گواهی سپرده کالایی پسته

گواهی سپرده کالایی پسته
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۳ دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5732
سطح مبتدی

گواهی سپرده کالایی، ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن برمقدار معین کالا است و پشتوانه این اوراق، قبض استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد. پس از تحویل کالا توسط دارنده محصول و تایید استاندارد بودن کیفیت آن توسط انبار، پذیرش کالا انجام شده و مشخصات مالک و کالا، ثبت می‌گردد و سپس قبض انبار به نام مالک صادر می‌شود. این قبض پس از یک روزکاری به طور خودکار تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده و قابلیت معامله خواهد داشت. گواهی کالایی برای انواع مختلفی از کالاها وجود دارد که گواهی پسته یکی از آن‌ها است.

معاملات گواهی سپرده کالایی پسته از مهرماه سال ۹۶ در بورس کالا راه‌اندازی شده است. دارندگان پسته مانند سایر دارندگان گواهی سپرده کالایی اعم از زعفران، زیره، برنج، کشمش و رطب مضافتی، می‌توانند به انبارهای معرفی‌شده توسط بورس کالا مراجعه نموده و پس از انجام مراحل، محصول را به انبار سپرده و قبض آن را دریافت نمایند. قبض انبار در واقع همان گواهی سپرده کالایی‌ است که می‌توان به‌وقت مناسب در بازار سرمایه به فروش رساند.

خرید و فروش گواهی سپرده و دریافت پسته از انبار

برای خرید گواهی سپرده کالایی پسته باید از یکی از کارگزاران ارائه دهنده خدمات معاملاتی کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کنید.

توجه داشته باشید برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی پسته نیازی به کد بورس کالا نیست و شما با کد بورسی فعلی خود امکان خرید و فروش آن را دارید.

برای خرید گواهی سپرده کالایی پسته از طریق کارگزاری مفید کافی است پس از دریافت کد معاملاتی، وارد یکی از سامانه‌های آنلاین مانند ایزی تریدر شده و پس از جست‌وجوی نماد مربوطه، سفارش خرید خود را ثبت کنید. همچنین محدودیتی در خرید و فروش این گواهی سپرده کالایی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند تا قبل از زمان سررسید به دفعات متعدد آن را معامله کنند.

دارندگان گواهی سپرده تا قبل از تاریخ سررسید آن‌ها مهلت دارند که به انبارهای پسته بورس کالا مراجعه کرده و پسته را به صورت فیزیکی دریافت کنند. البته برای انجام مراحل اداری آن نیاز است که قبل از مراجعه به انبار هماهنگی‌های لازم با کارگزاری صورت بگیرد که در مطلب “نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا” فرآیند آن به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است برای دریافت هر کالا اعم از پسته، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر این میزان برای پسته‌ ۱۰۰ کيلوگرم و مقدار مازاد مضربي از ۵۰ کيلوگرم است. در صورتی که اندازه گواهی‌های سپرده کالایی شما کمتر از میزان تعیین شده باشد، انبار امکان تحویل به شما نخواهد داشت.

حداقل مقدار تحویلی از انبار و باقی اطلاعات به‌روز را در قسمت مشخصات قرارداد کالای مورد نظر خود در تابلوی معاملات بورس کالا مشاهده کنید.

هزینه‌های انبارداری پسته

هزینه‌های انبارداری پسته به دو بخش هزینه ارزیابی و هزینه نگهداری تقسیم می‌شود.

 هزینه ارزیابی مربوط به نمونه‌گیری و آزمایش کالا و ارزیابی آن با توجه به مشخصات کیفی تعریف شده برای پذیرش این محصول در انبار است. مخارج نگهداری نیز مربوط به نگهداری کالا طبق شرایط و استاندارد تعریف شده برای آن است.

هزینه ارزیابی و بارگیری

هزينه آزمايشگاه (ارزيابي و بارگيري) ۲۰۰۰۰ ریال به ازاي هر كيلوگرم است که هنگام تحویل کالا به انبار دریافت می‌شود.

هزینه نگهداری

هزینه نگهداری پسته برای هر روز تقویمی در تمامی انبارهای بورس کالا به ازای هر کیلوگرم ۳۷۷ ریال است.

از اولین روز تقویمی بعد از خرید تا روز فروش هزینه انبارداری  محاسبه و بعد از فروش از حساب شما کسر می‌شود. این موضوع را می‌توانید مانند شکل زیر، در بخش گردش حساب سامانه معاملاتی خود مشاهده کنید. یا در حالت دیگر هنگام تحویل، محاسبه و از شما دریافت خواهد شد. 

هزینه نگهداری (روزانه) پسته

 در صورت عدم مراجعه دارنده گواهی سپرده کالایی‌ پس از مهلت مذکور، انباردار خروج نهایی کالا را ثبت نموده و تضامین تودیع شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آزاد شده و به انباردار مسترد می‌گردد. نگهداری کالا پس از اتمام مهلت مذکور نیز از شمول قوانین و مقررات بازار سرمایه خارج شده و تابع سایر قوانین و مقررات می‌گردد. 

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی پسته

با جست‌و‌جوی کلمه “پسته” در سایت TSETMC ، نمادهای مربوط به گواهی سپرده کالایی پسته نمایش داده می‌شود.

نماد گواهی سپرده کالایی به یک عدد چهاررقمی ختم می‌شود. این عدد، تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر در آبان ماه ۱۴۰۰ قرار داریم، تقریبا بیشتر نمادهای پسته مربوط به آبان ۱۴۰۰ سررسید شده‌اند.

معاملات گواهی سپرده کالایی پسته

آستانه حجم هر سفارش گواهی سپرده کالایی پسته‌ بین ۱ تا ده هزار است. البته در حال حاضر ارزش هر سفارشی که از طریق سامانه‌های آنلاین ارسال می‌شود، باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان باشد. حجم‌مبنای آن نیز ۱ است و به این معناست که قیمت پایانی آن، برابر با میانگین موزون قیمت کل معاملات آن جلسه معاملاتی است. تسویه معاملات نمادهای گواهی سپرده کالایی پسته طی ۱ روز کاری انجام می‌شود (T+1) و روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ نیز قابل معامله می‌باشد.

کارمزد معاملات آن نیز به شرح زیر است:

کارمزد گواهی سپره

مشخصات کیفی پسته برای پذیرش در انبار

 مشخصات کیفی پسته برای پذیرش در انبارها، مطابق با دستورالعمل‌های فعلی بورس کالا به شرح زیر است:

ردیفویژگی هامعیار پذیرش پسته (۳۰-۲۸)معیار پذیرش پسته (۳۲-۳۰)معیار پذیرش پسته (۳۴ -۳۲)
۱ناخندان و پوک (حداکثر درصد وزنی)۳۷۷
۲پوک (حداکثر درصد وزنی)۰.۵۱۱
۳گوی (حداکثر درصد وزنی)۰.۳۱.۵۱.۵
۴بدرنگ (حداکثر درصد وزنی)۲۶۶
۵بد شکل و ته خندان (حداکثر درصد وزنی)۳۶۶
۶کم خندان (حداکثر درصد وزنی)۱۰۱۸۱۸
۷مغز پسته آزاد (حداکثر درصد وزنی)۲۲۲
۸آفت زدگی آشکار(حداکثر درصد وزنی)۰.۵۰.۵۰.۵
۹مواد خارجی (حداکثر درصد وزنی)۰.۲۰.۲۰.۲
۱۰مواد خارجی غیر از پوست (حداکثر درصد وزنی)۰.۱۰.۱۰.۱
۱۱مخلوط رقم (حداکثر درصد وزنی)۳۵۵
۱۲مخلوط اندازه (حداکثر درصد وزنی)۱.۵۲.۲۲.۲
۱۳رطوبت (حداکثر درصد وزنی)۵۵۵
۱۴عیار (حداقل درصد وزنی)۵۵۵۵۵۵
۱۵تعداد دانه در ۲۸۳.۵ گرم (۱۰ اونس)بیش از ۲۸۰ و کمتر یا برابر ۳۰۰بیش از ۳۰۰ و کمتر یا برابر ۳۲۰بیش از ۳۰۰ و کمتر یا برابر ۳۲۰
۱۶بو و مزه غیر طبیعیعاری باشدعاری باشدعاری باشد
۱۷آفات زندهعاری باشدعاری باشدعاری باشد

انبارهای پسته

مشخصات انبارهای بورس کالا برای پذیرش و نگهداری پسته به شرح زیر است:

انبارهای پسته

 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی سپرده کالایی پسته‌ و آگاهی از تغییرات احتمالی مربوط به آن می‌توانید به وب‌سایت بورس کالا مراجعه کنید.

سوالات متداول

حداقل تعداد گواهی سپرده کالایی پسته جهت تحویل فیزیکی از انبار چقدر است؟

حداقل گواهی سپرده کالایی جهت تحویل فیزیکی پسته، معادل ۱۰۰ کیلوگرم است.

زمان معاملات گواهی سپرده کالایی پسته به چه صورت است؟

گواهی سپرده کالایی پسته در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ قابل معامله است.

عدد چهار رقمی که در انتهای نماد پسته قرار گرفته است نشان‌دهنده چیست؟

 این عدد نشان دهنده‌ی تاریخ سررسید گواهی سپرده کالایی پسته‌ می‌باشد.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محمد

هر یک واحد گواهی سپرده پسته چند کیلو است؟؟

کارگزاری مفید

با سلام
هر لات معاملاتی (حداقل میزان خرید و فروش) در گواهی سپرده‌ کالایی پسته معادل یک کیلوگرم می‌باشد. همچنین جهت دریافت پسته خریداری شده، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر این میزان برای پسته ۱۰۰ کيلوگرم و مقدار مازاد مضربي از ۵۰ کيلوگرم است.