وضعیت ارزی و تسهیلات شرکت‌ها در بورس ویو

وضعیت ارزی و تسهیلات شرکت‌ها در بورس ویو
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۲۲ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 2439
سطح حرفه ای

در سامانه جامع تحلیل بنیادی بورس ویو گزارش وضعیت ارزی شرکت و تسهیلاتی که دریافت کرده‌ نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این گزارش، علاوه بر نشان دادن وضعیت دارایی‌های ارزی، تسهیلاتی که شرکت برای پیشبرد فعالیت‌هایش  دریافت کرده است را به همراه جزئیاتی مانند تسهیلات پرداخت‌شده و اوراق صکوک در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به بررسی آن پرداخته می‌شود.

بورس ویو

وضعیت ارزی

این قسمت خود به چهار زیرمجموعه تقسیم می‌شود که عبارتنداز:  دارایی‌های ارزی شرکت، بدهی‌های ارزی شرکت، منابع ارزی شرکت و مصارف ارزی شرکت طی دوره انتخاب‌شده. از جمله این واحدهای ارزی می‌توان به دلار، یورو، دینار، ریال، یوان، درهم، روپیه، وون و ین اشاره کرد. 

جزئیات بخش وضعیت ارزی بورس‌ویو

بورس ویو

۱: می‌توانید نوع گزارش مالی که توسط شرکت گزارش شده است را انتخاب کنید. به‌صورت پیش‌فرض امکان انتخاب از میان گزینه‌های سالانه و فصلی امکان‌پذیر است. 

۲: برای انتخاب تعداد دوره‌هایی که قصد دارید در سامانه نمایش داده شوند می‌توانید از این گزینه استفاده کنید. به‌صورت پیش‌فرض اطلاعات مربوط به ۵ دوره از دوره‌های مالی شرکت نمایش داده می‌شوند. 

۳: می‌توانید حالت نمایش داده‌شده را از میان حالت‌های مختلف عادی که اعداد را به‌صورت دقیق نمایش می‌دهد، نرخ رشد که میزان رشد هر دوره را نسبت به دوره قبل می‌سنجد و حالت عمودی که سهم بخش‌های مختلف را در یک دوره به‌صورت درصد نمایش می‌دهد، انتخاب کنید. 

۴: با انتخاب گزینه روند می‌توانید یک دوره را به‌عنوان مبنا انتخاب کنید و سایر دوره‌ها را با در نظر گرفتن دوره انتخاب‌شده مقایسه و مورد بررسی قرار دهید. 

۵: با انتخاب این گزینه می‌توانید نوع نمایش نمودارهای موجود را انتخاب کنید. به‌صورت پیش‌فرض این قسمت بر روی گزینه صعودی قرار دارد. در نمایش صعودی سال‌های قدیمی‌تر ابتدا و سال‌های جدید در انتها قرار می‌گیرند. در صورت لزوم می‌توانید گزینه نزولی را انتخاب کنید و اولویت را بر روی سال‌های اخیر قرار دهید. 

۶: با انتخاب گزینه مورد نظر می‌توانید واحد پولی که برای نمایش ارقام موجود در گزارش استفاده می‌شود، را تغییر دهید. به‌صورت پیش‌فرض امکان انتخاب از میان گزینه‌های دلار و ریال وجود دارد. 

۷: با انتخاب این گزینه به وب‌سایت کدال منتقل شده و می‌توانید گزارش را از آنجا دریافت و یا مشاهده کنید. 

۸: با انتخاب این گزینه می‌توانید وضعیت ریالی و وضعیت ارزی شرکت را مشاهده کنید. باید دقت داشته باشید درصورتی‌که شرکت هر دو گزارش را منتشر کرده باشد، اعداد به‌صورت ارزی و ریالی نمایش داده می‌شوند. 

۹ : برای مشاهده نمودار تغییرات معیارهای ذکر شده می‌توانید از این قسمت استفاده کنید.

خالص وضعیت ارزی

در این قسمت خالص دارایی‌های ارزی یک شرکت با در نظر گرفتن واحدهای مالی متفاوت که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد، گزارش می‌شوند. باید دقت داشت درصورتی‌که شرکت این گزارش‌ها و دارایی‌های ارزی خود را در سامانه کدال منتشر کرده باشد، اطلاعات در این قسمت قابل‌دسترسی‌اند. درصورتی‌که این اطلاعات، گزارش نشده باشند، در سامانه بورس ویو نیز قابل‌دسترسی نیستند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت و نوع شرکت، ممکن است شرکتی درآمد و یا دارایی ارزی نداشته باشد که گزارش شود. 

وضعیت ارزی و تسهیلات شرکت‌ها در بورس ویو

اطلاعات تامین مالی و تسهیلات

درصورتی‌که شرکت اوراق قرضه منتشر کرده باشد و یا تسهیلاتی دریافت کرده باشد، در این قسمت گزارش می‌شود. علاوه بر اطلاعات مربوط به اوراق قرضه، میزان تسهیلاتی که شرکت دریافت کرده است به همراه اطلاعات تسویه این تسهیلات در پایان دوره نیز در این قسمت گزارش می‌شود. 

اطلاعات تامین مالی و تسهیلات

همچنین  توضیحاتی که شرکت در خصوص جزئیات منابع تامین مالی ارائه کرده است نیز  نمایش داده می‌شود.

اطلاعات تامین مالی و تسهیلات

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امین

سلام با توجه به اینکه منابع شرکت از ارزهای مختلف هستش اعدادی که در سامانه هست تبدیل شده است؟

کارگزاری مفید

با سلام
شما می‌توانید واحد پولی که برای نمایش ارقام موجود در گزارش استفاده می‌شود را از سایت کدال دریافت نمایید.