۵ راهکار برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس

۵ راهکار برای کاهش ریسک سرمایه گذاری
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 6054
سطح مبتدی

وقتی بحث سرمایه گذاری به‌میان می‌آید، همه به تضمین بازگشت سرمایه اولیه و میزان سود فکر می‌کنند. هیچ‌کسی دوست ندارد برای کسب سود، سرمایه اولیه‌اش را هم به خطر بیندازد؛ اما راهکار چیست؟ چطور می‌توان هم در بورس سرمایه ‌گذاری کرد و هم ریسک آن را تا حد امکان کاهش داد؟ آیا اصلا چنین کاری امکان‌پذیر است؟

در پاسخ باید بگوییم، ریسک را می‌توان کاهش داد، اما هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که ریسک سرمایه گذاری صفر می‌شود! چنین چیزی ابدا امکان ندارد؛ بنابراین باید پذیرفت که هیچ سرمایه‌ گذاری را نمی‌توان یافت که میزان مشخصی از ریسک را نداشته باشد، اما می‌توان کاری کرد که این ریسک مدیریت شود و به حداقل برسد. سرمایه ‌گذاری در بورس هم از این قاعده مستثنی نیست.

به این مثال توجه کنید

همه می‌دانیم سوار هواپیما شدن بدون ریسک نیست! اما آیا هرگز سوار هواپیما نمی‌شوید؟ ‌به‌جز تعداد کمی از افراد، اغلب ما گاهی از ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی استفاده می‌کنیم. در این میان برخی با انتخاب خطوط هوایی پیشرفته، به‌روز و خوشنام‌، ریسک سفرهای هوایی‌شان را کاهش یا بهتر بگوییم مدیریت می‌کنند، اما در مقابل، برخی دیگر بدون توجه به سابقه اِیرلاین انتخابی، خود را در معرض ریسک بالاتری قرار می‌دهند. حال همین شرایط درباره سرمایه گذاری هم مصداق پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید در بورس سرمایه ‌گذاری کنید و به‌دنبال بالاترین تضمین ممکن هستید، باید بگوییم بهترین تضمین به انتخاب خود شما باز می‌گردد. همانند انتخاب یک ایرلاین، انتخاب کارگزار، نوع سرمایه‌ گذاری، مشاور مالی و استراتژی که انتخاب می‌کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد.

باید به نکات مختلفی توجه کرده و شیوه‌‌ای بیابید که ریسک سرمایه گذاری را به کمترین میزان ممکن رسانده و به اصطلاح شرایط را مدیریت کنید.

اما چطور می‌توان ریسک سرمایه گذاری را کاهش داد؟

ایجاد تنوع در سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در سهام متنوع، یک استراتژی مناسب برای کاهش ریسک است. به این صورت که شما پول خود را در چندین سبد، صندوق سرمایه گذاری و شرکت مختلف سرمایه‌ گذاری می‌کنید. جمله‌ای که بارها و بارها خواهید شنید این است: «همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!».

همه پول خود را در یک سهم سرمایه ‌گذاری نکنید

ممکن است شما یک سهم بورس یا فرابورس را آگاهانه انتخاب کرده باشید و در مورد آن تحلیل کافی داشته باشید و با سرمایه گذاری در آن سهم سود خوبی به دست بیاورید، اما توجه کنید که با سرمایه ‌گذاری همه پول خود در یک سهم، شانس‌ فوق‌العاده‌ای را برای سرمایه‌ گذاری در سهام دیگر از دست می‌دهید. بهتر است نسبت کمی از پول خود را در هر یک سهم مشخص سرمایه ‌گذاری کنید و به‌یاد داشته باشید که سرمایه ‌گذاری در یک سهم، نه مجموعه‌ای از چندین سهم، مانند سکه دو روی دارد، یک روی آن سود است و روی دیگر آن زیان غیرقابل‌جبران!

همه پول خود را در یک صنعت سرمایه گذاری نکنید

برخی افراد، پول خود را در سهام شرکت‌های مختلفی سرمایه گذاری کرده‌اند، اما متأسفانه همه آن شرکت‌ها در یک صنعت خاص مثلاً صنعت محصولات شیمیایی فعالیت دارند. اگر اتفاقی بیفتد که آن صنعت دچار مشکل شود و مثلا قانونی وضع شود که مستقیماً بر صنعت محصولات شیمیایی اثرگذار باشد، ممکن است شما از این اتفاق آسیب ببینید و ضرر کنید.

همه پول خود را در یک نوع سرمایه گذاری قرار ندهید

سرمایه گذاری در سهام ممکن است بسیار سودآور باشد، با این‌حال لازم است شما مقداری پول در بانک، سپرده‌های بانکی، طلا و ارز و در صورت امکان در دارایی‌های فیزیکی مثل زمین و ساختمان داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند اگر یکی از این حوزه‌های سرمایه‌ گذاری دچار رکود شد، بتوانید از رونق سایر حوزه‌ها سود ببرید.

شرکت‌های معتبر را انتخاب کنید

فرقی ندارد سهام شرکتی را می‌خرید یا از طریق یک کارگزار در صندوق‌ها و سبدهای مختلف سرمایه ‌‌‌گذاری می‌کنید. اگر یک کارگزاری را به‌عنوان واسطه انتخاب می‌کنید، یا علاقه‌مند به صندوق‌ها و سبدهای اختصاصی سرمایه گذاری هستید، بهتر است سراغ شرکت‌ها و صندوق‌هایی بروید که هم سابقه طولانی‌تر و هم حٌسن‌شهرت داشته و عملکرد بهتری ارائه کرده‌اند. درعین‌حال اگر خودتان به‌طور مستقیم خرید و فروش سهام می کنید، بهتر است صنایع و سهام‌ شرکت‌های متفاوت با عملکرد مثبت را برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کنید.

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

با سرمایه‌گذاری در یک صندوق قابل معامله درآمد ثابت می‌توانید ریسک خود را پایین بیاورید و یک سرمایه گذاری بدون ریسک انجام دهید.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments