نگاهی به مفهوم دامنه نوسان

دامنه نوسان
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انتشار ۱۸ آبان ۱۳۹۹
تعداد بازدید: 11346
سطح مبتدی

دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی از آن به‌عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام و به‌منظور کاهش نوسان بازار، دست‌کاری در قیمت‌ها و زیان سرمایه‌گذاران در اثر تصمیمات هیجانی استفاده می‌شود.

محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم

دامنه مجاز نوسان، حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد و قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در واقع این دامنه‌ محدوده مجاز برای نوسان‌ قیمت سهم است.

این موضوع یکی از مسائل بحث‌برانگیز به شمار می‌رود که برخی صاحب‌نظران بر لزوم اعمال حد نوسان قیمت سهام و آثار مثبت آن تاکید دارند و برخی به آثار منفی آن اشاره دارند. با این وجود در اغلب کشورها در طول زمان و با رشد بازارهای مالی، دامنه نوسان قیمت سهام افزایش پیدا کرده است.

دامنه نوسان در بورس دنیا

در بسیاری از بورس‌های دنیا همچون تایوان، تایلند، استرالیا، اسپانیا، مالزی، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، کره، ژاپن و ایران، قانون‌گذاران به‌منظور کاهش نوسان بازار و کاهش ریسک و ضرر سرمایه‌گذاران در اثر تصمیمات احساسی و هیجانی اقدام به وضع دامنه مجاز نوسان کرده‌اند. لازم به ذکر است ایجاد محدوده قیمتی تنها به بازار سهام و بورس ختم نمی‌شود، بلکه در بسیاری از بازارهای دیگر نیز این قانون اعمال می‌شود.

در بورس‌های اوراق بهادار توسعه‌ یافته، بیشتراز توقف معاملات استفاده می‌شود. بورس سهام در ایالات متحده توقف معاملات را به حد نوسان قیمت ترجیح می‌دهد. علاوه بر آمریکا، بورس‌های سهام در ایتالیا، کانادا، آلمان، هنگ‌کنگ، انگلیس و… نیز توقف معاملات را نسبت به حد نوسان ترجیح می‌دهند.

دامنه نوسان در بورس و فرابورس

به طور متداول سهام، اوراق بدهی و اوراق مشتقه پذیرفته‌ شده در بازار بورس و فرابورس حداکثر ۵ درصد می‌توانند نوسان قیمت داشته باشند، اما دامنه نوسان روزانه قیمت در تمامی نمادهای مندرج در «بازار اول بورس و فرابورس» ۷+ و ۷- درصد تعیین گردیده است. همچنین دامنه‌ نوسان‌ حق تقدم سهام، دو برابر دامنه نوسان روزانه قیمت سهام درصد تعیین شده است. دامنه نوسان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) نیز ۱۰ درصد است. این درحالی‌ است که شرایط برای بازار پایه فرابورس کاملاً متفاوت است.

در بازار پایه فرابورس پیش از این، دامنه نوسان‌ها بدون در نظر گرفتن ریسک شرکت‌ها ۱۰ درصد بود که باعث رشد بی‌دلیل ارزش سهام شرکت‌ها می‌شد؛ اما در راستای حمایت از حقوق سهامداران به پیشنهاد فرابورس ایران از مهرماه سال ۱۳۹۸ دامنه نوسان‌ به شکل زیر تغییر کرد:

  •  بازار پایه زرد ← مثبت یا منفی سه درصد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته
  • بازار پایه نارنجی ← مثبت یا منفی دو درصد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته
  • بازار پایه قرمز← مثبت یا منفی یک درصد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته

برای مشاهده دامنه نوسان یک نماد می‌توانید به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید یا وبسایت tsetmc.com مراجعه کنید. در وبسایت TSETMC اطلاعات متنوع و مهمی درباره هر نماد وجود دارد که با یادگیری آن‌ها، شانس موفقیت شما در بورس افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که تمایل دارید با این وبسایت آشنا شوید، مقاله آموزش تابلو خوانی در بورس را مطالعه کنید.

موارد عدم شمول دامنه نوسان

  • بعد از بازگشایی سهم پس از مجمع عمومی عادی سالیانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی یا تقسیم سود
  • بعد از بازگشایی سهم پس از مجمع عمومی فوق‌العاده یا جلسه هیات مدیره در خصوص تغییر سرمایه
  • در مورد اوراق بهاداری که دارای بازارگردان هستند، دامنه نوسان روزانه قيمت طبق مقررات بازارگردانی است.
سروش شاه صفی کارشناس بازار سرمایه
guest
2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
امیر.و

سلام
در مقاله درج شده “برای مشاهده دامنه نوسان یک نماد می‌توانید به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید یا وبسایت tsetmc.com مراجعه کنید.”

بعدا جسارتا کجای سایت بورس دامنه نوسانات درج گردیده است ؟

کارگزاری مفید

با سلام
برای بررسی دامنه نوسان هر سهم و اطلاعات دیگر، می‌توانید به سایت مدیریت فناوری بورس تهران بخش پیام ناظر و در یک نگاه مراجعه نمائید.