان سود نقدی پرداخت می شود.

۲.۵.P/S:

نسبت p/s برابر است با نسبت قیمت بازار (Price) به فروش (Sale) هر سهم.

۲.۶.P/B:

نسبت p/b برابر است با حاصل تقسیم ارزش بازار یک سهم (Price) به ارزش دفتری آن (Book value).

۲.۷. P/FCFF و P/FCFE: P

نشان‌دهنده Price است. لذا این دو نسبت نشان‌دهنده حاصل تقسیم P بر FCFF و FCFE هستند.

  • FCFF: جریان نقدی آزادی است که شرکت پس از پرداخت های نقدی عملیاتی و سرمایه گذاری و قبل از پرداخت مخارج تامین مالی و سود سهامداران در اختیار دارد.
  • FCFE: جریانات نقدی آزادی است که شرکت پس از پس از پرداخت های نقدی عملیاتی و سرمایه گذاری و پرداخت مخارج تامین مالی در اختیار دارد و توانایی پرداخت این میزان وجه نقد به سهامداران را دارد.

۲.۸. EV/EBIT:

پیش از توضیح این نسبت لازم است با اصطلاحات EV و EBIT آشنا شویم.

  •    EV: پارامتر ارزش بنگاه  یا Enterprise Value، برابر است با ارزش بازار یک شرکت یا نهاد اقتصادی، که با توجه به ارزشی که در بازار معامله می‌شود تعیین می‌گردد.

ارزش بنگاه =

+   ارزش بازار سهام عادی و ممتاز

+   سهم اقلیت یا سهام غیر مدیریتی در سایر شرکت‌ها

+   ارزش بازار بدهی (در بورس ویو از ارزش دفتری بدهی استفاده می شود)

–  پول نقد و شبه پول

  • EBIT: این اصطلاح مخفف Earnings Before Interest Tax است که به معنای سود شرکت پیش از کسر هزینه‌های مربوط به بهره و مالیات می‌باشد. نسبت EV/EBIT برابر نسبت ارزش سرمایه‌گذاری به سود پیش از کسر بهره و مالیات است.

۲.۹. Payout Ratio:

به درصدی از درآمد یک شرکت گفته می‌شود که به ‌عنوان سود سهام، به سهام‌داران پرداخت می‌گردد. نحوه محاسبه این نسبت مالی به این صورت است که سود تقسیمی هر سهم در طول سال مالی بر سود هر سهم شرکت تقسیم می شود.

Payout Ratio

۲.۱۰.  Market Cap:

نشان‌دهنده ارزش شرکت‌های این صنعت است.

۲.۱۱.  Stocks:

نشان‌دهنده تعداد شرکت‌های فعال در این صنعت است.

بیشتر بخوانید: معرفی بخش درباره شرکت در سامانه بورس ویو

سوالات متداول

جدول صنایع در بورس ویو شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

در این جدول نام و اطلاعات تمامی صنایع فعال در بورس ایران قرار دارد. با کلیک بر روی هریک می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از آن صنعت همچون نام نمادهای فعال در آن و… را مشاهده نمایید.

ستون Payout Ratio در صفحه صنایع در بورس ویو چگونه محاسبه می‌شود؟

این نسبت مالی از رابطه سود تقسیمی هر سهم در طول سال مالی بر سود هر سهم شرکت محاسبه می‌شود.

ضریب بتا چیست و چه کاربردی دارد؟

ضریب بتا (β) معیاری است که براساس داده‌های تاریخی بازده دارایی‌ها و بازده بازار به‌دست می‌آید. این ضریب معرف میزان ریسکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن دارایی‌ها نسبت به کل بازار متحمل می‌شود.

نسبت p/b نشان‌گر چیست؟

نسبت p/b برابر است با حاصل تقسیم ارزش بازار یک سهم (Price) به ارزش دفتری آن (Book value).

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
8 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مسعود

درود

۲۳ معرفی صفحه صنایع در سامانه بورس ویو

۲.۴.P/D:
ممکن است بفرمایید که معنای ای عبارت چیست ؟
نسبت p/d برابر است با نسبت قیمت بازار (Price) به سود تقسیمی شرکت (DPS) از نسبت قیمت به سود سهام به طور در تجزیه و تحلیل سود تقسیمی سهام استفاده می‌شود. …

سپاس

کارگزاری مفید

با سلام
حرف E ابتدا کلمه eps سود یا زیانی است که در صورت‌های مالی به ازای هر سهم شناسایی می‌شود.

Behnaz

مقایسه فروش و سود زیان ماهانه و فصلی و سالانه صنایع رو هم اضافه کنید

کارگزاری مفید

با سلام
ضمن عرض تشکر از ارائه پیشنهاد شما، موضوع مورد نظر بررسی و به واحد مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

کوثر

سلام و وقت بخیر. فروش کل هر صنعت رو به طور سالانه کجا میتونم پیدا کنم؟

کارگزاری مفید

با سلام
از قسمت صنایع در سامانه بورس ویو امکان بررسی ارزش معاملات روزانه هر صنعت وجود دارد.

محمود شکرانه

لطفا در مورد ضریب بتا و اینکه یک معامله گر روزانه، کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت چه ضریبی مناسبتر است و … بیشتر توضیح دهید.

کارگزاری مفید

با سلام
ضریب بتا معرف میزان ریسکی است که سرمایه‌گذار با تصاحب آن دارایی‌ها نسبت به کل بازار متحمل می‌شود. و هرچه مقدار این ضریب بیشتر باشد ریسک بالاتری دارد.