گواهی سپرده کالایی زیره سبز

گواهی سپرده کالایی زیره سبز
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 4861
سطح مبتدی

معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز به عنوان چهارمین نوع گواهی سپرده کالایی از تیرماه سال ۹۸ در بورس کالا عملیاتی شده است. مشابه سایر گواهی سپرده‌های کالایی مانند برنج، رطب مضافتی، کشمش و… دارندگان زیره‌ سبز‌ با مشخصات کیفی مشخص شده می‌توانند به انبارهای معرفی‌شده توسط بورس کالا مراجعه نمایند و پس از انجام مراحل آن، محصول را به انبار سپرده و قبض آن را دریافت نمایند. قبضی که توسط انبار صادر می‌شود، در حقیقت همان گواهی سپرده کالایی زیره است.

چگونگی معامله گواهی سپرده زیره و دریافت آن از انبار

برای خرید این گواهی باید از یکی از کارگزاران ارائه دهنده خدمات معاملاتی کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کنید.

توجه داشته باشید برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز نیازی به کد بورس کالا نیست. شما با کد بورسی فعلی خود امکان خرید و فروش آن را دارید.

برای خرید گواهی سپرده کالایی زیره سبز از طریق کارگزاری مفید کافی است پس از دریافت کد معاملاتی، وارد یکی از سامانه‌های آنلاین مانند ایزی تریدر شده و پس از جست‌وجوی نماد مربوطه، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

هر یک از نمادهای گواهی سپرده کالایی زیره‌ سبز‌، تاریخ سررسید مشخصی دارند. دارندگان گواهی سپرده می‌توانند تا قبل از تاریخ سررسید آن‌ها، نسبت به دریافت فیزیکی زیره‌ سبز‌ از انبارهای زیره سبز اقدام کنند. البته لازم است قبل از مراجعه به انبار، هماهنگی‌های لازم با کارگزاری صورت بگیرد. در مطلب “نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا” فرآیند دریافت کالا به صورت کامل بررسی شده است.

لازم به ذکر است برای دریافت هر کالا اعم از زیره سبز، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر این میزان برای زیره سبز ۲۵ کیلوگرم است. در صورتی که اندازه گواهی‌های سپرده کالایی شما کمتر از میزان تعیین شده باشد، انبار امکان تحویل به شما نخواهد داشت.

حداقل مقدار تحویلی از انبار و باقی اطلاعات به‌روز را در قسمت مشخصات قرارداد کالای مورد نظر خود در تابلوی معاملات بورس کالا مشاهده کنید.

هزینه‌های انبارداری زیره سبز

هزینه‌های مربوط به انبار، به دو بخش هزینه ارزیابی و هزینه نگهداری تقسیم می‌شود.

هزینه ارزیابی مربوط به نمونه‌گیری از کالا و ارزیابی آن با توجه به مشخصات کیفی تعریف شده برای پذیرش این محصول در انبار است که هنگام تحویل کالا به انبار، از مالک محموله دریافت می‌شود. هزینه نگهداری نیز به صورت روزانه محاسبه می‌شود. 

هزینه آزمایشگاه (ارزیابی و بارگیری) زیره‌ سبز‌ به ازای هر کیلوگرم، ۲۸۰۰ تومان است. هزینه نگهداری زیره سبز برای هر روز تقویمی نیز به ازای هر کیلوگرم ۱۳ تومان است.

از اولین روز تقویمی بعد از خرید تا زمان فروش، هزینه انبارداری محاسبه و از فروشنده کسر می‌شود. ملاک محاسبه تعداد روزها نیز روزهای عادی تقویمی است نه روزهای کاری. یا در حالت دیگر هنگام تحویل کالا به انبار، هزینه آن محاسبه و از شما دریافت می‌گردد. این موضوع را می‌توانید مانند شکل زیر، در بخش گردش حساب سامانه معاملاتی خود مشاهده کنید.

هزینه انبارداری در گردش حساب

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی زیره سبز

 برای اطلاع از نمادهای مربوط به گواهی سپرده کالایی زیره سبز می‌توانید در سایت TSETMC کلمه “زیره” را جست‌وجو کنید.

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی زیره سبز

عدد چهار رقمی که بعد از کلمه زیره سبز نوشته شده است، تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی آن است. با توجه به اینکه در حال حاضر در آذر ماه ۹۹ قرار داریم، کلیه نمادهای زیره مربوط به خرداد ۹۹ سررسید شده‌اند. در حال حاضر تنها نمادهایی از زیره سبز که سررسید آن‌ها مربوط به خرداد سال ۱۴۰۰ است، قابلیت معامله دارند.

معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز

آستانه حجم هر سفارش گواهی سپرده کالایی زیره سبز بین ۱ تا ده هزار است. تسویه معاملات آن نیز ۱ روز کاری زمان می‌برد (T+1). معاملات این نمادها نیز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ انجام می‌شود.

جزئیات کارمزد معاملات نمادهای گواهی سپرده کالایی زیره نیز به شرح زیر است:

مشخصات کیفی زیره سبز برای پذیرش در انبار

مشخصات کیفی زیر برای پذیرش در انبارها، مطابق با دستورالعمل‌های فعلی بورس کالا به شرح زیر است:

مشخصات کیفی زیره سبز برای پذیرش در انبار
  • بیشینه دانه‌های آفت‌زده نباید بیشتر از ۱ درصد وزنی باشد.

  • بیشینه دانه‌های شکسته (که معادل دانه‌های آسیب‌دیده به دانه‌های معیوب است) نباید بیشتر از ۵درصد وزنی باشد.

  • بیشینه میزان زیره سیاه شده نباید بیش از ۴ درصد وزنی باشد. كلیه دانه‌هایی كه رنگ آن‌ها در اثر رطوبت سیاه و مغز آن‌ها نیز سیاه یا پوك شده زیره سیاه شده نامیده می‌شود.

  • مواد خارجی عبارت‌اند از هر ماده‌ای غیر از زیره سبز که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود:

– مواد معدنی عبارت‌اند از شن و خاك و خرده‌شیشه و غیره.

– مواد آلی گیاهی عبارت‌اند از علف، ساقه و سایر قسمت‌های گیاهی و همچنین دانه‌های گیاهی غیر از زیره

– مو، فضولات حیوانی مانند فضله موش و حشرات.

  • زیره سبز درسته باید در بسته‌های تمیز، سالم و خشك بسته‌بندی شود. جنس بسته‌ها باید از موادی ساخته ‌شده باشد كه بر محتویات خود بی‌اثر باشد، وزن کیسه‌ها معمولاً ۵۵ کیلویی است.

انبارها

مشخصات انبارهای بورس کالا برای پذیرش و نگهداری زیره سبز به شرح زیر است:

انبارهای پذیرش و نگهداری زیره سبز

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و آگاهی از تغییرات احتمالی آن می‌توانید به وب‌سایت بورس کالا مراجعه کنید.

سوالات متداول

آستانه حجم و معاملات در گواهی سپرده زیره‌ سبز‌ چگونه است؟

آستانه حجم هر سفارش گواهی سپرده کالایی زیره سبز بین ۱ تا ده هزار است. تسویه معاملات آن نیز ۱ روز کاری زمان می‌برد (T+1). معاملات این نمادها نیز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ انجام می‌شود.

آیا برای انجام معاملات زیره سبز به کد بورس کالا نیاز است؟

برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز نیازی به کد بورس کالا نیست.

چگونه می‌توان گواهی سپرده کالایی زیره‌ سبز‌ را از کارگزاری مفید خریداری کرد؟

برای خرید گواهی سپرده کالایی زیره سبز از طریق کارگزاری مفید کافی است پس از دریافت کد معاملاتی، وارد یکی از سامانه‌های آنلاین مانند ایزی تریدر شده و پس از جست‌وجوی نماد مربوطه، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

آیا دارندگان زیره سبز امکان تحویل کالا و دریافت گواهی زیره توسط بوری کالا را داند؟

دارندگان زیره‌ سبز‌ با مشخصات کیفی مشخص شده می‌توانند به انبارهای معرفی‌شده توسط بورس کالا مراجعه نمایند و پس از انجام مراحل آن، محصول را به انبار سپرده و قبض آن را دریافت نمایند. قبضی که توسط انبار صادر می‌شود، در حقیقت همان گواهی سپرده کالایی زیره است.

کوروش حسنی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
غلامحسن زهی

با سلام. وقت بخیر: اطلاعات فوق لازم وضروری است.اما کافی نیست. لطفا لیستی از کلاهایی مثل زیره و برنج وزعفران و….در این صفحه درج نمایید که تاریخ سررسیدوانقضا ی آنها قید شده باشد. با تشکر: غلامحسن زهی

کارگزاری مفید

با سلام
ضمن عرض تشکر از ارائه پیشنهاد شما، موضوع مورد نظر به واحد مربوطه ارجاع داده خواهد شد.