کانال های قیمت در تحلیل تکنیکال

کانال‌ها در تحلیل تکنیکال
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۳ تیر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 14454
سطح مبتدی

همان‌طور که می‌دانید روندها در تحلیل تکنیکال و مشخص کردن محدوده‌های حمایت و مقاومت، نقش اساسی دارد. در این مطلب قصد داریم از روند کمی فراتر رفته و برای نمودار قیمت، محدوده بهتری مشخص کنیم تا به وسیله این ابزار معامله را ساده‌تر کنیم. کانال های قیمت ‌(Channel) مانند روند، دید دقیق‌تری در تحلیل تکنیکال می‌دهند. در ادامه نکات بیشتری درباره کانال ها می‌خوانید.

کانال قیمت و نحوه رسم آن

همان‌طور که می‌دانید می‌توان برای رشد، نزول و حتی حالت خنثی یک سهم خط روند ترسیم کرد. همچنین می‌توان به‌جای ترسیم یک خط از ابزاری به‌عنوان کانال استفاده کرد. برای رسم یک کانال قیمت کافی است که در حالت ایده‌آل، مجموعه‌ای از نقاط حمایت یا مقاومت که در یک روند خاص در حال حرکت هستند را به کمک کانال تعیین و به هم وصل کرد.

از به هم وصل کردن یک سری نقاط که در یک خط حمایت یا مقاومت قرار دارند، می‌توانیم کانال های قیمت را رسم کرده و با استفاده از سابقه سهم، روند آینده آن را پیش‌بینی کنیم. 

در این حالت که قیمت در کانال قرار دارد، حد بالا و پایین کانال به‌عنوان مقاومت و حمایت سهم محسوب می‌شوند. هر چه تعداد برخورد به دو طرف کانال بیشتر باشد، آن کانال معتبرتر است. از طرفی هر چه یک کانال افقی‌تر باشد، معتبرتر خواهد بود.

با استفاده از سه‌ نقطه می‌توانیم نقاط بعدی در یک کانال را تشخیص دهیم. بدین صورت که سهم اگر در یک کانالی قرار داشته باشد كه از یک قسمت روی یک‌ طرف كانال راه می‌رود، ولی به سمت بالای كانال حركت نمی‌کند.

کانال صعودی به صورت خطوط حمایت و مقاومت برای سهم فولاد

سهم فولاد روی پلتفرم ایزی تریدر مفید. کانال صعودی به صورت خطوط حمایت و مقاومت محدوده قیمت را تعیین کرده است.

یک اشتباه رایج!

یک اشتباهی که ممکن است معامله‌گران در کانال صعودی انجام دهند، فروش سهم در سقف کانال صعودی است. اما آنچه در تعریف داشتیم، این بود که هر بار سقف بالاتری نسبت به قبل خواهیم داشت. پس برای فروش سهم باید منتظر اتمام کانال صعودی باشیم.

کانال نزولی به صورت خطوط حمایت و مقاومت برای سهم وپترو

سهم وپترو روی پلتفرم ایزی تریدر مفید. کانال نزولی به خوبی روند نزولی قیمت را بین دو حد حمایت و مقاومت نشان داده است.

مشابه روند صعودی یک اشتباه رایج نیز در کانال نزولی معامله‌گران را به دام می‌اندازد. خرید سهم در کف کانال نزولی. این اشتباه هم با توجه به تعریف روند نزولی قابل جلوگیری است. بهتر است پس از برگشت از روند نزولی و شکست کانال نزولی قیمت، اقدام به خرید سهم کرد.

کانال روند خنثی برای سهم فرآور

سهم فرآور روی پلتفرم ایزی تریدر مفید. کانالی که در این شکل مشاهده می‌شود، در روند خنثی رسم شده است.

روش رسم کانال در ایزی تریدر

برای رسم کانال در پلتفرم ایزی تریدر مفید، روی همان ابزار رسم خط می‌رویم. با این تفاوت که این بار رسم کانال را انتخاب و با کمک سه نقطه آن را رسم می‌کنیم. 

برای رسم کانال صعودی، ابتدا روند صعودی روی نقاط حمایت را در نظر می‌گیریم و پس از یافتن دو نقطه مطمئن، نقطه سوم کانال را روی سقف کانال امتداد داده و رها می‌کنیم.

برای رسم کانال نزولی، ابتدا روند نزولی روی نقاط مقاومت را در نظر می‌گیریم. سپس با یافتن دو نقطه مقاومت و امتداد آن تا روی یک از نقاط کف، کانال نزولی را رسم می‌کنیم. 

با دوبار کلیک روی کانال رسم شده در پلتفرم ایزی تریدر مفید، پنجره مربوط به تنظیمات کانال باز می‌شود. سپس با انتخاب رسم خط میانی کانال – که قیمت به آن واکنش می‌دهد – می‌توان به عنوان حمایت و مقاومت از آن استفاده کرد.

پنجره تنظیمات

پنجره تنظیمات کانال روی پلتفرم ایزی تریدر مفید

شکست کانال های قیمت

موضوع کانال ها با اینکه بسیار شبیه مبحث روند هستند. اما با شکست آن‌ها باب تازه‌ای از تحلیل تکنیکال باز می‌شود. موضوع الگوهای کلاسیک (Patterns) که در این مقاله نمی‌گنجد. اما فارغ از بحث الگوها، می‌توان با کمک از شکست کانال‌ های قیمت راحت‌تر از پیش معامله کرد. 

با توجه به ذکر این نکته، زمانی که سهم از کانال‌ به سمت بالا خارج شود، حرکت صعودی و هدف قیمتی‌ آن به‌اندازه عرض کانال خواهد بود و زمانی که سهم از کانال قیمت به سمت پایین خارج شود، هدف قیمتی به سمت پایین و به‌اندازه عرض کانال است.

شکست کانال ها

پس از شکست کانال‌، هدف قیمتی‌ اول سقف کانال بالاتر به اندازه پهنای کانال قبلی است. قیمت پس از صعود به کانال‌ قبلی پولبک کرده و سپس به مسیر خود ادامه داده است.

سوالات متداول

کانال قیمتی چیست؟

از به هم وصل کردن یک سری نقاط که در یک خط حمایت یا مقاومت قرار دارند، می‌توانیم کانال های قیمت را رسم کرده و با استفاده از سابقه سهم، روند آینده آن را پیش‌بینی کنیم.

چگونه می‌توان یک کانال صعودی در ایزی تریدر رسم کرد؟

برای رسم کانال صعودی، ابتدا روند صعودی روی نقاط حمایت را در نظر می‌گیریم و پس از یافتن دو نقطه مطمئن، نقطه سوم کانال را روی سقف کانال امتداد داده و رها می‌کنیم.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
6 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
سجاد سوری

سلام وعرض ادب
ممنون از زحمات شما مطالب مفیدی بود.

کارگزاری مفید

با سلام
هدف ما جلب رضایت شماست. با تشکر از نظر ارزشمند شما

نیما

سلام اسم خطی که وسط کانال هست چیست؟

کارگزاری مفید

با سلام
رسم این خط میانی از بخش تنظیمات کانال امکان پذیر است. با انتخاب رسم خط میانی کانال –که قیمت به آن واکنش می‌دهد– می‌توان به عنوان حمایت و مقاومت از آن استفاده کرد.

علیرضا

بسیار عالی

کارگزاری مفید

باسلام
با سپاس از همراهی شما