درجات ریسک پذیری و گزینه‌های سرمایه‌گذاری

درجات ریسک پذیری و گزینه‌های سرمایه گذاری
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 8858
سطح نیمه حرفه ای

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

افراد ریسک پذیر به‌دلیل بالا بودن میزان بازدهی مورد انتظارشان، معمولا به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در اوراق صکوک و اوراق مشارکت و… تمایل ندارند. در مقابل، افراد ریسک گریز بیشتر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی یا خرید اوراق مشارکت هستند، چون این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها تقریباً هیچ‌گونه ریسکی را متوجه آن‌ها نمی‌کند و بازدهی‌اش، مشخص شده است.

گروه سوم هم افراد بی‌تفاوت به ریسک هستند، افرادی که به دلایل مختلف، هیچ عکس‌العملی نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های مترتب آن از خود نشان نمی‌دهند.

نکته مهم آن است که گروه اول که ریسک‌پذیر بوده و بازار سهام را انتخاب می‌کنند نیز روحیات و تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند و می‌توان آن‌ها را به سرمایه‌گذار پرریسک، دارای ‌ریسک متوسط و ریسک‌گریز تقسیم‌بندی کرد که هر گروه در بازار سهام براساس روحیات خود به گروه‌هایی از سهام یا ابزارهای مالی مرتبط متمایل می‌شوند.

انواع ‌ریسک بر اساس قابل کنترل بودن و غیر قابل کنترل بودن به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

۱- ریسک سیستماتیک

این نوع ‌ریسک، مربوط به شرایط سیاسی و اقتصادی کلان جامعه است که قابل حذف نیست. ریسک‌ سیتماتیک بر کل بازار اثر می‌گذارد و محدود به صنعت خاصی نیست. از جمله مثال‌های ریسک سیستماتیک می‌توان به نوسانات نرخ ارز، تحریم، بحران اقتصادی، جنگ و منازعات بین‌المللی اشاره کرد.

۲- ریسک غیرسیستماتیک

برخلاف ریسک سیستماتیک، این نوع ‌ریسک قابل کنترل و کاهش است. ما می‌توانیم شرکتی را که در اثر تصمیم‌گیری‌های نادرست یا شرایط بحرانی با افت قیمتی مواجه شده را خریداری نکنیم و از این ریسک‌ جلوگیری کنیم. به جز دو مورد فوق، انواع دیگری نیز از ‌ریسک وجود دارد که برخی زیرمجموعه همین دو نوع ریسک‌ هستند.

شما می‌توانید از طریق تشکیل پرتفوی هوشمند با صندوق های سرمایه گذاری، بهترین سرمایه گذاری را با توجه به سطح ریسک‌پذیری‌تان انجام دهید. البته لازم به ذکر است که صندوق‌ها نیز خود انواع زیادی دارند که هرکدام از آن‌ها درجات ریسک‌پذیری مختلفی دارند.

به عنوان مثال صندوق‌های درآمد ثابت حامی، آوند و واحدهای عادی صندوق اهرمی توان از جمله صندوق‌های کم ریسک متعلق به کارگزاری مفید هستند و می‌توانند بازدهی پایداری را برای شما فراهم کنند. در مقابل صندوق‌های پیشتاز، پیشرو، واحدهای ممتاز صندوق اهرمی توان از جمله صندوق‌های پرریسک کارگزاری مفید به شمار می‌روند.

در صورتی که می‌‌خواهید یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک انجام دهید، می‌توانید مطلب «صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک» را مطالعه کنید.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاران از منظر ریسک پذیری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

می‌توان آن‌ها را به سه دسته سرمایه‌گذار پرریسک، دارای ‌ریسک متوسط و ریسک‌گریز تقسیم‌بندی کرد.

ریسک سیستماتیک چیست؟

این نوع ‌ریسک، مربوط به شرایط سیاسی و اقتصادی کلان جامعه است که قابل حذف نیست. ریسک‌ سیتماتیک بر کل بازار اثر می‌گذارد و محدود به صنعت خاصی نیست.

ریسک‌ غیرسیستماتیک چه مفهومی دارد؟

برخلاف ریسک سیستماتیک، این نوع ‌ریسک قابل کنترل و کاهش است. می‌توان شرکتی را که دچار شرایط بحرانی و یا افت قیمتی شده خریداری نکرده و از این ریسک‌ جلوگیری کنیم.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments