بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

زمان مطالعه: 60 دقیقه
انتشار ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
تعداد بازدید: 884
سطح مبتدی

در این گفت‌وگو به بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم و رویدادهای مهم و عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه در این سال را شرح می‌دهیم. شما می‌توانید ویدیو این گفت‌و‌گو را مشاهده نمایید یا متن زیر که گزارشی از مهم‌ترین بخش‌های آن است را مطالعه کنید. 

مقایسه روند دلار آزاد و شاخص کل 

اگر نمودار روند دلار آزاد و شاخص کل را از ابتدای فروردین تا ابتدای اسفند ۱۴۰۰ بررسی کنیم، خواهیم دید که شاخص در ابتدای سال روندی نزولی داشته و در مقابل دلار با روند با ثبات‌تری همراه بوده است. روند دلار و شاخص کل، در تمام دوره‌ها همبستگی مستقیم و هماهنگی را با هم نداشته‌اند. اما قصد داریم این دو شاخص را با یکدیگر مقایسه کنیم. علت اینکه شاخص بورس را با دلار مقایسه می‌کنیم این است که به عبارتی می‌توان گفت دلار مانند یک شاه کلید بازدهی در تمام بازارها مثل بازار سرمایه است. چرا که بازار سرمایه همیشه تحت تاثیر نرخ ارز رشد متناسب داشته، به این صورت که در برخی دوره‌ها بیشتر از نرخ ارز و در برخی دوره‌ها کمتر از نرخ ارز بازدهی داشته است. 

اهم اتفاقات تاریخی و تاثیر‌گذار در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

اتفاقاتی هم‌چون اتفاقات سیاسی، اقتصادی و … در سال ۱۴۰۰ رخ داد که بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذار بود. در زیر به مهم‌ترین و تاثیر‌گذارترین اتفاقات رخ داده اشاره می‌کنیم: 

  •  آغاز مذاکرات ایران و ۴+۱ در وین از ۱۷ فروردین 

اواخر دولت دوازدهم و در فروردین ماه ۱۴۰۰ مذاکرات احیای برجام از سرگرفته شد که نتیجه این اتفاق نزولی شدن قیمت دلار در بازار آزاد بود. به‌گونه‌ای که در اوایل اردیبهشت ماه، قیمت دلار وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد. 

  • تغییر دامنه نوسان بورس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

در اواخر سال ۹۹ به دلیل نزولی شدن روند بازار، تصمیمی اتخاذ گردید مبنی بر اینکه دامنه نوسان بورس نامتقارن شود. این تصمیم نتیجه‌ای جز به وجود آمدن صف‌های فروش در پی نداشت. برای حل این مسئله در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مجددا تصمیمی اتخاذ گردید مبنی بر اینکه دامنه نوسان متقارن شود، به‌صورتی که دامنه نوسان از «۲- و ۶+» به «۵+ و ۵-» تغییر یابد.

  •  پایان یافتن دور مذاکرات

شش دور مذاکرات ایران و ۴+۱ در دولت دوازدهم در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ پایان یافت و نتیجه آن صعودی شدن روند قیمتی دلار بود.

  • قطعی برق صنایع بورسی

قطعی‌های پی در پی برق در تابستان منجر به کمبود عرضه سیمان به بازار و افزایش یافتن قیمت سیمان شد. 

  • بورس، عامل گرانی سیمان!

معرفی بورس کالا به عنوان عامل گرانی سیمان توسط نایب رئیس مجلس.

  • قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه 

تیم اقتصادی دولت و وزیر سمت در اظهارات خود به دنبال حذف رابطه قیمت ارز و کالاهای اساسی و همینطور بازار فولاد شدند.

  • تغییر ریاست سازمان بورس

در پاییز ۱۴۰۰ تغییر سمت ریاست سازمان بورس اوراق بهادار در ۲۱ مهرماه از آقای دهقان به آقای دکتر عشقی انجام شد.

  • انتشار پیش‌نویس لایحه بودجه

در تاریخ ۲۱ آذر ماه سال ۱۴۰۰ پیش‌نویسی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد. به موجب این پیش‌نویس، درآمد حاصل از فروش انرژی به صنایع و بهره مالکانه رشد قابل توجهی یافت. بدین معنی که قیمت گاز سوخت صنایع فولادی و پتروشیمی‌ها بدون سقف اعمال شد.

  • تصویب شدن ۱۰ بند حمایتی از بازار سرمایه

در تاریخ ۲۷ آذر ماه، ۱۰ بند به منظور حمایت از بازار سرمایه به تصویب رسید که مهم‌ترین مورد آن اعمال سقف ۵ و ۲ هزار تومانی نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع بود. نتیجه تصویب این بندهای حمایتی رشد ۸ درصدی شاخص کل بورس در مدت زمان یک هفته بود. 

  • آغاز دور هشتم مذاکرات احیای برجام

از تاریخ ۶ دی ماه آغاز مذاکرات برجام از سر گرفته شد و بورس و دلار نزولی شدند.

  • مشمول مالیات شدن برخی محصولات تولیدی 

در اوایل بهمن ماه بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه محصولات مواد خام و نیمه خام معدنی و شیمیایی که تا پیش از این معاف از مالیات بر صادرات بوده اند در بودجه ۱۴۰۱ مشمول مالیات شدند.

پیام خزائی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments