بررسی صندوق های سرمایه گذاری

زمان مطالعه: 60 دقیقه
انتشار ۱۷ مهر ۱۴۰۱
تعداد بازدید: 4313
سطح مبتدی

این ویدیو مربوط به گفتگوی زنده در تاریخ مهرماه ۱۴۰۱ است و ممکن است بعضی از اطلاعات آن بروز نباشد. برای کسب اطلاعات بروزتر می‌توانید مقاله صندوق سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

نکته

در این گفت‌وگو در خصوص صندوق های سرمایه گذاری که یکی از ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاری است صحبت خواهیم کرد و به معرفی و نحوه سرمایه‌گذاری در آن‌ها خواهیم پرداخت. شما می‌توانید ویدیو این گفت‌و‌گو را مشاهده نمایید یا متن زیر، که گزارشی از مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو است را مطالعه کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری در واقع نهادی مالی است که وجوه نقد جمع‌آوری شده در صندوق را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌‌کند. دارایی‌های هر صندوق به واحدهای کوچکی تحت عنوان «یونیت» تقسیم می‌شود. سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید به نسبت سهم هر سرمایه‌گذار، تقسیم می‌شود. در واقع هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود در تعداد واحدهای صندوق، در سود یا زیان صندوق شریک است. 

چرا صندوق های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

به‌صورت کلی به چند دلیل صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شوند: 

۱. مدیریت حرفه‌ای 

۲. سرمایه‌گذاری بدون نیاز به صرف زمان

۳. سرمایه‌گذاری بدون نیاز به دانش تحلیل

صندوق سرمایه‌گذاری، بهترین گزینه برای افرادی است که ‌تمایل دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، اما دانش، تجربه و فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند. حضور کارشناسان و تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت دارایی صندوق‌‌ها باعث می‌شود که ضمن کنترل ریسک‌های سرمایه‌گذاری، یک بازدهی متناسب با ریسک نصیب سرمایه‌گذاران شود. 

به عبارت دیگر اگر شخصی فرصت کافی برای یادگیری روش‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا تابلوخوانی ندارد، می‌تواند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به راحتی در بورس سرمایه‌گذاری کند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معامله

صندوق‌ها را می‌توان بر اساس نحوه معامله در ۲ دسته‌‌ی صندوق مبتنی بر صدور و ابطال و صندوق قابل معامله (ETF) قرار داد. سرمایه‌گذاری در هر یک از صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، از طریق مراجعه به درگاه اینترنتی همان صندوق امکان‌پذیر است. در طرف مقابل، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF) و خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع صندوق‌ها، از طریق سامانه‌های معاملاتی کلیه کارگزاری‌های بازار سرمایه انجام می‌شود؛ درست مانند خرید و فروش سهام شرکت‌های موجود در بازار سرمایه.

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس ترکیب دارایی 

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی

صندوق سهامی در واقع نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک است که پرتفوی آن را عمدتا سهام شرکت‌های فعال و پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. به صورت دقیق‌تر، این صندوق ۷۰ الی ۹۵ درصد از سرمایه جمع‌آوری شده را در سهام و حق‌تقدم سهام پذیرفته شده در بورس و مابقی سرمایه به میزان ۵ الی ۳۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. معمولا سود و زیان این نوع صندوق برخلاف سایر صندوق‌ها که به‌صورت دوره‌ای پرداخت سود دارند، از اختلاف قیمت خرید و فروش واحد‌های آن محاسبه می‌شود.

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط 

حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها، در سهام و حق‌تقدم سهام، قراردادهای اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق‌های مختلط جزء صندوق‌های با ریسک متوسط در بازار هستند. 

صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که اکثر وجوه آن‌ها در منابع با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق‌ از اوراق مشارکت بانکی، سپرده بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت مانند انواع اوراق صکوک تشکیل می‌شود. سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است. 

صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا

حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های مبتنی بر طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی‌های این صندوق‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. قیمت سکه طلا، بیشترین تاثیر را بر ارزش واحدهای صندوق‌ طلا دارد. بنابراین این صندوق‌ها مناسب کسانی است که ضمن پذیرش ریسک ناشی از تغییرات قیمت ارز و قیمت جهانی طلا، تمایل دارند بخشی از دارایی‌های خود را در طلا سرمایه‌گذاری کنند. از جمله مزایای سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های طلا نسبت به خرید مستقیم سکه طلا می‌توان به عدم وجود ریسک‌های ناشی از نگهداری و خرید و فروش فیزیکی طلا شامل تقلبی بودن، کلاهبرداری و سرقت اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی با هدف ایجاد یک ابزاری که از رفتار شاخص‌های بازار سرمایه پیروی می‌کند ایجاد شده‌اند. در واقع نقطه آغاز این نوع صندوق از آن‌جا بود که فردی به نام جان بوگل (John Bogle) اولین صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی‌ را با هدف پیروی از شاخص S&P500 طراحی کرد و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت دارایی جهان تبدیل شد.

 صندوق شاخصی، صندوقی است که منابع خود را بر اساس یکی از شاخص‌های موجود در بازار سرمایه انتخاب و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی هدفشان پیروی از یک شاخص مبنا است و پرتفوی آن‌ها به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که تغییرات و نوسانات روند قیمتی شان شبیه به شاخص مورد نظر باشد. مدیران این صندوق‌ها در تلاشند تا سبدی از اوراق بهادار با ترکیب و اوزان متناسب با یک شاخص مبنا را تشکیل دهند. صندوق شاخصی بیشتر از سهام نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. در مجموع، عملکرد این صندوق با توجه به فعالیت این نمادها بسیار نزدیک به یک شاخص مبنا خواهد بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی 

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی در سهام و حق‌تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. یک صندوق اهرمی، به‌صورت همزمان می‌تواند برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب باشد. واحدهای این صندوق به دو صورت قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی قابل خریداری هستند که واحدهای صدور و ابطالی این صندوق‌ها، واحدهای بدون‌ریسک و واحدهای قابل معامله نیز واحد پرریسک نامیده می‌شوند. واحدهای صدور و ابطالی به دلیل تعیین کف و سقف سود دهی واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله را نیز به‌دلیل وجود اهرم، واحدهای پرریسک می‌نامند. 

شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری کارگزاری مفید 

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، داشتن کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذار می‌تواند در انواع صندوق‌های کارگزاری مفید سرمایه‌گذاری کند. کارگزاری مفید درحال حاضر ۳ صندوق درآمد ثابت نامی، حامی و آوند، ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با نام‌های اطلس، پیشرو، پیشتاز و امید توسعه، یک صندوق‌سرمایه‌گذاری مختلط به نام ممتاز، یک صندوق تضمین اصل سرمایه، یک صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق مبتنی بر سکه طلا با نام عیار، یک صندوق شاخصی با نام آرام و یک صندوق اهرمی با نام توان را در لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود دارد.

برای سرمایه‌گذاری در هر یک از صندوق‌های نامی، پیشرو، پیشتاز، ممتاز، تضمین، امید توسعه و توان (واحدهای عادی) می‌توانید به سایت مربوط به هر صندوق مراجعه و فرآیند صدور واحد را طی کنید. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF همچون عیار، آوند، آرام، اطلس و توان (واحدهای ممتاز) همانند خرید و فروش سهم عادی در بازار است و با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید و جست‌وجوی نام صندوق،‌ می‌توانید این صندوق را خریداری و در آن سرمایه‌گذاری کنید. 

در خصوص سرمایه‌گذاری در صندوق حامی نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که طرح حامی (صندوق حامی) به‌صورت پیش‌فرض برای مشتریان جدید کارگزاری مفید در زمان ثبت‌نام در کارگزاری فعال می‌شود. در صورتی که از مشتریان قدیمی کارگزاری مفید هستید، برای آگاهی از فعال بودن این طرح می‌توانید با شماره تلفن ۹۱۰۰۸۷۰۰-۰۲۱ تماس گرفته و از فعال بودن صندوق حامی خود مطمئن شوید.

پیام خزائی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محمدکریم عابدی

سلام .قابل بهره برداری و مفید بود.

کارگزاری مفید

با سلام.
قدردان همراهی و لطف شما هستیم.