مفهوم تورم را بهتر بشناسیم!

کمی بهتر مفهوم تورم را بشناسیم
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتشار ۵ مهر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 11546
سطح مبتدی

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مفهوم تورم چیست؟

تورم به معنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بوده و افزایش یا کاهش در آن نشان‌دهنده تغییر سرعت افزایش قیمت‌ها است. کاهش تورم به معنای ارزان شدن کالاها و کمتر شدن قیمت آن‌ها نیست، بلکه به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌هاست.  به عنوان مثال، زمانی که گفته می‌شود تورم از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است به این معناست که آهنگ رشد قیمت‌ها از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

محاسبه تورم

تورم بر اساس تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) محاسبه می‌شود. این شاخص دربرگیرنده تعدادی از کالاها و خدمات است که هر کدام از این کالاها وزن خاصی در آن دارند. به عنوان مثال مقدار این شاخص در ابتدای سال ۹۷ برابر با ۱۱۲.۹ بود. این مقدار در انتهای سال ۹۷ برابر با ۱۶۴.۳ شد و بر اساس میزان این تغییرات که به عنوان تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ تورم برابر با ۴۵.۵ درصد شد.

در ادامه به منظور درک بهتر مفهوم تورم باید بررسی شود تغییرات قیمت کدام یک از اقلام شاخص مصرف‌کننده در کل باعث دستیابی به رشد قیمت ۴۵.۵ درصدی شده است. ممکن است برخی از اقلام این شاخص حتی کاهش قیمت را تجربه کرده باشند. اما در نهایت افزایش قیمت برخی دیگر از اقلام که وزن بیشتری دارند باعث رشد قیمت نهایی شده است.

به عنوان مثال

برای مثال در شاخص قیمت مصرف‌کننده سهم مواد غذایی و حمل‌ونقل بیشتر از سایر موارد است. افزایش قیمت این گروه حدود ۶۱ درصد بوده و سایر اقلام افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند. در نهایت تورم به دلیل خنثی‌سازی تغییرات قیمتی، عددی کمتر از ۶۱ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که اغلب مردم، تغییرات قیمت اقلامی که ملموس‌تر هستند را مبنای افزایش یا کاهش تورم در نظر می‌گیرند.

اثرات منفی تورم

اقلامی مانند پوشاک، غذا، حمل و نقل و خدمات پزشکی برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. افزایش قیمت این اقلام تاثیرات بدی بر کیفیت زندگی مردم می‌گذارد و شرایط ناامیدکننده‌ای را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. این ناامیدی مردم جامعه بر چرخه اقتصاد کشور نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

علاوه بر تاثیر مخربی که نرخ تورم بر قدرت خرید افراد می‌گذارد و فشاری که بر زندگی روزمره آن‌ها وارد می‌کند، ارزش دارایی‌های آن‌ها، به‌خصوص دارایی‌هایی که به‌صورت نقد نگهداری می‌کنند را نیز کاهش می‌دهد.

تورم و سرمایه گذاری

در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاری به عنوان راهکاری برای مقابله با این پدیده اقتصادی به کار می‌رود. از این رو، برخورداری از دانش سرمایه‌گذاری کافی در بازارهای مختلف مانند مسکن، ارز، طلا و بورس باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرف دیگر، سرمایه لازم برای ورود به هریک از این بازارها نیز متفاوت است.

 شاید برخی از افراد با توجه به میزان تخصص و آگاهی از شرایط اقتصادی و میزان پس‌انداز خود، قدرت ورود به هر بازاری برای سرمایه‌گذاری را نداشته باشند. این در حالی است که با توجه به ابزار‌ی مانند صندوق سرمایه گذاری، ورود افراد به بازار سرمایه، با هر سطح از دانش و هر میزان سرمایه را تسهیل شده است. سپرده‌گذاری در بانک نیز در این شرایط تورمی و با کاهش نرخ سپرده بانک‌ها معقول و منطقی نیست. چرا که اغلب اوقات، نرخ بهره بانکی نرخ تورم را پوشش نمی‌دهد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان از ارزش دارایی خود در برابر تورم محافظت کرد؟

به صورت کلی پرکاربردترین روش برای مقابله با تورم، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف است. البته این اقدام نیاز به آشنایی با مفاهیم، اصول و روش‌های سرمایه‌گذاری دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به‌خصوص در ابتدای راه، انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود.

آیا سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی یا اوراق با درآمد ثابت، در حفظ ارزش دارایی موثر است؟

این موضوع بستگی به میزان تورم و نرخ سود بانکی یا سود اوراق درآمد هر کشور دارد. به صورت کلی، اگر نرخ سود یک سرمایه‌گذاری از نرخ تورم بیشتر باشد، می‌توان آن را موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
ابراهیم

تشکر میکنم از آموزشهای خوب شما در رابطه با یادگیری کلیه مسائل اقتصادی

کارگزاری مفید

با سلام
رضایت شما باعث افتخار ماست. با تشکر از نظر ارزشمند شما

جواد

خیلی ساده وقشگ توضیح داده شد

کارگزاری مفید

سلام
از ارائه بازخورد شما صمیمانه سپاسگزاریم.