۹ اصطلاح پرکاربرد در سبدگردانی

۹ اصطلاح پرکاربرد در سبدگردانی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 5448
سطح مبتدی

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سبدگردانی چیست؟سبد گردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری براساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی از سهام مناسب او تشکیل داده و به‌صورت مستمر، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند تا سبد سرمایه‌گذاری به اهداف تعیین شده دست یافته و رشد مطلوب ارزش دارایی ها حاصل شود.

شرکت‌هایی که اقدام به این امر می‌کنند می بایستی حتماً مجوز‌های لازم را از سازمان بورس اخذ نموده و واژه شرکت سبدگردانی حتماً در نام آن ذکر شده باشد، شرکت سبدگردان انتخاب مفید از نمونه این شرکت‌ها می باشد. در ادامه با ۹ اصطلاح پرکاربرد در سبدگردانی آشنا می‌شوید.

۱- سرمایه‌گذار

اولین اصطلاحی که باید با آن آشنا شوید، سرمایه‌گذار است که در واقع به شخصی گفته می‌شود که سرمایه خود را جهت مدیریت دارایی، در اختیار سبدگردان قرار می‌دهد. سرمایه‌گذار ممکن است در زمینه سرمایه گذاری، دانش کمی داشته باشد، یا به دلیل نبود وقت کافی، نتواند خرید و فروش و دارایی‌های خود را مدیریت کند. در حقیقت، او تصمیم‌گیری و مدیریت در خصوص دارایی خود را به شخص حرفه‌ای و کاردانی واگذار می کند تا هم بازدهی مناسب‌تری کسب کند و هم با ریسک کمتری مواجه باشد.

۲- سبد اختصاصی

مجموع دارایی‌هایی است که به سرمایه‌گذار تعلق داشته و بر اساس قرارداد سبدگردانی و متمم‌های آن در اختیار سبدگردان قرارداده شده است.

۳- سبدگردانی

تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار یا افتتاح سپرده‌های بانکی یا انجام هرگونه سرمایه‌گذاری مجاز توسط سبدگردان به‌ نام سرمایه‌گذار از محل سبد اختصاصی وی به منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار.

۴- سبدگردان (پرتفوگردان)

کسی است که دارایی را مدیریت کرده و مسئولیت نظارت مستمر بر آن را در ازای دریافت کارمزدی معین پذیرفته است.

۵- امین (متولی سبد)

شخص حقوقی است که مطابق دستورالعمل تأسیس و فعالیت سبدگردان انتخاب شده و ضمن انعقاد قرارداد با سبدگردان، وظایف پیش‌بینی شده در دستورالعمل یاد شده را در قبال سبدگردان به‌ عهده گرفته ‌است. این شخص با معرفی سبد گردان و تایید سازمان بورس فعالیت می‌کند.

۶- قرارداد

منظور قرارداد مورد اشاره میان سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان است.

۷- متمم قرارداد

هرگونه تغییر در مفاد قرارداد از جمله برداشت سرمایه یا افزایش سرمایه‌ توسط سرمایه‌گذار در سبد اختصاصی، با اضافه کردن متمم به قرارداد امکان‌پذیر است. لازم است بدانید متمم‌های قرارداد باید به امضای طرفین قرارداد برسد.

۸- کد سبد

سازمان بورس برای همه قراردادهای سبدگردانی‌ یک کد اختصاصی صادر می‌کند که با حروف PRX آغاز می‌شود. تمام کدهایی که با PRX آغاز می‌شوند، نشانگر یک قرارداد سبدگردانی هستند. دارایی‌های این کدها به سرمایه‌گذار تعلق داشته و مدیریت آن توسط سبدگردان‌ انجام می‌شود.

۹- کارمزد مدیریت و عملکرد

آخرین اصطلاحی که باید با آن آشنا شوید، کارمزد مدیریت و عملکرد است. فرمول پیشنهادی کارمزد توافقی است و معمولا از دو بخش کارمزد مدیریت و عملکرد تشکیل می‌شود. کارمزد مدیریت مبتنی بر اخذ کارمزد ثابت مختصر و براساس دارایی تحت مدیریت تعیین می‌شود. اما کارمزد عملکرد کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش بازده سبد سهام مدیریت شده و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر از متخصصان کارگزاری مفید

مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری

تماشا کنید: استراتژی‌ معاملاتی یک سبدگردان

سوالات متداول

منظور از سبد گردانی چیست؟

سبدگردانی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن فرد حقوقی و خبره در امر سرمایه‌گذاری، سبدی از سهام مناسب با خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، تشکیل می‌دهد. سپس آن را نظارت و مدیریت می‌کند تا به اهداف تعیین شده دست یافته و ارزش دارایی ها رشد مطلوبی داشته باشد.

متمم قرارداد چیست؟

سرمایه گذار پس از عقد قرارداد سبدگردانی در رابطه با افزایش سرمایه سبد، برداشت وجه از سبد یا هر گونه تغییر دیگری که در مفاد قرارداد وجود دارد، اختیاراتی دارد و می‌تواند از این امکانات استفاده کند. در این صورت باید با توافق شرکت سبدگردانی و در قالب متمم قرارداد، این موارد به قرارداد افزوده شده و به امضای طرفین قرارداد برسد.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments