گفت‌وگوی ویدیویی (افق بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱)

زمان مطالعه: 60 دقیقه
انتشار ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
تعداد بازدید: 3501
سطح مبتدی

در این گفت‌وگو در خصوص افق و چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ صحبت خواهیم کرد. شما می‌توانید ویدیو این گفت‌و‌گو را مشاهده نمایید یا متن زیر، که گزارشی از مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو است را مطالعه کنید.

مروری بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ 

سال ۱۴۰۰، یکی از سال‌های تلخ بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران بود. در اوایل  امسال، اکثر نمادها با صف فروش همراه بودند و بازار سیر نزولی را در پیش گرفته بود. اما در اردیبهشت ماه  طبق دستورالعمل‌های سازمان بورس، اکثر سهم‌هایی که در صف فروش بودند مشمول گره معاملاتی شدند یا با افشاهای اطلاعاتی متوقف و سپس بازگشایی می‌شدند. همین امر باعث می‌شد از صف فروش تا حدی خارج شوند.

اما در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت بازار کمی بهتر شد. سپس در شهریور ماه که مصادف با شروع کار دولت جدید (دولت سیزدهم) بود، بازار مجددا سیر نزولی را در پیش گرفت که نگران کننده بود. این سیر نزولی به دلایلی همچون عدم ثبات سیاست داخلی ادامه دار شد. نتیجه این اتفاق این بود که صنایعی مانند فولاد در این مدت، سودآوری نزدیک به صفر داشتند. همچنین جو روانی ناشی از حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد بی‌اعتمادی افراد به شخصیت‌های سیاسی شد و ترس معامله و خرید در بازار سرمایه از این امر نشات می‌گرفت.

تماشا کنید: افق بازارسرمایه در سال ۱۴۰۰

بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

حال که در اسفند ۱۴۰۰ قرار داریم، کشور ما هم‌چنان در تحریم است و این تحریم‌ها تا به الان تاثیرات به نسبت زیادی بر بازار سرمایه گذاشته است. در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، ۳ سیاست کلی وجود دارد که شامل انجام توافق، قرار گرفتن در برزخ توافق و عدم انجام توافق احیای برجام می‌شود. هر کدام از این حالت‌ها اثرات مختلفی را روی بازار سرمایه خواهد گذاشت. هم‌اکنون در نزدیک‌ترین حالت به توافق هستیم و تنها تصمیم‌گیری سیاسی باقی مانده است و می‌توان گفت که در برزخ توافق به‌سر می‌بریم.

وضعیت بازار سرمایه‌ در صورتی که توافق انجام شود

در صورتی که توافق انجام شود، چشم‌انداز تورمی تقریبا از بین خواهد رفت. با این تفاسیر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری عجله‌ای نخواهند داشت. چرا که در صورت کمتر شدن تورم، دیگر بحث حفظ ارزش پول در میان اکثریت افراد مطرح نخواهد بود.

وضعیت دلار در سال ۱۴۰۱ بعد از انجام توافق

میانگین دلار در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲۴ هزار تومان نخواهد بود. نقدینگی کشور تا به امروز چیزی بین ۱۱۰ میلیارد دلار است که در صورتی که دلار زیر ۲۴ هزار تومان باشد، نقدینگی کشور به ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. افزایش میزان نقدینگی کشور، خود یکی از علت‌های به‌وجود آمدن تورم بالا است. همین امر باعث می‌شود تورم در آینده و سال‌های بعد به یکباره جهش پیدا کند. پس به این دلیل بعید است که دولت با اقداماتی اجازه دهد در سال آتی قیمت هر دلار از ۲۴ هزار تومان کمتر باشد.

تاثیرپذیری قیمت‌های جهانی بر اثر اتفاقات روز دنیا و تاثیرات آن بر بازار سرمایه کشور

در حال حاضر یکی از علل افزایش قیمت‌های جهانی، جنگ بین دو کشور اوکراین و روسیه است. زیرا این دو کشور منبع تولیدات محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی (تولیدی، استخراجی) زیادی هستند. به همین دلیل جنگ به‌وجود آمده باعث شده قیمت‌های جهانی افزایش یابد. 


با تصور اینکه قیمت‌های جهانی در همین اندازه افزایش قیمتی که داشته‌اند، ثابت باشند و اگر قیمت دلار در کشور نیز ۱۰ درصد کاهش یابد، به دنبال آن شرکت‌های کامودیتی محور سودزایی بالایی را تجربه خواهند کرد و همین باعث می‌شود بازار سرمایه رشد کند.

پیام خزائی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments