هدف صورت های مالی

هدف صورت های مالی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتشار ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 10836
سطح مبتدی

هدف صورت های مالی، ارائه اطلاعات خلاصه و طبقه‌بندی‌شده در مورد وضعیت مالی، عملکرد و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری است. این صورت‌ها برای طیف وسیعی از استفاده‌کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می‌شود. این اطلاعات که توسط خوانندگان صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیری در خصوص تخصیص منابع مالی استفاده می‌شود، کاربرد فراوانی در تحلیل بنیادی دارند. در حال حاضر یک مجموعه کامل صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زيان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد (که صورت های مالی اساسی نامیده می‌شود) و یادداشت‌های توضیحی همراه آن‌ها می‌باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

هدف هر یک از صورت‌های مالی

هریک از صورت های مالی هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند که در ادامه مهم‌ترین این اهداف بیان خواهند شد:

ترازنامه

هدف ترازنامه به عنوان یکی از اصلی‌ترین صورت های مالی، ارائه اطلاعات به استفاده‌کنندگان در مورد وضعیت دارایی ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام سازمان در یک‌ زمان مشخص می‌باشد.

هدف صورت های مالی و کاربرد در تحلیل بنیادی - نمونه ترازنامه
نمونه ترازنامه یک شرکت بورسی

صورت سود و زیان

هدف این صورت مالی، ارائه اطلاعاتی در مورد توانایی سازمان در ایجاد سود طی یک دوره مشخص زمانی است. در واقع صورت سود و زیان عملکرد مالی یک بنگاه اقتصادی را طی یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. در واقع معین می‌کند که شرکت با انجام فعالیت‌های اقتصادی خود به سود یا زیان دست یافته است. همچنین این صورت مالی توالی منسجمی از عملکرد سودآور/زیان بار شرکت را طی دوره مذکور نمایش می‌دهد.


درآمدها و هزینه‌ها شناسایی‌شده چه تحقق‌یافته و چه تحقق‌نیافته اقلام تشکیل‌دهنده صورت سود و زیان جامع می‌باشند که شامل صورت سود و زیان خالص، هزینه‌ها و درآمدها است.

هدف صورت های مالی و کاربرد در تحلیل بنیادی - نمونه صورت سود و زیان
نمونه صورت سود و زيان

قابل‌ذکر است که معمولا روند عملیات شرکت با تحلیل صورت سود و زیان در چندین دوره زمانی به‌صورت تحلیل عمودی و افقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صورت جریان وجوه نقد

هدف صورت جریان وجوه نقد، نمایش مبالغ و منابع اصلی جریان‌های ورودی و خروجی وجوه نقد در شرکت است. این اطلاعات، باید به‌دقت مورد ملاحظه قرار گیرد. زیرا جریانات نقدی همیشه با درآمدها و هزینه‌های موجود در صورت سود و زیان مطابقت ندارند.

 به‌عنوان مثال هزینه مالی در صورت سود و زیان تعهد شرکت در پرداخت بهره‌های بانکی است که می‌تواند با هزینه بهره پرداختی به بانک‌ها در طی یک دوره مالی که در صورت جریان وجوه نقد وجود دارد، متفاوت باشد.

هدف صورت های مالی و کاربرد در تحلیل بنیادی - نمونه صورت جریان وجوه نقد
نمونه صورت جریان وجوه نقد یک شرکت بورسی

همچنین با مقایسه ورود و خروج وجه نقد عملیاتی در صورت جریان وجوه نقد و سود عملیاتی در صورت سود و زیان می‌توانیم استنباط کنیم که چه میزان از سود عملیاتی شرکت در سرمایه در گردش شرکت به‌کار رفته است. انعطاف‌پذیری مالی یک شرکت با بررسی و تحلیل صورت جریان وجوه نقد در کنار صورت سود و زیان ، ترازنامه و سایر صورت های مالی مشخص می‌شود.

یادداشت‌های توضیحی دارای اهمیت بالایی در توصیف وضعیت اقلام و رویدادها می‌باشند به همین علت با در برگرفتن تاریخچه فعالیت یک شرکت، مبنای تهیه صورت مالی، رویه‌های به‌کاررفته در حسابداری شرکت و… به‌عنوان بخشی ویژه نقش‌آفرینی می‌کند. برای دسترسی هر یک از صورت های مالی و همچنین بسیاری از اطلاعات دیگر برای تحلیل بنیادی سهام می‌توانید از سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو استفاده کنید.

مخاطبان اصلی صورت های مالی

صورت های مالی توسط گروه‌های مختلفی با اهداف متفاوت و جهت رفع نیازهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران به‌عنوان تأمین‌کنندگان سرمایه به اطلاعاتی نیاز دارند که براساس آن بتوانند در رابطه با عملکرد و وضعیت مالی شرکت دیدگاه روشنی داشته باشند که در نهایت بتوانند در مورد خرید، نگهداری و یا فروش سهام شرکت مذکور تصمیم‌گیری کنند.

اعطاکنندگان تسهیلات مالی

وام‌دهندگان علاقه‌مند به اطلاعاتی هستند که براساس آن بتوانند توان واحد تجاری را در بازپرداخت به‌موقع اصل و بهره تسهیلات دریافتی ارزیابی کنند.

دولت و مؤسسات دولتی

 این استفاده‌کنندگان برای تنظیم فعالیت‌های واحدهای تجاری، تعیین سیاست‌های مالیاتی و تشخیص مالیات به اطلاعات نیاز دارند.

تجزیه و تحلیل صورت مالی

تحلیلگران با استفاده از اطلاعات موجود در صورت‌های مالی مانند وضعیت سود آوری، میزان تولید و فروش محصولات، کلیه هزینه‌ها و درآمدهای شرکت و … وضعیت یک شرکت را بررسی می‌کنند، سپس با استفاده از روش‌های مختلف ارزش‌گذاری سهام، تلاش می‌کنند که ارزش ذاتی سهام شرکت مدنظر خود را پیدا کنند. در صورتی که ارزش ذاتی سهام از قیمت مورد معامله در بازار بیش‌تر باشد، آن سهم را ارزنده در نظر خواهند گرفت.

سوالات متداول

هدف از ارائه صورت‌های مالی چیست؟

هدف صورت های مالی، ارائه اطلاعات خلاصه و طبقه‌بندی‌شده در مورد وضعیت مالی، عملکرد و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری است. این صورت‌های مالی برای طیف وسیعی از استفاده‌کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می‌شود.

هدف از انتشار ترازنامه چیست؟

هدف ترازنامه، ارائه اطلاعات به استفاده‌کنندگان در مورد وضعیت دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام در یک‌ زمان مشخص می‌باشد.

کاربرد صورت سود و زیان چیست؟

هدف این صورت مالی، ارائه اطلاعاتی در مورد توانایی سازمان در ایجاد سود طی یک دوره مشخص زمانی است.

مخاطبان اصلی جهت انتشار صورت‌های مالی چه کسانی هستند؟

سرمایه‌گذاران، اعطاکنندگان تسهیلات مالی، دولت و مؤسسات دولتی

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
خیری

سلام عالی و مفید بود اگرتصاویر صورت های مالی قابل زوم کردن باشد خیلی بهتر میشه

کارگزاری مفید

با سلام
با کلیک بر روی هر یک از تصاویر، امکان مشاهده تصویر بزرگتر و زوم کردن را خواهید داشت.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید
سارا حدادی

چرا در صورت وضعیت مالی دارایی های نامشهود و سپس دارایی های ثابت مشهود در ترازنامه جدید درج گردیده که در ترازنامه قدیم ابتدا دارایی های ثابت مشهود ثبت و سپس دارایی های نامشهود نشان داده می شود؟

کارگزاری مفید

با سلام
طبق آخرین تغییرات ترازنامه از این پس دارایی‌های نامشهود و سپس دارایی‌های ثابت مشهود در ترازنامه جدید درج گردیده که در ترازنامه قدیم ابتدا دارایی‌های ثابت مشهود ثبت و سپس دارایی‌های نامشهود نشان داده می‌شد.

Last edited 7 ماه قبل by کارگزاری مفید