نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا

نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۵ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 27263
سطح نیمه حرفه ای

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس کالا صادر می‌گردد. دارنده  اوراق، می‌تواند گواهی سپرده کالایی  خود را در بازار بورس اوراق بهادار معامله نماید. در ادامه این مقاله با روش دریافت کالا از انبارهای بورس کالا آشنا می‌شویم.

فرآیند عرضه محصول در بورس کالا

پس از این که کشاورز یا مالک، محصول خود را در اختیار انبارهای پذیرفته شده از طرف سازمان بورس قرار داد. گواهی سپرده کالایی برای وی صادر می‌شود. سپس با ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر نماد گواهی سپرده کالایی، در سبدبان نمایش داده می‌شود و امکان فروش گواهی سپرده کالایی در بورس اوراق بهادار فراهم می‌گردد.
لازم به ذکر است که در این حالت با همان کد بورسی خود می توانید معاملات خود را انجام دهید و نیازی به دریافت کد بورسی دیگری ندارید.

 فرآیند خرید کالا

هر فرد می‌تواند گواهی سپرده قرار داده شده در بورس اوراق بهادار را خریداری و دوباره این گواهی را به فروش برساند. یا با در اختیار داشتن گواهی سپرده نسبت به دریافت کالای خود اقدام کند. در ادامه روند ارائه گواهی سپرده کالا و دریافت کالا از انبار توسط خریدار را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

سپرده‌های کالایی و سررسید آن‌ها

در بورس کالا سپرده‌های کالایی متفاوتی معامله می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به سپرده کالایی زعفران، سپرده کالایی زیره، سپرده کالایی سکه و سپرده کالایی پسته اشاره کرد.

 سپرده‌های کالایی در بازار بورس کالا هر یک دارای تاریخ سررسید معینی هستند. تاریخ سررسید هر یک از سپرده‌های کالایی نیز در نماد آن‌ها مشخص شده است. به عنوان مثال نماد زعف ۰۸ ۹۹پ۰۶ به معنای سپرده کالایی زعفران با سر رسید آبان ماه ۱۳۹۹ می‌باشد. 

پس از رسیدن این سررسید، امکان معامله سپرده کالایی در بورس کالا وجود ندارد. و فردی که سپرده کالایی را خریداری کرده باید ابتدا با کارگزاری مفید مکاتبه کرده و سپس برای دریافت کالای خود به انبارهای مورد تایید بورس کالا مراجعه کند.

دسته‌ای دیگر از گواهی‌های سپرده کالایی که معاملات ثانویه ندارند را باید پس از انجام معامله، نسبت به دریافت کالای مربوطه از انبار اقدام کرد. از جمله این گواهی سپرده‌ها می‌توان به گواهی سپرده سیمان تیپ ۲، شیشه و میلگرد اشاره کرد.

فرآیند مکاتبه با کارگزاری

بعد از خرید سپرده کالایی در بازار کالا و اتمام سررسید آن، برای دریافت کالای خود، در ابتدا باید ایمیلی حاوی نام و نام خانوادگی ، کد ملی، کد بورسی، حجم سپرده کالایی، نام دقیق نماد سپرده کالایی و درخواست رسمی بابت تحویل کالا به ادرس ایمیل زیر از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید  قرار داده اید،‌ ارسال کنید.

8700@emofid.com

پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری مفید، نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادرکرده، و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع شما ‌می‌رساند. به این ترتیب، پس از دریافت تماس از کارگزاری مفید، با مراجعه به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا‌، کالای خود را دریافت کنید.

 انبارهای بورس کالا

برای مشاهده انبارهای بورس کالا می‌توانید به سایت بورس کالا و سربرگ «انبارها» مراجعه کنید یا از لینک‌های زیر استفاده کنید:

چارت فرآیند ورود و خروج کالا از انبارهای بورس کالا

چارت فرآیند ورود و خروج کالا از انبارهای کالا

سوالات متداول

آیا برای معاملات در بورس کالا باید کد بورسی جدید دریافت شود؟

خیر. اگر قبلا اقدام به دریافت کد بورسی شده باشد، برای معاملات بورس کالا به جز بازار مشتقه، نیازی به دریافت کد بورسی جدید نیست.

نحوه قیمت گذاری روی محصول ارائه شده به انبار کالا به چه صورت می‌باشد؟

توسط کارشناس، محصول یا کالا از نظر کیفیت و استانداردهای لازم بررسی می‌شود.

آیا امکان فروش گواهی سپرده کالایی قبل از موعد سررسید وجود دارد ؟

قبل از تاریخ سررسید می‌توان اقدام به فروش گواهی سپرده کالایی که معاملات ثانویه دارند یا نسبت به دریافت از انبار کالا اقدام کرد. آن دسته از گواهی‌های سپرده کالایی که معاملات ثانویه ندارند را باید پس از انجام معامله، نسبت به تحویل کالا اقدام کرد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
14 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
نادر محمدفریدنی

راهنمایی و اطلاع رسانی بسیار بسیار عالی و کامل می‌باشد.

کارگزاری مفید

باسلام
هدف ما کسب رضایت و خرسندی شماست. سپاس از همراهی شما

مسعود

سلام . برای تحویل گرفتن ربع سکه های که اخیرا فروخته شده اند هم به مکاتبه با کارگزاری و ایمیل زدن نیازی هست؟

کارگزاری مفید

با سلام.
خیر نیازی به ارسال ایمیل نیست. جهت تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه،حداقل 5 روز کاری پس از معامله باید در سامانه‌ی نوبت دهی سکه بورسی بانک رفاه کارگران ثبت نام و نوبت دریافت کنید و در تاریخ اعلام شده توسط این سامانه به همراه مدارک احراز هویت خود به خزانه بانک مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید مقاله «خرید ربع سکه از بورس» را مطالعه نمایید.

بهزاد الهامی

با سلام، برای تحویل گرفتن ربع سکه های خریداری شده از خزانه اخذ نوبت و مدارک هویتی کفایت می نماید یا به پرینت گواهی خرید هم نیاز است؟ تشکر

کارگزاری مفید

با سلام.
اخذ نوبت و مدارک هویتی کفایت می‌کند و نیازی به گواهی نیست. شما می‌توانید در روز تعیین شده به خزانه بانک مراجعه کنید و کالا خود را دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید مقاله «خرید ربع سکه از بورس» را مطالعه کنید.

اعظم ابویی

سلام برای تحویل برنج انباری در تهران وجود دارد یا امکان ارسال برنج از طریق انبار وجود دارد

کارگزاری مفید

با سلام.
در حال حاضر تنها انبار موجود برای برنج طبق اطلاعات سایت بورس کالا در مازندران می‌باشد. جهت بررسی وارد سایت بورس کالا شوید و از تب انبارها، برنج را انتخاب نمایید. در خصوص ارسال برنج با شماره تماس انبار در ارتباط باشید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر ‌می‌توانید مقاله «گواهی سپرده کالایی برنج طارم» را مطالعه نمایید.

ارسلان دولتخواه

سلام لطفا درمورد تسویه نقدی و فیزیکی و تغییر نماد سکه بانک مرکزی 001، مشتریان کارگزاری و مردم را بیشتر راهنمایی کنید ممنون

کارگزاری مفید

با سلام.
در زمان سررسید سکه بانک مرکزی سهامدار می‌توانست یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:
1- درخواست تسویه نقدی بر مبنای میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی
2- درخواست دریافت فیزیکی سکه و تحویل از طریق شعب بانک ملی
واریز وجه افرادی که درخواست تسویه «نقدی» داشته‌اند در تاریخ 1402/02/20 آغاز شده و تا 1402/02/23 تکمیل خواهد شد.
در خصوص افرادی که درخواست تسویه آن‌ها به روش فیزیکی بوده می‌بایست از 1402/02/23 الی 1402/02/31 به شعب منتخب بانک ملی مراجعه نمایند. در صورت عدم مراجعه در بازه زمانی اعلام شده، مشمول پرداخت «جریمه» خواهند شد. زمان و محل دریافت سکه برای افرادی که درخواست تسویه فیزیکی داشته‌اند، اطلاع‌رسانی خواهد شد. لازم به ذکر است، برای افرادی که بازخوردی در خصوص نحوه تسویه مورد نظر خود نداشته‌اند، تسویه نقدی انجام می‌شود.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید
عباس

سلام . ببخشید سکه هایی که تحویل داده میشن دارای وکیوم هستن؟

کارگزاری مفید

با سلام
سکه های عرضه شده در بورس کالا، در زمان تحویل وکیوم نمی‌باشند.

ورقا

هزینه های انبارداری و تحویل از زمان معامله چطور محاسبه میشوند، مثلا برای سیمان یا میلگرد؟

کارگزاری مفید

سلام
هزینه انبار داری برای سیمان و میلگرد تا زمان اعلام شده برای تحویل (تا زمان تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی) دریافت نمی‌شود. در صورت عدم حمل بعد از اتمام زمان اعلام شده روزانه نیم درصد ارزش کالای باقیمانده در انبار بر اساس آخرین قیمت معامله شده به عنوان هزینه انبار داری دریافت می‌شود.