آشنایی با خدمات آنلاین مفید

زمان مطالعه: 60 دقیقه
انتشار ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
تعداد بازدید: 2401
سطح مبتدی

در این گفت‌وگو به بررسی و صحبت در خصوص خدمات آنلاین کارگزاری مفید (سامانه‌های معاملاتی مفید) می‌پردازیم. شما می‌توانید ویدیو این گفت‌و‌گو را مشاهده نمایید یا متن زیر، که گزارشی از مهم‌ترین بخش‌های آن است را مطالعه کنید.

نحوه ورود و دسترسی به سامانه‌های کارگزاری مفید

ایزی‌تریدر، سامانه اختصاصی کارگزاری مفید است و این سامانه از طریق نسخه وب یا اپلیکیشن تلفن همراه برای سرمایه‌گذاران قابل دسترس است. کاربران کارگزاری مفید می‌توانند از طریق آدرس emofid.com به صفحه وب‌سایت کارگزاری وارد شوند و از طریق فهرستی که در بالای صفحه قرار دارد، به قسمت سامانه‌های معاملاتی دسترسی پیدا کنند. در این قسمت زیر منوی ایزی‌تریدر، ایزی‌تریدر همراه، مفید آنلاین، مفید تریدر و سامانه معاملات آتی کالا در دسترس است.

در صفحه ورود ایزی تریدر، کاربران باید مشخصات حساب خود را که شامل نام کاربری (کدملی فرد یا شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه) و رمز عبور (رمز عبوری که در زمان ثبت‌نام انتخاب می‌شود) را وارد کنند. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، صفحه اصلی سامانه نمایش داده می‌شود. البته باید به این مورد نیز اشاره شود که نام کاربری و رمز عبور کاربران کارگزاری مفید به‌صورت یکپارچه است و با این نام‌کاربری و رمز عبور یکپارچه، کاربران قادر خواهند بود تا به تمام سامانه‌های کارگزاری مفید وارد شوند.

بخش‌های مختلف سامانه معاملاتی ایزی‌تریدر

  • دیده بان

مشتری در زمان ورود به سامانه ایزی‌تریدر با منوی دیده‌بان «market watch» مواجه خواهد شد که نمادهایی را که قصد دارد زیر نظر بگیرد را می‌تواند به این قسمت اضافه کند.

  • پرتفوی سپرده‌گذاری یا سبد سهام مشتریان

پرتفوی هر شخص در واقع همان سبدبان او است و هر نمادی که کارگزار ناظر آن کارگزاری مفید باشد در این صفحه نمایش داده می‌شود. همچنین امکان شخصی سازی پرتفوی وجود دارد و هر کاربر از طریق تنظیمات در این صفحه می‌تواند مشخص کند که چه مواردی در صفحه پرتفویش نمایش داده شود. 

  • عملکرد

عملکرد در ایزی‌تریدر جنبه محاسباتی دارد. منظور از جنبه محاسباتی این است که دارایی‌های یک شخص در این قسمت بررسی شده و مواردی هم‌چون سود و زیان کلی و قیمت سربه‌سر نمایش داده می‌شود. سود تعلق گرفته از مجامع یا مواردی همچون سهام جایزه و حق تقدم و… نیز در این قسمت محاسبه شده و نمایش داده می‌شوند. همچنین سرمایه گذاران می‌توانند نام هر نمادی را در این بخش وارد کنند و پس از مشخص کردن تعداد سهم و تاریخ خرید یا فروش فرضی، سود و زیان احتمالی را محاسبه کنند. عملکرد ملاکی برای تعیین میزان دارایی نیست. به‌همین دلیل سرمایه‌گذاران برای آگاهی از دارایی‌های دقیق خود باید پرتفوی سپرده‌گذاری را در نظر بگیرند.

نحوه ارسال سفارشات در سامانه معاملاتی ایزی‌تریدر

برای ارسال سفارش در ایزی‌تریدر، مشتری باید با جست‌وجوی نام نماد، وارد صفحه ثبت سفارش مربوط به آن شود و سفارش خود را ارسال کند. یا در صورتی که نماد را در پرتفوی خود داشته باشد، با راست کلیک کردن روی آن، می‌تواند به گزینه‌های خرید و فروش دسترسی داشته باشد. سپس با کلیک بر روی هر یک از گزینه‌های خرید یا فروش و وارد کردن مقدار آن، سفارش آماده ارسال و ثبت در هسته معاملات خواهد بود.

 در این صفحه همچنین اطلاعاتی از قبیل جزییات نماد (نام، آخرین قیمت سهم، قیمت پایانی، حجم معاملات و…)، پیام‌های ناظر مربوط به سهم، تاریخچه سفارشات روی نماد و هم‌گروهی‌های نماد قابل مشاهده است. در قسمت سفارشات ایزی‌تریدر، تاریخچه سفارشات مشتریان قابل مشاهده است.

تابلوی عمق بازار در ایزی‌تریدر

تابلوی عمق بازار نماد یکی دیگر از گزینه‌های موجود در ایزی‌تریدر است که ۵ مظنه برتر نماد را نشان می‌دهد. از جمله مواردی که در این قسمت قابل بررسی و مشاهده است می‌توان به نمودار نوسان قیمت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه نماد اشاره کرد. همچنین میزان حجم عرضه و تقاضای سهم نیز در این قسمت قابل مشاهده است. اخیرا در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید قابلیت نمایش مظنه‌های بیشتر نیز فراهم شده است. از این رو کاربران با کلیک بر روی گزینه نمایش همه مظنه‌ها، تمامی قیمت‌هایی که بر روی نماد سفارش گذاشته شده است نمایش داده می‌شود. هدف از مشاهده مظنه‌های نماد، بررسی قیمت و میزان قیمت‌های ثبت سفارش شده به‌صورت دقیق‌تر و برای استفاده از آن در تحلیل‌هایی مثل بنیادی است. 

گردش حساب در ایزی‌تریدر

بخش گردش حساب بخشی بسیار حائز اهمیت است چرا که تمامی فعالیت‌های کاربر (خرید و فروش سهام، تقاضای وجه و واریز وجه، سود‌های واریزی در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید) در این قسمت ثبت می‌شوند و کاربر می‌تواند گردش مالی حساب خود را مشاهده کند. البته در این قسمت امکان تهیه فایل خروجی اکسل نیز وجود دارد.

ایزی‌فیلتر در ایزی‌تریدر

در ایزی‌تریدر قابلیتی تحت عنوان ایزی‌فیلتر وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان نمادها را بر اساس صف خرید، صف فروش، در آستانه صف خرید، در آستانه صف فروش، اشباع خرید و اشباع فروش فیلتر کرد. به‌عنوان مثال اگر بر روی گزینه صف خرید کلیک کند، نمادهایی که در بازار صف خرید برای آن‌ها تشکیل شده است را مشاهده خواهد کرد. علاوه بر این، امکان ساخت فیلترهای جدید نیز از طریق ایزی‌فیلتر وجود دارد. بخش ایزی‌فیلتر در ایزی‌تریدر همراه وجود ندارد و برای استفاده از این بخش تنها باید از نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) استفاده کرد.

تغییر کارگزار ناظر

کارگزار ناظر به معنی کارگزاری هست که ناظر سهم است و مشتری می‌تواند فقط از طریق همان کارگزاری سهم خود را بفروشد. ممکن است کاربری نمادی را سالیان گذشته خریداری کرده باشد و در کارگزاری دیگری این خرید انجام شده باشد. اگر مشتری قصد داشته باشد نماد را در پرتفوی سپرده‌گذاری خود در کارگزاری مفید مشاهده و معامله کند، می‌تواند با استفاده از گزینه تغییر کارگزار ناظر موجود در سامانه‌های معاملاتی مفید، دارایی خود را به  کارگزاری مفید منتقل کند. 

پیام خزائی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
میلاد

سلام یکم گیج شدم میشه درست تر توضیح بدید

کارگزاری مفید

با سلام
لطفا درخواست خودتان را برای بررسی دقیق‌تر به صورت واضح‌تر ارسال نمایید.