گواهی سپرده کالایی برنج طارم

گواهی سپرده کالایی برنج طارم چیست؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
تعداد بازدید: 12276
سطح مبتدی

علاوه بر زعفران، زیره، پسته، کشمش و رطب مضافتی، برنج طارم نیز یکی دیگر از محصولات کشاورزی است که گواهی سپرده کالایی برای آن تعریف شده است. معاملات گواهی سپرده‌ کالایی برنج طارم از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در بورس کالا امکان‌پذیر شده است.

کلیه دارندگان برنج طارم با مشخصات کیفی تعیین شده توسط بورس کالا برای فروش برنج خود از طریق بازار سرمایه باید در وهله اول به انبار معرفی شده مراجعه نمایند. سپس با انجام مراحل اداری پذیرش محصول در انبار، کالای خود را به انبار سپرده و در قبال آن، قبض انبار را دریافت نمایند. قبض انبار در واقع همان گواهی سپرده کالایی برنج طارم است که می‌توان در بازار سرمایه به فروش رساند.

برای معامله گواهی سپرده کالایی برنج چه باید کرد؟

معامله نمادهای گواهی سپرده‌ کالایی از جمله گواهی سپرده کالایی برنج طارم، از طریق کارگزاران ارائه دهنده خدمات معاملاتی بورس انجام می شود. بنابراین برای خرید و فروش گواهی سپرده‌ کالایی باید از طریق یکی از کارگزاری‌ها، کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کنید.

توجه داشته باشید که برای معامله گواهی سپرده‌ کالایی برنج طارم نیازی به دریافت کد بورس کالا نیست. شما می‌توانید با همان کد بورسی خود که سهام خرید و فروش می‌کنید، گواهی سپرده‌ کالایی را نیز معامله کنید.

برای معامله گواهی سپرده کالایی برنج طارم از طریق کارگزاری مفید در مرحله اول باید کد معاملاتی خود را از کارگزاری مفید دریافت کنید. سپس وارد یکی از سامانه‌های آنلاین مانند ایزی تریدر یا مفید آنلاین شده و اقدام به معامله گواهی سپرده‌ کالایی کنید. لازم به ذکر است که از نظر تعداد خرید و فروش‌ها، محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید تا قبل از زمان سررسید گواهی سپرده‌ کالایی، به دفعات متعدد آن را معامله کنید.

چگونه می‌توان برنج را به صورت فیزیکی از انبار دریافت کرد؟

هر گواهی سپرده کالایی برنج طارم، تاریخ سررسید مشخصی دارد. چنانچه گواهی سپرده‌ کالایی برنج را از طریق بورس خریداری کرده‌اید و می‌خواهید آن را به صورت فیزیکی دریافت کنید، باید تا قبل از تاریخ سررسید آن، مراحل اداری آن را طی کرده و به انبارهای برنج بورس کالا مراجعه کنید. حتما لازم است تا قبل از مراجعه به انبار، هماهنگی‌های لازم را با کارگزاری انجام دهید. در مطلب “نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا” ، این فرآیند به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است برای دریافت هر کالا اعم از برنج طارم، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر این میزان برای برنج ۱۰۰ کیلوگرم است. در صورتی که اندازه گواهی‌های سپرده کالایی شما کمتر از میزان تعیین شده باشد، انبار امکان تحویل به شما نخواهد داشت.

حداقل مقدار تحویلی از انبار و باقی اطلاعات به‌روز را در قسمت مشخصات قرارداد کالای مورد نظر خود در تابلوی معاملات بورس کالا مشاهده کنید.

هزینه‌های مربوط به پذیرش و نگهداری برنج در انبار بورس کالا چقدر است؟

هزینه پذیرش

هزینه‌های مربوط به پذیرش برنج در انبار به ازای هر کیلوگرم برنج طارم، ۷۰ تومان است. این هزینه، هنگام تحویل برنج به انبار، از مالک آن دریافت می‌شود.

هزینه نگهداری 

هزینه نگهداری برنج طارم برای هر روز تقویمی به ازای هر کیلوگرم، ۳ تومان است. هزینه نگهداری برنج از اولین روز تقویمی بعد از خرید گواهی سپرده کالایی (یا از زمان تحویل کالا به انبار) تا هنگام فروش آن، از فروشنده کسر می‌گردد. 

هزینه انبارداری گواهی سپرده کالایی معمولا در یک سند حسابداری مجزا در بخش گردش حساب سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها نمایش داده می شود. به عنوان مثال، تصویر زیر مربوط به هزینه انبارداری یک گواهی سپرده‌ کالایی است که در سامانه‌های انلاین کارگزاری مفید نمایش داده می‌شود. 

هزینه انبارداری گواهی سپرده کالایی

در صورت عدم مراجعه دارنده گواهی سپرده کالایی تا اتمام مهلت دریافت آن از انبار، انباردار خروج نهایی کالا را ثبت می‌کند. ضمنا تضامین تودیع شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آزاد شده و به انباردار مسترد می‌گردد. هرگونه نگهداری کالا پس از اتمام مهلت مذکور نیز از شمول قوانین و مقررات بازار سرمایه خارج شده و تابع سایر قوانین و مقررات می‌گردد.

نمادهای گواهی سپرده کالایی برنج طارم چیست؟

برای اطلاع از نمادهای مربوط به گواهی سپرده‌ کالایی برنج طارم کافی است در سایت TSETMC کلمه “برنج” را جست‌وجو کنید.

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی برنج طارم

عدد چهار رقمی که در انتهای نماد نوشته شده است، تاریخ سررسید گواهی سپرده‌ کالایی آن است. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، در حال حاضر تنها یک نماد گواهی سپرده‌ کالایی برنج طارم قابل معامله است که سررسید آن، خرداد ماه  ۱۴۰۰ است.

گواهی سپرده‌ کالایی برنج در چه زمان‌هایی معامله می‌شود؟

گواهی سپرده کالایی برنج در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ قابل معامله است. علاوه بر این، آستانه حجم هر سفارش گواهی سپرده کالایی برنج طارم بین ۱ تا ده هزار و حجم‌مبنای آن، ۱ است. تسویه معاملات آن نیز طی ۱ روز کاری انجام می‌شود (T+1).

کارمزد معاملات آن چقدر است؟

کارمزد خرید یا فروش گواهی سپرده کالایی برنج معادل ۰/۰۰۲۴ ارزش معامله است. سایر جزئیات آن به شرح زیر است:

کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی برنج طارم در بورس کالا

مشخصات کیفی برنج طارم برای پذیرش در انبار چیست؟

مشخصات کیفی 01
مشخصات کیفی 02

انبارها

در حال حاضر تنها نماد “برن0003پ01” در بازار مربوط به گواهی سپرده‌ کالایی برنج سفید طارم قابل معامله می‌شود که انبار آن در استان مازندران، شهرستان آمل، کمربندی شرقی، مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، واقع شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی سپرده کالایی برنج طارم و آگاهی از تغییرات احتمالی جزئیات مربوط به آن می‌توانید به وب‌سایت بورس کالا مراجعه کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان در کارگزاری مفید گواهی سپرده‌کالایی برنج طارم را خرید و فروش کرد؟

برای این منظور نیاز است که در ابتدا اقدام به دریافت کد معاملاتی از کارگزاری مفید کنید. سپس با وارد شدن به سامانه‌های معاملاتی عملیات خرید و فروش گواهی سپرده کالایی مورد نظر خود را انجام دهید.

تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی برنج طارم، چگونه قابل بررسی است؟

 عدد چهار رقمی که در انتهای نماد نوشته شده است، تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی برنج طارم است. 

در صورت تمایل برای تحویل فیزیکی برنج سفید طارم، از کدام انبار می‌توان اقدام کرد؟

انبار مربوطه در شهرستان آمل، کمربندی شرقی، مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، واقع شده است.

حداقل میزان برای دریافت فیزیکی برنج از انبار کالا چقدر است؟

در حال حاضر کمترین میزان برای تحویل برنج ۱۰۰ کیلوگرم است. در صورتی که اندازه گواهی‌های کالایی شما کمتر از میزان تعیین شده باشد، انبار امکان تحویل به شما نخواهد داشت.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
20 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
majid

سلام
حجم این گواهی ها برحسب چند کیلوگرم هست؟
یعنی موقع خرید هر 1 واحد حجم یعنی چند کیلوگرم برنج؟

سید محمد میرکمالی

سلام و عرض ادب
هر گواهی سپرده معادل یک کیلوگرم برنج است.

عباس

بعد از خریداری اوراق چه‌جوری باید برنج را تحویل بگیرم؟

کارگزاری مفید

باسلام
پس از خرید سپرده کالایی در بازار کالا، جهت دریافت فیزیکی کالا می‌بایست از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ یک درخواست رسمی بابت تحویل کالا حاوی نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد بورسی و حجم سپرده کالایی به آدرس ایمیل 8700@emofid.com ارسال کنید. همچنین امکان ارسال درخواست از طریق چت آنلاین در سامانه‌های کارگزاری مفید نیز وجود دارد. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری مفید نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع شما ‌می‌رساند. به این ترتیب، می‌توانید پس از دریافت تماس از کارگزاری مفید، با مراجعه به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا‌، کالای خود را دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌‌ی «نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
یعقوب

باسلام آیا این گواهی ها اعتبار دارند؟ یعنی می شود از اردیبهشت سال1401 تا اسفند1401 خرید انجام داد؟

کارگزاری مفید

باسلام
عدد چهار رقمی که در انتهای نام نماد نوشته شده است، نشان‌دهنده تاریخ سررسید گواهی سپرده‌ کالایی می‌باشد.

امیر عادل

سلام
مثلا برنج 0104 پ01، منظور از سررسید اول تیر هست یا آخر تیر ماه و این‌که پ01 چی هست؟

کارگزاری مفید

باسلام
سررسید گواهی‌های سپرده کالایی در انتهای ماه مشخص شده می‌باشد. همچنین «پ» نشانگر معاملات پیوسته و «01»شماره انبار می‌باشد.

علی

سلام و عرض ادب
فرض کنید فروشنده برنج مقداری تحویل انبار داده و قبض گرفته است. درصورتی که تا پایان سررسید نفروشد چه اتفاقی می‌افتد؟
آیا می‌ماند تو انبار و مثل سکه به کد جدید منتقل می‌شود؟
آیا برنجش را پس می دهند؟ اگر بله آیا دقیقا همون برنج خود شخص پس می‌دهند یا انبار فقط به اندازه برنج تحویلی به صورت درهم بهش برنج میدهد؟

کارگزاری مفید

باسلام
هنگامی که مشتری برنج را تحویل انبار میدهد، گواهی سپرده کالایی دریافت می‌کند. و امکان فروش در بورس وجود دارد.
اگر تا سررسید نفروشد می‌تواند مجدد تحویل بگیرد. منتهی نوع کیفیت برنجی که از انبار دریافت می شود، مشخص نمی باشد.
درنظر داشته باشید موقع دریافت از انبار کیفیت کالا بررسی شده و همه دارای یک کیفیت هستند.

پارسا

کسایی که کمتر از ۱۰۰ کیلو میگیرن و تا موعد سررسید هم اوراق را نمی‌فروشن باید دقیقا چیکار کنن؟

کارگزاری مفید

باسلام
درصورتی که کمتر از مقدار مدنظر داشته باشید، مشکلی ایجاد نمی شود و امکان دریافت کالا از انبار را دارید. پس از خرید سپرده کالایی در بازار کالا، جهت دریافت فیزیکی کالا می‌بایست از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ یک درخواست رسمی بابت تحویل کالا حاوی نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد بورسی و حجم سپرده کالایی به آدرس ایمیل 8700@emofid.com ارسال کنید. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری مفید نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع شما ‌می‌رساند. به این ترتیب، می‌توانید پس از دریافت تماس از کارگزاری مفید، با مراجعه به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا‌، کالای خود را دریافت کنید.

سیدمحمد

باسلام
من ۱۰۰کیلو برنج طارم خریدم محل انبار برنج بورس کالا شهرستان امل است. طبق جستجو در سایت بورس کالا یعنی برای این مقدار ناچیز باید شخصا به شهر امل مراجعه کنیم؟

کارگزاری مفید

باسلام
پس از خرید سپرده کالایی در بازار کالا، جهت دریافت فیزیکی کالا می‌بایست از طریق ایمیلی که در اختیار کارگزاری مفید قرار داده‌اید،‌ یک درخواست رسمی بابت تحویل کالا حاوی نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد بورسی و حجم سپرده کالایی به آدرس ایمیل کارگزاری ارسال کنید. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری مفید نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک این موضوع را به اطلاع شما ‌می‌رساند. به این ترتیب، می‌توانید پس از دریافت تماس از کارگزاری مفید، با مراجعه به انبار مورد تایید بورس کالا‌ در شهرستان آمل، کالای خود را دریافت کنید.

علی

ممنون از مقاله کامل و شفاف و حرفه ای که ترتیب اثر داده اید

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی شما کمال تشکر را داریم.

زارع

سلام اگر برنج رو در بورس کالا خریدیم حتما باید تا سررسید تاریخ برنج تحویل بگیریم ؟اگر برنج رو تحویل نگیریم میشه گواهی سپرده ما برای برنج سال دیگه بشه تحویل بگیریم؟

کارگزاری مفید

با سلام.
هر گواهی سپرده کالایی برنج طارم تاریخ سررسید دارد که شما فرصت دارید تا آن تاریخ کالای مربوطه را از انبار تحویل بگیرید. امکان انتقال سررسید به سال بعد وجود ندارد. عدد چهار رقمی که در انتهای نماد نوشته شده است، تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی برنج طارم است.

حمید

سلام . من به دلایلی ،از زمان سر رسید خیلی وقته گذشته . ولی هر زمان با شماره انبار تماس گرفتم کسی جواب نداده . چطور میتونم پیگیربشم

کارگزاری مفید

با سلام.
در صورت عدم مراجعه دارنده گواهی سپرده کالایی تا اتمام مهلت دریافت آن از انبار، انباردار خروج نهایی کالا را ثبت می‌کند. ضمنا تضامین تودیع شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آزاد شده و به انباردار مسترد می‌گردد.
در سایت بورس کالای ایران میتوانید شماره تلفن انبار مربوط به برنج طارم را مشاهده کرده و تماس حاصل کنید.