معرفی پرتفوی لحظه‌ای در مفید آنلاین

معرفی پرتفوی لحظه‌ای در مفید آنلاین
زمان مطالعه: 10 دقیقه
انتشار ۱۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 26861
سطح مبتدی

 پرتفوی لحظه‌ای به شما این فرصت را می‌دهد که وضعیت دارایی‌های بورسی خود را به صورت زنده و بروزرسانی شده دنبال کنید. با استفاده از پرتفوی لحظه‌ای، شما می‌توانید اطلاعاتی مانند قیمت میانگین خرید، قیمت روزانه سهام، قیمت تمام شده سهم، بازدهی، سود مجمع و … را مشاهده کنید.

پرتفوی لحظه‌ای به هیچ عنوان ملاک دارایی شما نیست و صرفا برای سهولت در محاسبه سود/زیان شما در سامانه‌ مفید آنلاین قرار گرفته است.

مقدمه‌ای در مورد پرتفوی لحظه‌ای که باید بدانید

در پرتفوی لحظه‌ای با انتخاب فلش کنار هر یک از نماد‌ها می‌توانید سفارشاتی که برای هر یک ثبت کرده‌اید را مشاهده کنید. همچنین اطلاعاتی مانند سود و زیان مربوط به هر یک از سهام نیز قابل دسترسی است. قیمت سهم، قیمت سر به سر، خالص ارزش فروش‌، اطلاعات مربوط به توزیع سود شرکت از دیگر مواردی است که در این قسمت قابل مشاهده است. هر یک از ستون‌ها بخشی از اطلاعات سهام مورد نظر شما را نمایش می‌دهند که در ادامه به تعریف مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی ستون‌ها

  • مانده: در این ستون تعداد موجودی سهام شما در لحظه با توجه به خرید و فروش‌های شما نمایش داده می‌شود. در ابتدای هر ردیف قبل از نام نماد علامت > نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی آن لیست خرید و فروش‌های ثبت شده برای نماد فوق قابل مشاهده است.
  • ق تمام شده: منظور مبلغ کل پرداختی شما بابت معامله خرید شامل ارزش خرید + کارمزد خرید می باشد
  • ق میانگین: در این ستون با توجه به خریدهایی که با قیمت‌های مختلف انجام داده‌اید، قیمت میانگین خرید به صورت وزنی و با در نظر گرفتن میزان سهام موجود محاسبه می‌گردد. به عبارت دیگر میانگین قیمت خرید هر سهم از تقسیم قیمت تمام شده بر تعداد سهم خریداری شده بدست می‌آید.
  • خالص ارزش فروش: این عدد بیانگر ارزش فروش لحظه‌ای دارایی با توجه به آخرین قیمت نماد است که از حاصل ضرب مانده دارایی در آخرین قیمت (یا قیمت پایانی) منهای هزینه‌های فروش (کارمزد) بدست می‌آید.
  • ق سربه سر فروش: بیانگر قیمتی است که در صورت فروش دارایی با این قیمت، سود و زیان شما صفر است.
  • سود و زیان مانده: نشان‌دهنده میزان سود و یا زیان دارایی با توجه به ارزش فروش لحظه‌ای آن است که از خالص ارزش فروش منهای قیمت تمام شده بدست می‌آید.
  • سود و زیان گذشته : نشان دهنده میزان سود و یا زیان کسب شده بعد از سهام فروش رفته می باشد که از ارزش سهام فروش رفته منهای قیمت تمام شده آن بدست می آید.
  • سود و زیان کل : میزان سود و زیان نهایی دارایی را با توجه به سود و زیان کسب شده از فروش + سود حاصل از مجمع تقسیم سود + سود یا زیان لحظه ای مانده دارایی را نشان می دهد.

آشنایی با عملکرد فیلترها

فیلتر آخرین قیمت/قیمت پایانی: در صورت انتخاب هر یک از این دو گزینه، مبنای محاسبات سود و زیان براساس فیلتر انتخابی انجام خواهد شد.

فیلتر سهام مانده‌دار: در صورت فعال بودن این گزینه تنها نمادهایی که مانده آن‌ها در پرتفوی لحظه‌ای بزرگتر از صفر باشد نمایش داده خواهند شد. همچنین در صورت غیرفعال نمودن فیلتر فوق، تمامی نمادهایی که مانده آن‌ها صفر شده است قابل مشاهده خواهد بود.

فیلتر آخرین دوره: با فعال بودن این گزینه، محاسبات از آخرین مرتبه‌ای که مانده نماد صفر شده است به بعد انجام می‌شود.

برای مثال اگر شما نمادی را در تاریخ  ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ خریداری کرده و در تاریخ  ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ تمام دارایی خود در آن نماد را به فروش رسانده باشید و مجدد در تاریخ  ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ همان نماد را مجدد خریداری نمایید، با فعال‌سازی گزینه آخرین دوره، محاسبات پرتفوی لحظه‌ای بر اساس آخرین دوره یعنی از تاریخ  ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ به بعد انجام و نمایش داده خواهد شد. 

نحوه ثبت و نمایش معاملات در پرتفوی لحظه‌ای

معاملات شما طی یک روز معاملاتی در پرتفوی لحظه‌ای ثبت شده و در انتهای روز به صورت وزنی، تجمیع و نمایش داده می‌شود. عبارت «تجمیع شده» در ستون شرح نشان دهنده این مورد است.(تصویر زیر) در صورت تمایل با کلیک بر روی گزینه جزئیات می‌توانید ریز تراکنش نماد مربوطه را مشاهده کنید.

تجمیع شده

درصورتی‌که به هر دلیلی ترتیب ورود تراکنش به صورت صحیح در پرتفوی لحظه‌ای ثبت نشود (به شکلی که ابتدا تراکنش فروش ثبت گردد)، مانده دارایی به‌دلیل منفی شدن صفر در نظر گرفته خواهد شد و محاسبات بر اساس معاملات پس از آن  صورت می‌پذیرد. همچنین برای اطلاعات معامله خرید یا فروش خود می توانید از گردش حساب خود استفاده نمایید. 

در صورت نیاز برای اصلاح به صورت دستی، ابتدا باید فیلتر سهام مانده‌دار و آخرین دوره را برداشته و آیتم مورد نظر را اصلاح نمایید. این‌گونه موارد در کاردکس پرتفوی لحظه‌ای با شرح «فروش بیشتر از مانده» مشخص می‌شود.

فروش بیشتر از مانده

تشخیص خودکار نماد‌های اضافه یا کسر شده به دلیل تغییر کارگزار ناظر

ممکن است به واسطه ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، نمادی به پرتفوی شما اضافه و یا از آن کسر شود. در صورت تشخیص این فرآیند به‌صورت خودکار توسط سیستم، با کلیک بر روی آیکون تغییر ناظر، نمادهای مذکور نمایش داده شده و می‌توانید با ثبت قیمت آن‌ها (قیمت خرید در کارگزاری دیگر و یا قیمت میانگین) پرتفوی لحظه‌ای خود را اصلاح کنید.

پرتفوی لحظه‌ای در تغییر ناظر

لازم به ذکر است این امکان صرفا جهت سهولت در اصلاح دارایی‌ها بعد از انتقال از یک کارگزاری دیگر می‌باشد. در صورتی که عملیات مربوطه به‌صورت خودکار توسط سیستم شناسایی نگردد، می‌بایست با استفاده از گزینه افزودن تراکنش دستی اقدام به اصلاح پرتفوی لحظه‌ای کرد.

نحوه اضافه کردن نماد 

پرتفوی لحظه‌ای این امکان را به شما می‌دهد که در صورت مغایرت با پرتفوی سپرده گذاری به صورت دستی نماد مدنظر خود را اضافه نمایید. به این منظور مشابه شکل زیر، با کلیک بر روی گزینه افزودن تراکنش دستی، باید اطلاعات تراکنش شامل نام نماد، نوع سفارش مدنظر شامل خرید و یا فروش، تعداد سهم معامله شده قیمت معامله  تاریخ و زمانی که سهم معامله شده را وارد کنید. 

نحوه اضافه کردن نماد به پرتفوی لحظه‌ای

نحوه حذف کردن نماد

ممکن است بخواهید نمادی را که قبلا به طور به صورت دستی به پرتفوی لحظه‌ای خود اضافه کردید یا سهمی را که در کارگزاری دیگری به فروش رسانده‌اید را حذف کنید. به این منظور مطابق تصویر زیر عمل کنید.

نحوه حذف کردن نماد از پرتفوی لحظه‌ای

حذف گروهی تراکنش‌ها از پرتفوی لحظه‌ای

برای حذف چند ردیف از جزئیات معاملات یک نماد، کافیست ردیف‌های مورد نظر را انتخاب و سپس بر روی آیکون حذف گروهی کلیک نمایید.

حذف گروهی

با توجه به اینکه به این عمل به‌صورت خودکار بر روی نماد هایی که با آن‌ها در مجامع شرکت کرده‌اید اعمال می‌شوند، امکان حذف جداگانه آن‌ها وجود ندارد. لذا در صورت تمایل به حذف تراکنش‌هایی از قبیل ایجاد حق تقدم، سهام جایزه و یا حذف نماد حق تقدم از پرتفوی لحظه‌ای، می‌بایست مانده نماد قبل از تاریخ برگزاری مجمع صفر گردد. در نتیجه می‌توانید مانده نماد اصلی را با ثبت سند فروش دستی و یا حذف رکوردهای قبلی اصلاح نمایید.

نحوه عملکرد پرتفوی لحظه‌ای پس از مجامع

در صورت تصمیم مجمع به افزایش سرمایه شرکت، تاثیرات مجمع به صورت خودکار بر روی نماد اعمال می‌گردد. اگر افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد، پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه در سامانه کدال، تراکنشی با عنوان سهام جایزه در پرتفوی لحظه‌ای افزوده شده و مانده دارایی شما نیز افزایش می‌یابد. 

بدیهی است تعداد سهام جایزه تعلق گرفته شده تا زمان ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت‌ها ، غیر قابل فروش می‌باشد. در نتیجه مانده دارایی شما در پرتفوی لحظه‌ای با مانده دارایی سپرده گذاری سبدبان در این مدت متفاوت خواهد بود. لذا اعمال سهام جایزه در پرتفوی لحظه‌ای به منظور اصلاح قیمت میانگین بوده تا با توجه به تعدیل قیمت نماد پس از بازگشایی، اثرات سود و زیان آن خنثی گردد.

همچنین اگر در مجمع برگزار شده سود نقدی تقسیم شود، مبلغ سود اعلام شده در ستون سود مجمع (با توجه به مانده دارایی شما در تاریخ برگزاری مجمع) محاسبه و نمایش داده خواهد شد.

مجمع در پرتفوی لحظه‌ای

نکته‌ مهم در رابطه با نمایش حق تقدم در پرتفوی لحظه‌ای

پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و تخصیص حق تقدم، قیمت نماد اصلی در تابلوی معاملات تعدیل می‌گردد. به منظور جلوگیری از نمایش زیان نامتعارف در پرتفوی لحظه‌ای، لازم است تا قیمت میانگین سهم اصلاح شود. در همین راستا به جهت محاسبه درست سود و زیان بعد از بازگشایی نماد اصلی، بر اساس درصد افزایش سرمایه و مبلغ سود مجمع تقسیمی، قیمت تمام شده حق تقدم محاسبه و از قیمت تمام شده سهم اصلی کسر می‌گردد. در حقیقت قیمت تمام شده حق تقدم از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

فرمول حق تقدم

باید توجه داشت که این مبلغ کسر شده به معنای فروش حق تقدم نمی‌باشد، اما با توجه به اینکه ارزش حق تقدم محاسبه شده باید از قیمت تمام شده سهم کسر گردد در ستون فروش نمایش داده می‌شود.

همین منطق در مورد سهام جایزه نیز مصداق داشته و قیمت میانگین سهم، پس از ایجاد سهام جایزه در پرتفوی تغییر می‌کند.

بررسی با یک مثال

به عنوان مثال نماد ومعادن در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ مجموعا ۵۳ درصد افزایش سرمایه داشته که ۴۴٬۰۴ درصد آن از محل آورده نقدی و ۸٬۹۶ درصد از محل سود انباشته بوده است. همانگونه که در تصویر زیر مشخص است بعد از مجمع، قیمت پایانی سهم در زمان بازگشایی از مبلغ ۱۱۴۷۰ ریال به ۷۶۴۰ ریال تعدیل شده است.

نماد در tsetmc

در پرتفوی لحظه‌ای نیز بعد از ایجاد حق تقدم (با توجه به فرمول ذکر شده) در ردیفی با عنوان ایجاد حق تقدم، مبلغی به عنوان قیمت تمام شده حق تقدم از ارزش کل مانده کسر می‌شود تا قیمت میانگین سهم نیز تعدیل گردد.

نماد در پرتفوی لحظه‌ای

لازم به ذکر است مبلغی که به عنوان قیمت تمام شده حق تقدم از نماد اصلی خارج شده است، در کاردکس حق تقدم به عنوان ارزش خرید لحاظ و قیمت میانگین حق تقدم ایجاد شده نیز محاسبه می گردد.

حق تقدم در پرتفوی لحظه ای

تبدیل حق تقدم به سهم

شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، با توجه به میزان افزایش سرمایه حق تقدم سهام در اختیار سهامداران خود قرار می‌دهند. برای سهولت در بررسی دارایی‌های خود، پس از اختصاص حق تقدم به سهامداران، کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه “تبدیل حق تقدم به سهم”، حق تقدم سهام مدنظر خود را در محاسبات پرتفوی لحظه ای به سهام عادی تبدیل کنند. 

این موضوع به هیچ عنوان به منزله پرداخت مبلغ اسمی حق تقدم به امور سهامداران شرکت نمی باشد. با این عمل کاربران تنها می‌توانند تحلیل مناسب‌تری نسبت به حجم و سرمایه در اختیار خود در دفترچه یادداشت خود یا پرتفوی لحظه ای داشته باشند. 

**باید توجه داشت با انتخاب این گزینه، حق تقدم به کاربر اختصاص داده نمی‌شود و اختصاص حق تقدم و سهام جایزه و تبدیل آن به سهام، توسط امور سهامداران شرکت‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است سهام اضافه‌شده در پرتفوی لحظه‌ای در پرتفوی سپرده‌گذاری قابل رؤیت نباشد.  

برای استفاده از سایر بخش‌های پرتفوی لحظه‌ای و امکانات آن می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

معرفی پرتفوی لحظه‌ای در مفید آنلاین

سوالات متداول

پرتفوی لحظه ای چیست؟

پرتفوی لحظه‌ای نشان‌دهنده میزان سود و زیان سهامی است که شما آن‌ها را خریداری یا به صورت دستی وارد کرده‌اید. این پرتفوی لحظه‌ای به هیچ وجه به عنوان ملاک دارایی شما محسوب نمی‌شود.

اضافه کردن نماد در پرتفوی لحظه‌ای چگونه است؟

شما می‌توانید با استفاده از پرتفوی لحظه‌ای، نمادهایی را که در پرتفوی سپرده‌گذاری شما نیستند، به صورت دستی به پرتفوی خود اضافه کنید. برای این کار، کافی است که بر روی افزودن تراکنش دستی کلیک کنید و مشخصات تراکنش را وارد کنید. این مشخصات شامل نام نماد، نوع سفارش (خرید یا فروش)، تعداد سهم، قیمت سهم، تاریخ و زمان تراکنش هستند.

حذف کردن نماد به صورت گروهی در پرتفوی لحظه‌ای چگونه است؟

شما می‌توانید با انتخاب ردیف‌هایی که می‌خواهید از جزئیات معاملات یک نماد حذف کنید، روی آیکون حذف گروهی کلیک کنید و آن‌ها را از پرتفوی خود بردارید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
حسن شافعیان

سلام-چرا در ایزی تریدر سود وزیان امروز نیست؟

کارگزاری مفید

باسلام
این مورد در ایزی تریدر اربیس قابل مشاهده است.

Akbari

چرا سهام جایزه نماد آساس در پرتفوی احظه ای اعمال نشده و زیان نامتعارف نشون میده؟

کارگزاری مفید

سلام
با توجه به اینکه موضوع مد نظر نیاز به بررسی دقیق‌تر و دریافت اطلاعات از شما را دارد، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com