بررسی ساده اطلاعات بازار در بورس‌ویو

بررسی ساده اطلاعات بازار در بورس‌ویو
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۲۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 16902
سطح حرفه ای

سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو یکی از برترین سامانه‌های موجود برای بررسی اطلاعات بازار و وضعیت شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است. این سامانه اطلاعات مهمی را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

شاخص‌های قیمتی

۱.شاخص بورس ایران (IREX)

این بخش اطلاعات شاخص کلان بازار سرمایه در ایران را نمایش می‌دهد. نحوه محاسبه آن مشابه شاخص کل بورس (TEDPIX) می باشد اما هم شرکت های بورسی را در نظر می گیرد و هم شرکت های فرابورسی. 

۲.شاخص بورس (TEDPIX)

شاخص بورس نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌هایی است که در بازار بورس قرار دارند. تغییر در بازار سرمایه و میانگین سودی که در اختیار سهامداران بازار سرمایه قرار می‌گیرد، با تغییر در شاخص بیان می‌شود. در شاخص بورس هر چه اندازه شرکت‌ها در بازار بورس بیشتر باشد، تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل خواهند داشت.

۳.شاخص فرابورس (IFX)

بسیاری از شرکت‌ها ممکن است ویژگی‌هایی که قوانین بازار سرمایه برای ورود شرکت‌ها به بازار بورس در نظر گرفته‌شده را نداشته باشند. به همین دلیل بازارهای دیگری قرار می‌گیرند تا شرکت‌های یادشده بتوانند سهام خود را در این بازارها عرضه کنند. بازار فرابورس نیز یکی از همین بازارها است. شاخص فرابورس نیز به معنای سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌هایی است که در این بازار معامله می‌شوند. 

تغییرات شاخص‌‌ها به صورت لحظه‌ای در این قسمت بروزرسانی می‌گردد. همچنین اطلاعات تکمیلی مانند فشار تقاضا، خالص خرید حقیقی، سرانه خرید حقیقی و قدرت خرید حقیقی نیز قابل مشاهده است.

شاخص بورس و فرابورس

نمودارها

نمودار روند بازار

در نمودار روند بازار، که در قسمت بالایی نشان داده شده است، شاخص‌های بازارهای مختلف به صورت نمودار مقایسه‌ای نمایش داده می‌شود. همچنین در صورت تمایل امکان غیرفعال کردن هریک از نمودار های IREX، IFX و TEDPIX توسط کاربران وجود دارد.

نمودارهای روند بازار و ارزش معاملات

نمودار دایره‌ای معاملات

سامانه بورس ویو برای نشان دادن حجم معاملات در بازارهای بورس و فرابورس از یک نمودار دایره‌ای استفاده می‌کند. این نمودار در پایین نمودار روند بازار نمایش داده‌ شده است. در این نمودار دایره‌ای، بازار در ابتدا به دو دسته بورس و فرابورس تقسیم‌بندی می‌شود و سپس می‌توان دسته‌بندی انجام‌شده را برای معاملات بلوکی و عادی نیز تعمیم داد.

معاملات بلوکی به معنای فروش بخش زیادی از سهام یک شرکت با حجم و قیمت تعیین‌شده است. با توجه به آنکه معمولاً معاملات بلوکی توسط سرمایه‌گذاران حقوقی انجام می‌شود، خریدار و فروشنده خارج از سامانه معاملاتی و با نظارت سازمان بورس معامله خود را انجام می‌دهند تا تأثیری بر قیمت در معاملات عادی نداشته باشند.

نمودار دایره‌ای در دسته‌بندی ابتدایی، بازار فرابورس و بورس را از یکدیگر جدا می‌کند، سپس در هر یک از بازارها سهم معاملات بلوکی و غیر بلوکی را مشخص می‌کند و در دسته‌بندی نهایی نوع اوراق معامله‌شده (اوراق درآمد ثابت یا سهام شرکتی) را تعیین می‌کند. 

همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، حجم و درصد معاملات در یک روز معاملاتی و زمان مشخصی، به تفکیک بورس و فرابورس به نمایش گذاشته شده است.

همچنین می‌توان حجم و درصد معاملات را در هر یک از بازارهای بورس و فرابورس به تفکیک «عادی» و «بلوکی» و مجدد هر یک از آن‌ها را به تفکیک «سهام»، «اوراق درآمد ثابت» و «سایر» مشاهده کرد. به طور مثال برای بازار فرابورس در این روز معاملاتی داریم: (مطابق همین روند را برای قسمت آبی نمودار که مربوط به بورس است نیز داریم)

بررسی ساده اطلاعات بازار در بورس‌ویو- نمودار دایره ای

بیشترین‌ها و کمترین‌های بازار

در این بخش اطلاعات با ارزشی در رابطه با نمادها در دسترس قرار گرفته است. در بالاترین قسمت نماد‌هایی که بیشترین ارزش و حجم معاملات را داشته‌اند در دو سربرگ جداگانه نشان داده می‌شوند. در قسمت میانی لیست نمادهایی که بیشترین ارزش بازار و بیشترین ارزش شناور را داشته‌اند قرار گرفته است. در نهایت در پایین این بخش، جدولی از نمادهایی که بیشترین یا کمترین بازدهی در طول روز داشته‌اند گردآوری شده است. لازم به ذکر است با کلیک روی نمودار در مقابل هر سهم، مسقیما به صفحه نمودار تکنیکال نماد هدایت می‌شوید.

اطلاعیه‌ها و مجامع

کدال، سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده) در بورس است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام (مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است.

بورس ویو تمام این اطلاعات را در اختیار شما قرار داده تا به راحتی در پنل خود به مطالعه و بررسی اطلاعیه‌ها بپردازید.

بیشترین‌ها و کمترین‌ها و اطلاعیه مجامع

خلاصه صنایع

بخش پنجم در صفحه اطلاعات بازار بورس ویو، خلاصه اطلاعات صنایع  است که به صورت کلی نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی هر یک از موارد می‌توان اطلاعات دقیق‌تر مربوط به آن صنعت را مشاهده نمود. این اطلاعات شامل بازدهی دوره‌ای، ضرایب و نسبت‌های مالی، نموار مربوط به شاخص صنعت و نمادهای فعال در آن صنعت می‌باشد.

اطلاعات معاملات حقیقی و حقوقی

بخش ششم در صفحه اطلاعات بازار بورس ویو، در قسمت بالا اطلاعات بیشترین خالص خرید حقیقی و حقوقی در نمادهای مختلف نشان داده می‌شود. علاوه بر آن جزئیات بیشتری مانند قیمت، میزان تغییر و نمودار تکنیکال نمادها نیز قابل مشاهده می‌باشد. کمی پایین‌تر، جدولی از اطلاعات مربوط به بیشترین خالص نسبی خرید حقیقی و حقوقی به همراه اطلاعات مشابه با قسمت قبلی قرار گرفته است. همچنین اگر مایل به مشاهده بیشترین سرانه خرید و فروش حقیقی در نماد‌های مختلف هستید، می‌توانید از جدول پایین بخش ششم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی صفحه اطلاعیه ها در بورس ویو

صندوق‌های قابل معامله

اگر نیاز یه کسب اطلاعات در رابطه با صندوق‌های قابل معامله دارید، در بخش هفتم علاوه بر نوع صندوق‌، اطلاعات مهم دیگری از جمله قیمت، NAV و میزان تغییر هریک از صندوق‌های قابل معامله نمایش داده می‌شود.

به ارزش خالص دارایی یک صندوق که با یک روز تاخیر بروزرسانی می‌شود و امکان مشاهده آن در سایت هر صندوق وجود دارد، NAV گفته می‌شود. دارایی‌های هر صندوق در هر روز و بر مبنای قیمت پایانی ارزش‌گذاری می‌شود و بر اساس آن، ارزش خالص دارایی محاسبه خواهد شد. لازم به ذکر است که ملاک ارزیابی عملکرد یک صندوق تنها NAV آن نیست و نیاز به مقایسه بازدهی، بررسی میزان ریسک صندوق و … است.

اطلاعات بازار در بورس ویو

اطلاعات سایر بازار‌های مالی

اگر تمایل دارید همزمان با بازار سرمایه، به اطلاعات بازارهای مالی دیگر نیز دسترسی داشته باشید، بخش هشتم را بسیار کاربردی خواهید یافت. در این قسمت اطلاعات مربوط به ارز آزاد و فلزات با ارزش به تفکیک قیمت و میزان تغییر گردآوری شده است. همچنین اطلاعات مشابه برای سکه، فلزات اساسی، نفت و انرژی و ارز دیجیتال در دسترس است. نکته: در صورتیکه در بازار ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید یا به اطلاعات بیشتری در خصوص این موضوع نیاز دارید، می‌توانید از مطلب «ارز دیجیتال چیست» استفاده کنید.

اطلاعات مربوط به ارز آزاد و فلزات قیمتی
سکه، فلزات اساسی، نفت و انرژی، ارز دیجیتال

بیشترین قدرت خرید

در بخش نهم بیشترین قدرت خرید حقیقی و حقوقی به تفکیک نماد در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر این می‌توان اطلاعاتی از قبیل قیمت و میزان تغییر آن در هر نماد را مشاهده نمود. جهت تسهیل در دسترسی به نمودار هر نماد، لینک مستقیم در ستون تکنیکال قرار داده شده است.

اطلاعات مالی، قدرت خرید و فشار عرضه

اطلاعات مالی و نسبت‌های مالی

بخش دهم در صفحه اطلاعات بازار بورس ویو، نشان دهنده اطلاعات صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی است که در این بخش اطلاعات بورس، فرابورس و بورس‌ایران در کنار هم و به تفکیک قابل مشاهده است.

بیشترین فشار عرضه و تقاضا

به جهت تحلیل صحیح بازار، اطلاع از بیشترین فشار عرضه و تقاضا ضروری است. در بخش یازدهم نمادهایی که بیشترین فشار عرضه یا تقاضا را دارند لیست شده است. به علاوه جزییات بیشتری از این نماد‌ها مانند قیمت، میزان تغییر و لینک نمودار تکنیکال در جلوی هر نماد قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: بورس ویو چیست و چه امکاناتی دارد؟

سوالات متداول

شاخص بورس TEPIX چیست؟

از اصلی‌ترین شاخص‌های بورس، شاخص قیمت TEPIX و مخفف Tehran Price Index است، با این شاخص می‌توان روند عمومی تغییر قیمت‌سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس را بررسی کرد.

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال در چیست؟

صندوق‌‌های ETF مانند سهام در سامانه‌های معاملاتی، قابل معامله هستند. اما صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، از طریق سامانه اختصاصی هر صندوق یا مراجعه حضوری خرید و فروش می‌شوند.

سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
34 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
افکار

خیلی خوب بود

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث افتخار ماست، از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

خمید رنجبر بافقی

سلام : آیا میتوانیم نمودار ارزش معاملات هر صنعت را برای بازه دلخواه داشته باشیم . یا به عبارت دیگر شاخص صنایع . این امکان در کدام نسخه (استاندارد یا حرفه ای ) وجود دارد . اگر بورس ویو این امکان را ندارد خواهشمند است این شاخص را اضافه کنید. با سپاس

کارگزاری مفید

با سلام
بخش پنجم در صفحه اطلاعات بازار بورس‌ویو، خلاصه اطلاعات صنایع به صورت کلی نمایش داده می‌شود. با انتخاب هر مورد امکان بررسی اطلاعات دقیق‌تر مربوط به آن صنعت وجود دارد. این اطلاعات شامل بازدهی دوره‌ای، ضرایب و نسبت‌های مالی، نموار مربوط به شاخص صنعت و نمادهای فعال در آن صنعت می‌باشد.

سهامدار

سلام لطفاً با تشخیص خودتان هر سهم شرکتی که سود دهی در آینده بر اساس صورت مالی و تراز و… پیشنهاد بدی که خریداری کنیم که زحمات شما مثمر ثمر باشد

کارگزاری مفید

با سلام
با استفاده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی خود می‌توانید در مورد خرید سهام تصمیم‌گیری نمایید.
جهت کسب آموزش‌های بیش‌تر در این زمینه می‌توانید از کلاس‌های آموزشی رایگان کارگزاری مفید با مراجعه به بخش «رویدادها» استفاده نمایید.
در صورتی که قصد استفاده از دانش تحلیل‌گران متخصص کارگزاری مفید را دارید، یکی از خدمات کارگزاری مفید «سبد پیشنهاد سهام» می‌باشد. کارگزاری مفید به صورت هفتگی گزارشی از بازار سرمایه و اتفاقاتی که بر بازار سرمایه تأثیر گذار است، از جمله بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد و یک سبد پیشنهادی از سهام مختلف را ارائه می‌کند. همچنین آن‌ها را از دیدگاه بنیادی و تکنیکال مورد بررسی قرار می‌دهد. همین‌طور هر هفته به بررسی سهام یک شرکت مشخص به همراه توضیحات کامل از وضعیت مالی و غیرمالی شرکت می‌پردازد. می‌توانید با استفاده از بخش «پاداش» سایت پلکان، گزارش‌های هفتگی را دریافت کنید.
امکان دریافت اشتراک برای گزارش‌های هفتگی به صورت رایگان وجود دارد.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «معرفی بخش پاداش پلکان» را مطالعه نمایید.

غلامعباس بدیعی جهرمی

باسلام وارزوی موفقیت یکی ازقابلیت های اعلام شده فیلتر بود که بنظرمیرسید وجود ندارد

با سلام
در سامانه بورس ویو در بخش غربالگر پیشرفته و نمودار تکنیکال امکان فیلتر نویسی برای هر نماد و در نسخه همراه بورس ویو نیز در بخش فیلتر، امکان فیلتر نویسی وجود دارد.

محمد شفیع نژاد

با سلام وضعیت هر سهام را معمولا ما اشنایینداریم و فقط سهم خوب را در معروف بودن یا بزرگ بودن سهم را میدانیم لذا خواهشمندم طبق معمول که عرضه اولیه برامون خرید میکردین بهتر بود چون شما اطلاعاتتون نسبت به سود دهی سهم از من خیلی بالا تر است هر انازه موجودی داریم از طرف من اجازه خرید دارید متشکرم ظمنا سهم امینح از پرتفوی من رفته لطفا برسی نمایید ممنونم

کارگزاری مفید

با سلام
در این خصوص می‌توانید از کلاس‌های آنلاین کارگزاری مفید که به صورت آنلاین و دوره‌ای برگزار می‌شود، گزارشات هفتگی سبد پیشنهادی که در بخش پاداش پلکان امکان دریافت اشتراک به صورت رایگان وجود دارد، استفاده نمایید.
در خصوص عرضه اولیه، امکان ثبت سفارش آفلاین عرضه اولیه در نسخه جدید ایزی‌تریدر (اربیس) وجود دارد.
با توجه به اینکه برای نماد امینح نیاز به بررسی دقیق‌تر و دریافت اطلاعات از شما را دارد، خواهشمند است جهت بررسی بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰ (همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز)
📩email: 8700@emofid.com (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی (همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۰۰:۳۰)

حکمت افلاکی سورشجانی

سلام و احترام خدمت شما بزرگواران زحمت کش ممنون از اطلاعات بروز شما خسته نباشید ممنون

با سلام
از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

ابراهیم بابادی

با سلام در یک هفته مهلت برای بورس ویو متاسفانه ننتونستم از تخیف استفاده و عضویت یکساله یا شش ماهه بگیرم لطفا دوباره تخفیف را دایر کنید تا کمی به سهامداراانی که ضررهای زیادی شده کمک شده باشه ممنون از مفید و بورس ویو

کارگزاری مفید

با سلام
با مراجعه به سامانه پلکان می‌توانید تخفیف‌های موجود روی «اشتراک بورس ویو» را مشاهده و با توجه به امتیاز کسب‌شده، بسته مورد نظر را انتخاب نمایید. همچنین در سایت «بورس ویو» امکان دریافت اشتراک با تخفیف نقدی وجود دارد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «معرفی بخش پاداش پلکان» را مطالعه نمایید.

مکاری

واقعا دمتون گرم چرا برای اینکه کارایی مفید از همه کارگزاریها بهتر وسیعتر است من تو کارگزاریهای زیادی بودم ولی هیچ کدام به کارگزاری مفید نمیشه

کارگزاری مفید

با سلام
کاربر گرامی، از اینکه ما را انتخاب کرده‌اید صمیمانه سپاسگزاریم.

پارسا

بسیار عالی

کارگزاری مفید

باسلام
سپاس از همراهی شما

علیرضا

با سلام،
“فشار تقاضا” برای شاخصها (نه سهام) چه صورت محاسبه میشود؟
به عنوان مثال در شکل اول، سه عدد برای شاخص بورس ایران، شاخص بورس، و شاخص فرابورس محاسبه شده است.
ممنون میشم معنا و مفهوم و روش محاسبه این اعداد را بفرمایید.
من مشترک بورس ویو هستم. اینجا سوال را مطرح کردم چون شاید سوال دیگر کاربران یا مشترکین هم باشد.
با تشکر از این پلتفرم قوی و آموزشهای آن.

کارگزاری مفید

با سلام
فشار تقاضا به مجموع سفارش خرید ۵ سطر اول تابلو معاملاتی به مجموع سفارش‌های فروش ۵ سطر اول تابلو معاملاتی می‌گویند.
در صورتی که سهمی فشار تقاضای بالایی داشته باشد، پتانسیل صعودی بیشتری دارد.