قیمت آماری واحد های صندوق یا NAV آماری چیست؟

قیمت آماری واحد های صندوق یا NAV آماری چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 9597
سطح مبتدی

به طور کلی هدف همه کسانی که وارد بازار سرمایه‌ می‌شوند افزایش ارزش دارایی هایشان است. به همین دلیل مفهوم ارزش برای سرمایه گذاران و فعالان این بازار اهمیت ویژه‌ای دارد. در مطلب ارزش خالص دارایی چیست و چرا مهم است؟ با مفهوم ارزش خالص دارایی آشنا شدید. حال مفهوم NAV آماری یا همان قیمت آماری را با هم مرور می‌کنیم.

به دلیل وجود شرایط خاص و محدودیت‌هایی در بورس اوراق بهادار تهران ازجمله پایین بودن عمق بازار، وجود حد نوسان قیمت و حجم مبنا، بسته بودن نماد معاملاتی سهام برای مدت طولانی، ممکن است در برخی مقاطع زمانی، ممکن است تعدادی از سهام بورسی موجود در سبد اوراق بهادار صندوق دارای نقد شوندگی نباشد. به عبارت دیگر، برخی از سهم‌ها با صف فروش یا صف خرید همراه باشد. در وضعیت‌های این چنینی، آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملات نمی‌تواند ارائه کننده واقعیات موجود و قیمت واقعی و منصفانه این نوع سهام باشد.

به همین دلیل به مدیران صندوق های سرمایه گذاری این اختیار داده شده است که در چارچوب دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خریدوفروش اوراق بهادار، بتوانند در شرایط مشخص شده (مثلا صف خرید و فروش سنگین) قیمت برخی دارایی های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را تا حدودی تعدیل کنند. به این ترتیب در چنین شرایطی NAV محاسبه شده بر پایه تعدیل قیمت سهام، مبنای تعیین قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

قیمت آماری یا NAV آماری چه کاربردی دارد؟

برای اینکه سرمایه‌گذاران از حدود تعدیل انجام شده آگاهی پیدا کنند،‌ صندوق‌ها طبق مقررات به موازات اعلام NAV صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، ملزم به ارائه NAV آماری خود هستند. NAV آماری یک مبنای مقایسه‌ای است و در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام، بدون اعمال تعدیل مدیر منظور شده است.

در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌های سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و اندکی از NAV صدور کمتر هستند.

سوالات متداول

قیمت آماری واحد های صندوق یا NAV آماری چیست؟

به دلیل وجود شرایط خاص ممکن است تعدادی از سهام بورسی موجود در سبد صندوق دارای نقد شوندگی نباشد. به عبارت دیگر، برخی از سهم‌ها با صف فروش یا صف خرید همراه باشد. در این وضعیت‌، آخرین قیمت اعلام شده نمی‌تواند ارائه کننده واقعیات و قیمت واقعی و منصفانه این نوع سهام باشد. به همین دلیل مدیران صندوق‌ها این اختیار را دارند تا قیمت برخی دارایی‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را تعدیل کنند.

قیمت آماری یا NAV آماری چه کاربردی دارد؟

NAV آماری یک مبنای مقایسه‌ای است و برای آگاهی سرمایه‌گذاران از حدود تعدیل انجام شده کاربرد دارد.

Reza Aliasgari کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
هادی

عالی

کارگزاری مفید

با سلام
از لطف شما کمال تشکر را داریم.

حامد

سلام-تفاوت قیمت ابطال و nav بیشتر باشه یعنی اوضاع صندوق خرابه؟

کارگزاری مفید

با سلام.
در صورت فروش واحد های صندوق، قیمت واحدها به صورت NAV ابطال محاسبه می‌شود.
NAV ابطال با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد.
یعنی در NAV ابطال هزینه کارمزد معاملات فروش، در نظر گرفته می‌شود و از ارزش خالص هر واحد کسر می‌شود. بنابراین NAV ابطال معمولا کمتر یا مساوی NAV هر واحد است.
به صورت کلی، هر زمان قصد خرید صندوقی را داشتید، در سایت مربوط به آن صندوق، بازده بلند مدت و دارایی های تحت مدیریت صندوق را بررسی نمایید.