امکانات نرم افزار مفید تریدر

امکانات مفید تریدر
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتشار ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 12308
سطح مبتدی

از ابتدای سال میلادی۲۰۲۴ ارائه سرویس مفید تریدر متوقف شد. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر کلیک کنید.

سامانه معاملاتی مفید تریدر نسخه بومی شده نرم افزار معروف MetaTrader5 است که کلیه امکانات این نرم افزار بین المللی را در قالبی که با بازار سرمایه ایران تطابق دارد، در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید از مفید تریدر هم برای تحلیل دارایی‌های مختلف استفاده کنید و هم معاملات خود را به شکلی حرفه‌ای انجام دهید. در این مقاله با برخی از امکانات مفید تریدر آشنا می‌شویم.

امکانات مفید تریدر

۱. تحلیل تکنیکال حرفه‌ای در کامپیوتر

مفید تریدر یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که امکانات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از قابلیت‌های مفید تریدر عبارتند از:

  • انواع مختلف نمودارهای قیمتی با ۲۱ تناوب زمانی مختلف (از یک دقیقه‌ای تا یک‌ماهه)
  • بیش از ۸۳ اندیکاتور از پیش تعریف شده مانند «ایچیموکو»، «MACD»، «باند بولینگر»
  • بیش از ۳۰ ابزار رسم
  • قابلیت تعریف اندیکاتورهای سفارشی (با استفاده از برنامه‌نویسی) و متغیرهای ترسیمی برای استفاده در توابع برنامه‌نویسی

جالب است بدانید که برای تحلیل تکنیکال نمادهای مورد نظرتان در مفید تریدر، نیازی نیست که حتما به کامپیوتر دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از موبایل خود، تمامی امکاناتی را که برای تحلیل تکنیکال یک نماد نیاز است، در اختیار داشته باشید.

۲. ذخیره خودکار تحلیل ها در سامانه (بدون نیاز به اینترنت)

زمانی که با استفاده از نرم‌افزار مفید تریدر یک دارایی را تحلیل می‌کنید، حتی اگر دستگاه شما به اینترنت متصل نباشد، تمامی تحلیل‌هایتان به صورت خودکار روی همان دستگاه (کامپیوتر یا موبایل) ذخیره خواهد شد. ضمنا امکان ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری از تحلیل‌ها نیز از طریق منوی فایل برای شما فراهم است.

ذخیره سازی در مفید تریدر

۳. امکان مشاهده نمودار قیمت تعدیل شده

تعدیل قیمت راهکاری است که با استفاده از آن شکاف‌های قیمتی‌ (Price Gap) ناشی از افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی پوشش داده می‌شود. در نرم افزار مفید تریدر، هم به نمودار قیمتی تعدیل شده هر نماد دسترسی دارید و هم به نمودار تعدیل نشده آن. در صورتی که تمایل دارید قیمت های تعدیل نشده را مشاهده کنید، نماد مورد نظرتان را به همراه عبارت «تعدیل نشده» جستجو کنید و اگر می‌خواهید قیمت های تعدیل شده را ببینید، صرفا نماد مد نظرتان را جستجو کنید.

همچنین شما می‌توانید کلیدهای ترکیبی ctrl + u را فشار دهید تا صفحه مربوط به نمادها (Symbols) نمایش داده شود. در این صفحه تمامی نمادهایی که در پوشه «TSE» قرار دارند، تعدیل شده و تمامی نمادهایی که در پوشه «تعدیل نشده_TSE» قرار دارند، تعدیل نشده هستند.

۴. امکان تنظیم هشدار

یکی دیگر از امکانات نرم افزار مفید تریدر، قابلیت تنظیم هشدارهای شرطی برای حجم و قیمت است. در این صورت هر زمان که شرایط تعریف شده برقرار شود، نرم‌افزار به شما اطلاع خواهد داد. برای تنظیم هشدار در مفید تریدر ابتدا از سربرگ View، گزینه Toolbox را در حالت فعال قرار دهید.

فعال کردن Toolbox

امکانات مفید تریدر – تنظیم هشدار شرطی (۱)

در بخش Toolbox وارد قسمت Alerts شوید. برای ایجاد هشدار جدید، در صفحه Alerts کلیک راست کرده و گزینه Create را انتخاب کنید.

امکانات مفید تریدر - تنظیم هشدار شرطی ۱

امکانات مفید تریدر – تنظیم هشدار شرطی (۲)

با انجام این کار پنجره Alert Editor نمایش داده می‌شود.

امکانات مفید تریدر - تنظیم هشدار شرطی ۲

امکانات مفید تریدر – تنظیم هشدار شرطی (۳)

امکانات صفحه تنظیم هشدار مفید تریدر:

۱. برای فعال کردن هشدار تیک گزینه Enable را بزنید.

۲. از بخش Action نوع هشدار مورد نظرتان انتخاب کنید. مثلا اگر Sound را انتخاب کنید، مفید تریدر به صورت صوتی به شما اطلاع خواهد داد.

۳. از بخش Symbol نماد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۴. بخش Source، به بخش Action مربوط است. مثلا اگر در قسمت Action گزینه Sound را انتخاب کرده باشید، در این بخش می‌توانید آهنگ مورد نظرتان مشخص کنید.

۵. در قسمت Expiration می‌توانید تاریخ انقضای هشدار را مشخص کنید. پس از تاریخ انقضا، حتی اگر شرایط مورد نظر برقرار شود، مفید تریدر به شما هشدار نخواهد داد.

۶. از بخش Condition می‌توانید شرط مورد نظرتان برای قیمت یا حجم مشخص کنید.

۷. از قسمت Timeout می‌توانید فاصله زمانی بین دو هشدار متوالی را مشخص کنید.

۸. از قسمت iteration می‌توانید تعداد تکرار هشدار را مشخص کنید.

۵. ارسال سفارشات شرطی (فقط حساب های معامله گری)

یکی از مهمترین امکانات مفید تریدر، قابلیت ارسال سفارش شرطی است. توجه داشته باشید که این قابلیت تنها در حساب‌های معامله گری فعال است. با استفاده از این امکان، می‌توانید شرایط مورد نظرتان را برای مفید تریدر مشخص کنید تا در صورت برقرار شدن آن، سفارش خرید یا فروش به صورت اتوماتیک ارسال شود.

برای ارسال سفارش شرطی در مفید تریدر، از نوار بالا روی New Order کلیک کنید.

ارسال سفارش شرطی

امکانات مفید تریدر – ارسال سفارش شرطی (۳)

امکانات صفحه ارسال سفارش مفید تریدر:

۱. از بخش Symbol نماد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۲. در بخش Type دو گزینه Exchange Execution و Pending Order وجود دارد. برای ارسال سفارش شرطی گزینه Pending Order را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر گزینه Exchange Execution را انتخاب کنید، مفید تریدر به بهترین قیمت بازار برای شما خرید یا فروش را انجام خواهد داد. به بیان دیگر در این حالت، خودتان نمی‌توانید قیمت سفارش را مشخص کنید.

۳. از بخش Type نوع سفارش مورد نظرتان را مشخص کنید. در این بخش ۶ حالت مختلف وجود دارد که از میان آن‌ها، ۴ حالت Buy Limit – Sell limit – Buy Stop Limit – Sell Stop Limit را می‌توانید در بازار ایران مورد استفاده قرار دهید. برای آشنایی بیشتر، مقاله آشنایی با انواع سفارش ها در مفید تریدر را مطالعه کنید.

۴. از بخش Volume حجم خرید یا فروش را مشخص کنید.

۵. از بخش Price، قیمت فعال شدن شرط را تعیین کنید. لازم به ذکر است بخش Stop Limit Price در صورتی فعال می‌شود که در بخش Type گزینه‌های Buy Stop Limit یا Sell Stop Limit را انتخاب کرده باشید.

۶. یکی از امکانات جالب مفید تریدر، قابلیت تعیین «حد ضرر» و «برداشت سود» است. شما می‌توانید از بخش‌های Stop Loss و Take Profit، حد ضرر و برداشت سود را مشخص کنید. برای آشنایی بیشتر، مقاله مراقب حفظ سود و جلوگیری از ضرر در مفید تریدر باشید را بخوانید.

۷. از بخش Expiration می‌توانید تاریخ انقضای سفارش را مشخص کنید. برای آشنایی بیشتر، مقاله از انقضای سفارش در مفید تریدر چه می‌دانید؟ را بخوانید.

۶. امکان ارتباط با پشتیبانی کارگزاری مفید (فقط اکانت های معامله گری)

علاوه بر روش های مرسوم ارتباط با مرکز خدمات کارگزاری مفید (تلفن 0218700 و ایمیل 8700@emofid.com) شما می‌توانید در تب Mailbox کلیک راست کرده (یا دکمه Insert کیبورد را بزنید) و با پشتیبانی تخصصی مفیدتریدر در ارتباط باشید. برای مشاهده Mailbox ابتدا از تب View که در نوار بالای مفید تریدر قرار دارد، گزینه Toolbox را در حالت فعال قرار دهید. سپس در بخش Toolbox وارد قسمت Mailbox شوید.

روش راه اندازی مفید تریدر

برای راه‌اندازی مفید تریدر، بایستی ابتدا وارد حساب کاربری خود در my.emofid.com شده و «حساب تحلیلگری» یا «حساب معامله‌گری» ایجاد کنید. سپس نرم افزار مفید تریدر را در کامپیوتر یا موبایل نصب کرده و اطلاعات حساب خود را در آن وارد کنید.
کلیه کاربران کارگزاری مفید می‌توانند با ایجاد یک حساب تحلیل گری در مفید تریدر، به صورت کاملا رایگان از امکانات این نرم‌افزار برای تحلیل تکنیکال نمادهای موجود در بازار سرمایه ایران استفاده کنند. با این تفاوت که بر‌خلاف حساب معامله گری، امکان ارسال سفارش خرید و فروش واقعی وجود ندارد. شما می‌توانید با مطالعه مقالات حساب تحلیل گری مفید تریدر و حساب معامله گری مفید تریدر، به طور کامل با روش ایجاد این دو حساب آشنا شوید.

کوروش حسنی کارشناس بازار سرمایه
guest
6 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
علی محب

سلام… تشکر از ایجاد حساب معامله گری مفید برای کاربران…. یک سوال داشتم ، آیا فیلم آموزشی مراحل فوق نیز وجود دارد؟

کارگزاری مفید

با سلام
جهت بهره‌مندی از فیلم‌های آموزشی سامانه مفیدتریدر، در سایت کارگزاری مفید، به صفحه سامانه مفیدتریدر مراجعه نمایید.

مسعود

آموزشهای خیلی خوبی ارائه دادید.متشکرم

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی و بازخورد ارزشمند شما سپاسگزاریم.

مامان سامی

هشدار وسفارش شرطی از موبایل قابل اجراست؟

کارگزاری مفید

با سلام
یکی از مهمترین امکانات سامانه مفیدتریدر، قابلیت ارسال سفارش شرطی است. توجه داشته باشید که این قابلیت تنها در حساب‌های معامله‌گری فعال است. با استفاده از این امکان، می‌توانید شرایط مورد نظرتان را برای مفیدتریدر مشخص کنید، نیازی نیست که حتما به کامپیوتر دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از موبایل خود، تمامی امکاناتی را که برای تحلیل تکنیکال یک نماد نیاز است، در اختیار داشته باشید تا در صورت برقرار شدن آن، سفارش خرید یا فروش به صورت اتوماتیک ارسال شود.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر، مقاله «ایجاد حساب معامله‌گری مفیدتریدر» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید