پدر علم تحلیل تکنیکال چه کسی است؟

پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 8021
سطح مبتدی

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل در بازارهاست. ریشه علم تحلیل تکنیکال متعلق به صدها سال پیش است. براساس برخی منابع تاریخی به نظر می‌رسد، دانش ‌تحلیل تکنیکال برای اولین بار در ژاپن در قرن ۱۸ ظاهر شد. گفته می‌شود در آن زمان یک تاجر برنج با نام Homma Munehisa بنیانگذار نسخه ژاپنی تحلیل تکنیکال براساس نمودارهای شمعی است. امروز پس از سال‌ها همان روش، تبدیل به ابزاری بسیار محبوب شده که معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید بعدها در قرن ۱۹ ‌تحلیل تکنیکال در آمریکا شهرت یافت. چارلز هنری داو شخصی بود که در این زمینه شروع به فعالیت کرد. امروزه او را با نام پدر علم تحلیل تکنیکال نوین می‌شناسند.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟

پدر علم تحلیل تکنیکال

  از «داو» هیچ کتابی در زمینه تحلیل تکنیکال منتشر نشد. اما او بود که درهای بازار سرمایه را به روی تحلیل تکنیکال باز کرد 

چگونگی توسعه تحلیل تکنیکال

چارلز داو (پدر علم تحلیل تکنیکال) در سال ۱۸۵۱ در شهر استرلینگ، ایالات متحده به دنیا آمد. پدر وی کشاورز بود و هنگامی که چارلز ۶ سال بیشتر نداشت از دنیا رفت. چارلز جوان بدون اینکه آموزش چندانی دیده باشد، زمانی که فقط ۲۱ سال داشت، در شهر ماساچوست به‌عنوان یک خبرنگار برای روزنامه «اسپرینگ فیلد» کار می‌کرد. بعدها طی رویدادهایی در روزنامه دیگری با نام «کی‌ یرنان» با «ادوارد دیویس جونز» همکار شد. این‌دو پس از مدتی رسانه خودشان را تاسیس کردند و نام آنرا «داو، جونز و شرکا» گذاشتند.

شریک بعدی آن‌ها «چارلز برگ استرسر» یک شخص ماهر در انجام مصاحبه و دریافت گزارشات بود. آن‌ها شروع به انتشار خبرنامه‌ای از اخبار مالی کردند و در مدت کوتاهی اشتراک خبرنامه‌‌شان به بیش از یک هزار عضو رسید و به عنوان یکی از منابع خبری برای سرمایه‌گذاران مطرح شدند. با این وجود هنوز مهمترین کارهای آن‌ها در راه بود و شرکا توانستند در چند سال بعد روزنامه «وال استریت ژورنال» را به صورت عمومی درآورند و شاخص‌های مختلف داوجونز را برای سنجش عملکرد سهام شرکت‌ها معرفی کنند.

او با ثبت متوسط بالا و پایین قیمت‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به مرتبط کردن الگوهای آن‌ها با جریانات بازار پرداخت. سپس شروع به نوشتن مقالاتی در نشریه «وال استریت ژورنال» کرد و همیشه پس از رویدادها، شرح داد که چگونه الگوهای خاصی در بازار به وقوع پیوسته است. بدین ترتیب بر اساس تحلیل تکنیکال شرایط بازار را تحلیل می‌کرد.

سری مقالاتی که در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» توسط چارلز داو (پدر علم تحلیل تکنیکال) منتشر شد. براساس سه فرضیه مشهور بود که به نام «نظریه داو» شهرت دارد.

اصول نظریه داو

نظریه داو بر ۶ اصل باور دارد، اصل اول عنوان می‌کند که تمامی اطلاعات و عوامل بیرونی در قیمت قابل بررسی است، اصل دوم و سوم بر این باور است که در بازار سه نوع روند داریم و هر روند اصلی نیز سه مرحله را شامل می‌شود. اصل چهارم به تایید شاخص‌ها به واسطه یکدیگر تاکید دارد، اصل پنجم به لزوم حجم معاملات برای تایید روند اشاره دارد و اصل آخر نیز به این موضوع اشاره دارد که تا زمانی که سیگنال برگشت دیده نشده است، روند فعلی ادامه دارد.

سوالات متداول

بر اساس نظریه داو، چند نوع روند‌ اصلی وجود دارد؟

سه نوع روند اصلی، ثانویه و جزئی در بازار وجود دارد، هر کدام از روندهای ذکرشده نیز شامل سه مرحله است.

سه مرحله موجود در روندهای اصلی، شامل چه مواردی می‌شوند؟

بر اساس نظریه داو، یک روند اصلی شامل سه مرحله انباشت، مشارکت عمومی و مازاد است.

Mohammad Farrokhian کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
Ramin

بسیار مفید

کارگزاری مفید

با سلام
از ارائه بازخورد شما صمیمانه سپاسگزاریم.