مفهوم «نماد» در بورس اوراق بهادار

مفهوم «نماد» در بورس اوراق بهادار
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۴ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 13016
سطح مبتدی

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نماد چیست؟

نماد عبارت است از کد یا نام اختصاری شرکت‌ها که برای سهولت شناسایی و دسته‌بندی آن‌ها در بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال شرکت ملی مس ایران با نما‌د «فملی» یا پالایشگاه نفت بندر عباس با نما‌د «شبندر» در بورس و تالارهای معاملاتی معرفی می‌شوند. بد نیست بدانید معمولا حرف اول در یک «نماد» نشان‌دهنده صنعت مربوطه و بخش دوم خلاصه‌ای از نام شرکت است.

برای نمونه تمام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که در گروه بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی فعالیت می‌کنند، نمادشان با حرف «و» شروع می‌شود.

نمادهای فعال در هر یک از گروه‌های بانکی، شرکت‌های سرمایه‌ گذاری‌، خودرویی، شرکت‌های قندی، سیمانی، کاشی و سرامیک و سایر گروه‌ها، معمولا با حرف خاصی شروع می‌شوند؛ مثلا در گروه خودرویی ابتدای حرف هرکدام از این نما‌دها با حرف «خ» شروع می‌شود، به عنوان نمونه سهام شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سهام شرکت سایپا با نماد «خساپا» و سهام شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» معامله می‌شوند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، معمولا نام نماد‌های فعال در بخش محصولات غذایی، با حرف «غ» آغاز می‌شود؛ برای مثال به سهام شرکت صنعتی زر ماکارون «غزر» و به سهام شرکت صنعتی مینو، «غصینو» گفته می‌شود. البته همیشه نما‌دها از یک قاعده ثابت پیروی نمی‌کنند و استثناهایی هم وجود دارد؛ مثلا سهام گروه کارخانجات صنعتی تبرک که در بخش محصولات غذایی فعال است، با نماد «تبرک» در بازار معامله می‌شود.

دلیل استفاده از نماد

فراموش نکنید اگر می‌خواهید با یک متخصص بازار بورس صحبت کنید، بهتر است اصطلاحات و زبان مشترک مکالمه با او را بدانید. مثلا وقتی در مورد سهم شرکتی صحبت می‌کنیم، می‌توانیم به‌جای اسم طولانی یا عنوان کامل شرکت مورد نظر از نما‌د بورسی آن شرکت استفاده کنیم. به‌عنوان مثال می‌گوییم در حال حاضر قیمت سهام «خساپا» (شرکت خودروسازی ساپیا) در حال افزایش یا کاهش است؟ یا مثلا سهام فملی (شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌) را با قیمت خوبی خریدم.

نمادهای فعال در بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

نمادهای فعال در بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

سوالات متداول

نماد با سهم تفاوت دارد؟

خیر، در واقع نما‌د نشان‌گر نام یک سهم در بازار سرمایه است.

نمادهایی با حرف ج در انتهای آن‌ها به چه صنعتی مربوط می‌شوند؟

این نما‌دها به معنی سهام جایزه هستند.

آیا نماد‌های «حشکتی» و «حکشتیح» مربوط به دو شرکت مجزا هستند؟

خیر. نما‌د حکشتیح به معنای حق‌تقدم نما‌د حکشتی بوده و هر دوی آن‌ها به شرکت «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» مربوط می‌شوند.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments