نگاهی به انواع اختیار معامله

نگاهی به انواع قراردادهای اختیار معامله
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۱۵ آبان ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 12226
سطح نیمه حرفه ای

دسترسی سریع‌تر به مطالب:

اختیار معامله یک ابزار مشتقه در مباحث مالی است. اختیار معامله یک قرارداد قانونی است که توسط یک فروشنده به یک خریدار در ازای مبلغ معینی فروخته می‌شود. خریدار این قرارداد آنگاه این اختیار را به دست می‌آورد که یک دارایی‌ (اعم از سهام یا کالا) را تا مدت مشخصی به مبلغ تعیین شده‌ای بخرد یا بفروشد. در ادامه درباره انواع قراردادهای اختیار معامله بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرارداد اختیار معامله خرید

یکی از انواع قراردادهای اختیار معامله، اختیار خرید است. این نوع اختیار معامله به خریدار این اجازه را می‌دهد که مقدار مشخص از یک دارایی را در آینده، در زمانی مشخص و به‌ قیمتی معین خریداری کند. به‌عنوان‌مثال فرض کنید قرارداد اختیار معامله‌ی خرید با دارایی پایه سکه در شرکت بورس کالای ایران قابل معامله است. مثلا قیمت هر سکه در بازار نقدی در دی‌ماه امسال برابر ۹۵۰ هزار تومان است. چنانچه فردی اختیار خرید مذکور را با قیمت اعمال ۹۵۰ هـزار تومان برای سررسید اسفند ماه به قیمت ۵۰ هزار تومان (قیمت اختیار معامله) خریداری کند، در پایان اسفند، این فرد حق دارد هر سکه را با قیمت ۹۵۰ هزار تومان از فروشنده اختیار معامله خریداری کند.

حال چنانچه قیمت نقدی سکه تا زمان سررسید به یک میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده باشــد، خریدار اختیار معامله به ازای هر ســکه، ۱۱۰ هزار تومان سود می‌کند (البته با در نظر گرفتن هزینه خرید اختیار و کسر ۵۰ هزار تومان، در کل معادل ۶۰ هزار تومان ســود می‌کند) و چنانچه قیمت نقدی سکه تا زمان سررسید به ۹۰۰ هزار تومان رسیده باشد، خریدار اختیار معامله از حق خرید خود استفاده نمی‌کند و اختیار معامله را اعمال نمی‌کند (چراکه می‌تواند در بازار، ســکه را به قیمت کمتر بخرد) و در نتیجه فقط زیانی معادل ۵۰ هزار تومان (هزینه خرید اختیار که در ابتدای انعقاد قرارداد پرداخته بود) را متحمل می‌شود.

قرارداد اختیار‌ معامله‌ فروش‌

ایــن نوع اختیار معامله به خریدار خود این اجــازه را می‌دهد که مقدار مشخص از یک دارایی را در آینده در زمانی مشخص و با قیمتی معین به فروشنده اختیار معامله بفروشد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید قرارداد اختیار معامله‌ فروش با دارایی پایه سکه در شرکت بورس کالای ایران قابل معامله است.

قیمت هر سکه در بازار نقدی در دی‌ماه امسال برابر ۹۵۰ هزار تومان است. چنانچه فردی اختیار فروش مذکور را با قیمت اعمال ۹۵۰ هزار تومان برای سررسید اسفند، به قیمت ۳۰ هزار تومان (قیمـت اختیار معامله) خریداری کند، در پایان اسفند این فرد حق دارد هر سکه را با قیمت ۹۵۰ هزار تومان به فروشنده اختیار معامله بفروشد.

حال چنانچه قیمت نقدی سکه تا زمان سررســید به ۸۵۰ هزار تومان رسیده باشد، خریدار اختیار معامله فروش روی هر قرارداد ۱۰۰ هزار تومان ســود می‌کند (که البته با در نظر گرفتن هزینه خرید اختیار به مبلغ ۳۰ هزار تومان، در کل معادل ۷۰ هزار تومان سود می‌کند) و چنانچه قیمت نقدی سکه تا زمان سررســید به یک میلیون تومان رسیده باشــد، بدیهی است خریدار اختیار معامله از حق فروش خود استفاده نمی‌کند و اختیار معامله را اعمال نمی‌کند (چراکه می‌تواند در بازار سـکه را به قیمت بیشتری بفروشد). در نتیجه در این حالت تنها زیانی که وی متحمل می‌شود، مبلغ ۳۰ هزارتومانی است که بابت خرید اختیار در ابتدای انعقاد قرارداد پرداخته بود.

*برای آشنایی کامل با قرارداد‌های اختیار معامله، مطلب «اختیار معامله سهام» را بخوانید.

قراردادهای اختیار معامله از نظر سبک اعمال

اختیار معامله اروپایی: در این نوع از معاملات اختیار، خریدار می‌تواند در سررسید مشخص شد‌ه، از اختیار خود استفاده کند و امکان استفاده از اختیار تا پیش از تاریخ سررسید وجود ندارد. برای مثال، اگر سررسید قرارداد اختیار یک ساله باشد، خریدار در پایان یک سال می‌تواند از حق اختیار خود استفاده کند. توجه داشته باشید که قراردادهای اختیار معامله در ایران از نوع اروپایی است.

اختیار معامله آمریکایی: در این نوع قرارداد، خریدار می‌تواند در طول زمان مشخص شد‌ه نیز از اختیار خود استفاده کند و نیاز نیست حتما به تاریخ سررسید رسیده باشد.

سوالات متداول

قرارداد اختیار معامله چیست؟

اختیار معامله یک ابزار مشتقه در مباحث مالی است. اختیار معامله یک قرارداد قانونی است که توسط یک فروشنده به یک خریدار در ازای مبلغ معینی فروخته می‌شود. خریدار این اختیار را به دست می‌آورد که یک دارایی‌ را تا مدت مشخصی به مبلغ تعیین شده‌ای معامله کند.

چند نوع قرار داد اختیار معامله وجود دارد؟

قرارداد اختیار معامله خرید و قرارداد اختیار معامله فروش.

قرارداد‌ اختیار‌ معامله‌ خرید چیست؟

این قرارداد به خریدار اجازه می‌دهد که مقدار مشخصی از یک دارایی را در زمانی مشخص و به‌قیمتی معین بخرد.

قرارداد‌ اختیار‌ معامله‌ فروش چیست؟

این قرارداد به فروشنده اجازه می‌دهد که مقدار مشخصی از یک دارایی را در زمانی مشخص و به‌قیمتی معین بفروشد.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
12 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
عباس

سلام برای معاملات اختیار کد بورسی جداگانه میخواهد؟

کارگزاری مفید

با سلام
در حال حاضر، انجام معاملات اختیار از طریق کارگزاری مفید امکان‌پذیر است و نیازی به دریافت کد بورسی جدید نبوده و با کد بورسی فعلی خود می‌توانید معامله کنید.

Last edited 1 سال قبل by کارگزاری مفید
امید

سلام، من مراجعه کردم به نمایندگی های کارگزاری مفید، گفتند که کارگزاری مفید معاملات اختیار رو ندارد.

کارگزاری مفید

با سلام.
در حال حاضر، انجام معاملات اختیار از طریق کارگزاری مفید امکان‌پذیر است
برای فعال سازی معاملات اختیار معامله لطفا وارد سایت ( app.emofid.com) شوید و یا از اپ مفید در قسمت پروفایل، قسمت قرارداد های من، قرارداد «اختیار معامله» را تایید نمایید و منتظر باشید تا دسترسی انجام معاملات برای شما ایجاد شود.
فرآیند تایید قرارداد نیز ۳ الی ۷ روز کاری زمان برخواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله «اختیار معامله سهام» را مطالعه نمایید.

امین

سلام
چرا امکان باز کردن موقعیت فروش وجود ندارد؟ آیا در آینده این امکان فراهم خواهد شد؟

کارگزاری مفید

با سلام.
امکان ثبت موقعیت فروش نیز وجود دارد، لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله «اختیار معامله سهام» را مطالعه کنید.

mostafa piri

سلام چرا خرید اختیار خریدهایی که انجام میدیم تو قسمت پرتفو نشون داده نمیشه ؟

کارگزاری مفید

با سلام
اختیار معاملات در پرتفوی سپرده گذاری اضافه نشده و صرفاً در بخش عملکرد قابل مشاهده است. اما این موضوع مشکلی برای معاملات شما ایجاد نمی‌کند.
همینطور در صورت انجام سفارش یا برای اطلاع از تعداد موقعیت‌های باز، وارد بخش وضعیت سفارشات شده و روی قسمت «موقعیت‌های باز» کلیک کنید.

عباس گنج خانی

من تو پرتفوی لحظه ای ام ، خرید هام هستش ، ولی وقتی میزنم رو نماد ، میزنه موجود نمی باشد و وارد اون نماد نمیشه🤷🏻‍♂️

کارگزاری مفید

با سلام
با توجه به اینکه موضوع مد نظر نیاز به بررسی دقیق‌تر و دریافت اطلاعات از شما را دارد، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ (همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز)
📩email: 8700@emofid.com (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)

مهدی

سلام چطور میتوانیم برای معامله اختیار ثبت نام کنیم من کد بورسی در کارگزاری مفید دارم

کارگزاری مفید

با سلام.
برای فعال سازی معاملات اختیار معامله لطفا وارد سایت ( app.emofid.com) شوید و یا از اپ مفید در قسمت پروفایل، قسمت قرارداد های من، قرارداد «اختیار معامله» را تایید نمایید و منتظر باشید تا دسترسی انجام معاملات برای شما ایجاد شود.
پروسه تایید قرارداد اختیار معامله بین ۳ الی ۷ روز کاری زمان می‌برد.
پس از اینکه دسترسی ایجاد شد می‌توانید از سامانه مفید آنلاین اقدام به خرید و فروش این اوراق کنید.