بررسی نمادها و صنایع منتخب بورسی

زمان مطالعه: 60 دقیقه
انتشار ۱ آذر ۱۴۰۰
تعداد بازدید: 3377
سطح مبتدی

در این گفت و گو صنایع منتخب بورسی و عوامل تاثیرگذار بر هر صنعت بررسی می‌شود. شما می‌توانید ویدیو این گفت‌و‌گو را مشاهده نمایید یا متن زیر، که گزارشی از مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو است را مطالعه کنید.

صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت است که فرآورده‌های شیمیایی را از گاز و نفت خام تولید می‌کند. پتروشیمی را یک صنعت گسترده می‌توان در نظر گرفت و آن را به ۴ بخش اوره‌ای (کودهای شیمیایی)، اولفین‌ها، آروماتیک‌ها و LPG ها تقسیم‌بندی کرد.

تماشا کنید: بررسی صنعت پالایش

بررسی شرکت‌های اوره‌ای

قیمت اوره در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. قیمت این محصول تابع قیمت جهانی است و مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت آن، افزایش قیمت سوخت مصرفی بوده است. نیمی از اوره تولیدی در دنیا توسط چین تولید می‌شود و پالایشگاه‌های چین عموما از زغال سنگ به‌عنوان سوخت مصرفی استفاده می‌کنند. نیم دیگری از اوره تولید شده در دنیا از پالایشگاه‌هایی است که سوخت آن‌ها عموما گاز است.

به دلیل افزایش نرخ گاز هنری هاب آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی در چند ماه اخیر، شرکت‌های اوره‌سازی با ظرفیت کمتری اقدام به تولید می‌کردند. در نتیجه به علت کمبود اوره، قیمت آن به بالای ۷۰۰ دلار نیز رسید. با این حساب می‌توان این‌گونه گفت که شرکت‌های اوره‌ای موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. در حال حاضر در کشور ۴ شرکت اوره‌سازی کرمانشاه، شیراز، خراسان و پردیس فعالیت دارند و البته شرکت لردگان هم در حال راه‌اندازی است. این شرکت‌ها از لحاظ نسبت P به E به هم نزدیک هستند اما پتروشیمی کرمانشاه و خراسان گزینه‌ی بهتری برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند.

صنعت سیمان

در ۲۰ سال اخیر ظرفیت تولید سیمان به‌شدت افزایش یافته است. اما در چند سال اخیر به‌ خصوص ۴ سال گذشته، تنها مشکلی که در بازار وجود داشته بحث رقابت بین شرکت‌ها بوده است. چرا که با روی کار آمدن شرکت‌های متعدد، برخی شرکت‌ها مازاد ظرفیت خود تولید داشته‌اند و باعث نرخ‌شکنی سیمان می‌شدند. این مسئله تاثیر زیادی روی قیمت نهایی محصول گذاشته و مانع از افزایش قیمت آن شده است که حتی با وجود تورم نیز قیمت سیمان نتوانست افزایشی داشته باشد. در چند سال اخیر و پس از تایید مصوبه ظرفیت تولید، شرکت‌ها نتوانستند بیش‌تر از ۶۰  الی ۷۰ درصد ظرفیت خود تولید داشته باشند و این مسئله باعث شد که شرکت‌ها نزدیک به قیمت مصوب فروش داشته باشند. با این اقدام فضای رقابتی شرکت‌ها از میان رفت. همچنین بر اساس تصمیمات اخذ شده برای فروش سیمان در بورس کالا، قیمت سیمان بالاتر رفت.

پرتفوی مناسب با سهام سیمانی

بازبازار سرمایه محلی است که برای سرمایه‌گذاری در آن باید از سرمایه‌های مازاد استفاده کرد و این سرمایه مازاد بهتر است با دید سرمایه‌گذاری بلند مدت به این بازار وارد شود. در خصوص پرتفوی هر سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران  ۵ تا ۱۰ درصد از پرتفوی خود را با توجه به سطح ریسک به سهم‌های سیمانی اختصاص دهند. در نهایت استراتژی پیشنهادی برای سهم‌های سیمانی سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها با دید بین ۱ تا ۲ سال است.

بررسی صنعت فلزات اساسی

تولید فولاد در چین به روش کوره بلند (تولید با استفاده از سوزاندن زغال سنگ) انجام می‌شود و این در حالی است که در ایران اکثر شرکت‌ها به‌جز ذوب‌آهن و زرند که سوخت زغال سنگ دارند، مابقی از گاز به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. با بالا رفتن قیمت شمش آهن و زغال سنگ، قیمت تمام شده فولاد بالاتر رفت. این افزایش قیمت زغال سنگ باعث شد شرکتی مانند ذوب‌آهن سودآوری زیادی نداشته باشد و نسبت P به E آن بالا باشد. با توجه به نسبت P به E پایین شرکت‌های فولادی و در نظر گرفتن دید سرمایه‌گذاری هر شخص، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از پرتفوی خود را به سهم‌های فولادی اختصاص دهند.

بررسی سهم‌های معدنی 

در خصوص سهم‌های معدنی، می‌توان به مس اشاره کرد. بر اساس تحلیل‌های صورت‌ گرفته توسط تحلیل‌گران در سطح دنیا چشم‌انداز نسبتا مناسبی برای قیمت مس مشاهده می‌شود. در واقع به دلیل کمبود منابع و بالا رفتن تقاضا به‌دلیل تولید خودرو‌های برقی و نیاز به مس در این موارد، این صنعت چشم‌انداز مناسب‌تری نسبت به صنعت فولاد دارد. به‌عنوان مثال می‌توان درصدی از پرتفوی سرمایه‌گذاران به سهم فملی اختصاص داده شود.

بررسی صنعت لاستیک

سهم‌های متنوعی در بورس وارد شده‌اند که برخی از آن‌ها ریالی، برخی دلاری و برخی نیز معکوس هستند. سهام صنعت لاستیک معکوس است، به‌این صورت که این صنعت نیاز دارد تا بیشتر مواد اولیه خود را به واسطه خرید با دلار به کشور وارد کند و در مقابل، فروش آن در داخل کشور به صورت ریالی است.

افزایش قیمت دلار بر روی این صنعت اثر معکوس دارد و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات می‌شود. در صورتی که افزایش نرخ‌های صورت گرفته در این صنعت نتواند مخارج دلاری آن را پوشش دهد، حاشیه سود خوبی را برای این صنعت به همراه نخواهند داشت.

تماشا کنید: خطاهای معامله‌گری

پیام خزائی کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments