رویه ارائه خدمات و انجام معاملات برخط

رویه ارائه خدمات و انجام معاملات برخط
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انتشار ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 272970
سطح مبتدی

مطابق با ماده ۲۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، رویه‌های انجام معاملات برخط و شرایط و مخاطرات مربوط به این نوع معاملات باید به اطلاع عموم افراد برسد. بر همین اساس، مهم‌ترین موارد مربوط به این دستورالعمل در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استفاده از سامانه‌های آنلاین

۱- طبق ماده ۱۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط استفاده از زیرساخت‌های معاملات برخط (آنلاین) توسط مشتریان، منوط به انعقاد قرارداد مربوطه با کارگزار ارائه دهنده خدمات است.

۲- طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط‌، مدیریت معاملات برخط کارگزاری مکلف است در صورت کامل بودن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و پس از بررسی و احراز مهارت و صلاحیت ایشان در خصوص استفاده از زیرساخت‌های معاملات برخط و نیز عدم وجود سابقه نقض مقررات یا عدم ایفای تعهدات نزد اعضا یا سازمان، نسبت به ارائه دسترسی به متقاضی اقدام کند. بدیهی است در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از موارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است، دسترسی متقاضی ضمن اطلاع‌رسانی قبلی مسدود خواهد شد.

ارزیابی صلاحیت استفاده از سامانه‌های آنلاین

۳- ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای متقاضی توسط مدیریت معاملات برخط و از طریق مصاحبه شفاهی یا آزمون کتبی صورت می‌پذیرد.

۴- کلیه متقاضیان لازم است قبل از شرکت در آزمون و امضای قرارداد نسبت به مطالعه موارد زیر اقدام نمایند. بدیهی است امضای قرارداد به منزله پذیرش تمامی قوانین و دستورالعمل‌های معاملات‌ برخط‌ و کلیه مخاطرات ناشی از انجام این معاملات است.

مسدود شدن دسترسی به سامانه‌های آنلاین

۵- مدیریت معاملات برخط کارگزاری می‌تواند علی رغم احراز تمامی شرایط فوق، خدمات معاملات برخط را به متقاضی ارائه نکند. همچنین طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط‌، در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار مشاهده شود، دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.

۶- در صورتی که متقاضی اقدام به ارسال سفارش های نامتعارف به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری نماید یا به هر طریقی اثبات شود که با روشی به غیر از استفاده متعارف از سامانه‌های مذکور اقدام به ارسال سفارش‌ها با فرکانس بالا می‌نماید، دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع گردیده و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید. بدیهی است در صورتی که فرد تمایل به دسترسی مجدد به سامانه های معاملات‌ برخط‌ را داشته باشد لازم است تا تقاضای خود را به مدیریت معاملات برخط ارائه نموده و پس از اخذ تعهدات لازم دسترسی ایشان مجددا برقرار خواهد شد. در صورت نقض تعهدات مدیریت برخط کارگزاری مجاز است بدون اطلاع قبلی نسبت به قطع دسترسی متقاضی به سامانه های معاملات‌ برخط برای مدت نامعلوم اقدام کند.

مشخصات ورود به سامانه‌های آنلاین

۷- نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه معاملات برخط، در ابتدای افتتاح حساب توسط شخص داوطلب انتخاب می‌شود. بدیهی است در هر زمان، متقاضی می‌تواند نسبت به تغییر رمز عبور انتخابی خود اقدام کند. 

اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات و اختلالات احتمالی

۸- اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات، اطلاعیه‌های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه‌های معاملاتی آنلاین از طریق «پیام فوری» داخل سامانه‌ها توسط مدیریت معاملات‌ برخط‌ کارگزاری صورت خواهد پذیرفت.

۹- در صورت بروز هرگونه اختلال در سامانه‌های معاملاتی آنلاین، کارگزاری حداکثر تلاش خود را جهت برقراری امکان انجام معاملات به کار خواهد بست. بدیهی است در مواردی هر چند نادر، امکان قطع دسترسی متقاضیان محترم به سامانه های معاملات آنلاین وجود دارد.

 ۱۰- بر اساس ماده 19 دستورالعمل اجرایی همچنین بند 3 ماده 6 قرارداد فی‌مابین، در صورت قطع دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملاتی برخط به جهت اعمال حقوق متعلق به کارگزاری یا دلایل ذکر شده فوق، کارگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات وارده احتمالی به فرد متقاضی نخواهد داشت.

حداقل الزامات سامانه‌های آنلاین

۱۱- سامانه‌های معاملاتی برخطی که در اختیار متقاضیان محترم قرار می‌گیرد، حداقل الزامات لازم در دستورالعمل‌های ابلاغی نهادهای ناظر را رعایت کرده است. همچنین حداقل امکانات زیر از طریق این سامانه‌ها در اختیار هر شخص قرار می‌گیرد:

  • امکان ارسال، ویرایش و حذف سفارش‌ها
  • امکان مشاهده دارایی و حساب نزد کارگزاری
  • امکان واریز و دریافت وجه نقد
  • امکان ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر
  • امکان مشاهده دفتر حساب و وضعیت حسابداری
  • امکان مشاهده سفارش‌ها و خرید و فروش‌های انجام شده

ارتباط با کارگزاری

۱۲- مرکز تماس کارگزاری از طریق راه‌های ارتباطی موجود، پاسخگوی مشکلات و سوالات احتمالی متقاضیان محترم می‌باشد. لازم به ذکر است اغلب کاربران با مطالعه دقیق پیام‌های فوری، پیام‌های ناظر بازار و مطالب آموزشی ارائه شده توسط کارگزاری و با استفاده از امکانات نرم‌افزاری سامانه‌های معاملاتی برخط، نیازی به برقراری تماس با کارشناسان کارگزاری نخواهند داشت.

سوالات متداول

در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهدی مبنی بر نقض قوانین مشاهده شود، چه عواقبی خواهد داشت؟

طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط‌ دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد. در گام بعدی مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.

اگر شخصی اقدام به ارسال سفارش‌های نامتعارف کند، طبق قوانین چه برخوردی با وی خواهد شد؟

به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع خواهد شد. در گام بعدی مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.

تغییرات، اطلاعیه‌های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه‌های معاملاتی آنلاین چگونه اطلاع‌رسانی خواهد شد؟

از طریق “پیام فوری” داخل سامانه‌ها توسط مدیریت معاملات‌ برخط‌ کارگزاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

از چه روش‌هایی امکان ارتباط با کارگزاری وجود دارد؟

سامانه تلفنی به شماره ۸۷۰۰-۰۲۱ و ۹۱۰۰۸۷۰۰-۰۲۱
ایمیل کارگزاری مفید به آدرس 8700@emofid.com
سامانه چت موجود در نرم افزارهای معاملات‌ برخط
صفحه اینستاگرام کارگزاری مفید

Amir dejman کارشناس بازار سرمایه
guest
180 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
یوسف

سلام یک سوال از خدمتتون داشتم میخواستم بدونم میشه هر ساعتی در مورد سرخطی به کارگذاری مفید زنگ زد یاخیر؟
اگه میشه،کارگذاری برای ما میتونه سرخطی بزنه ساعت 8:45 دقیقه یانه؟

کارگزاری مفید

با سلام
سرخطی زدن به معنای داشتن سرعت عمل بالا‌ی سهامدار، در ارسال سفارش است. به همین دلیل ثبت سفارش در ساعت شروع پیش گشایش بازار (8:45 الی 9:00 پیش از ظهر) دارای اهمیت می‌باشد. در نظر داشته باشید، ثبت سفارش می‌بایست توسط سرمایه‌گذاران صورت گرفته و کارگزاری مفید اقدام به ثبت سفارش نخواهد کرد. جهت کسب اطلاع بیش‌تر می توانید مقاله «سرخطی زدن در آنلاین‌پلاس چگونه انجام می‌شود؟» را مطالعه فرمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
ابوالفضل

سلام میخواستم بدونم به مانده پول درکارگزاری چنددرصدسودتعلق میگیره وچطوری به حسابمون واریزمیشه ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
در صورت فعال بودن طرح حامی، قدرت خرید راکد شما در صندوق حامی سرمایه‌گذاری شده و موجودی شما سود روز شمار تعلق خواهد گرفت. سود مربوطه اوایل روزهای کاری هر ماه، به قدرت خرید شما اضافه می‌شود و در گردش حساب سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید با عنوان «بابت سود صندوق سرمایه‌گذاری ثابت حامی…» قابل مشاهده می باشد. لازم به ذکر است، حداقل مبلغ جهت سرمایه‌گذاری در صندوق حامی 60 هزار تومان می‌باشد.
همچنین حامی یک صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت است، از این رو میزان سودآوری آن از نوسانات بازار سرمایه و شاخص تاثیر نمی‌پذیرد و تنها وابسته به نرخ سود اوراقی است که در سبد داراریی‌های صندوق قراردارند. با این وجود به خاطر تغییر مداوم ترکیب دارایی‌های صندوق و متفاوت بودن بازده اوراق درآمد ثابت مختلف، نمی‌توان نرخ ثابتی را برای تعیین میزان بازده دارایی‌های صندوق حامی تعیین نمود و تنها می‌توان بازده 15 الی 24 درصد برای بازدهی سالانه آن در نظر گرفت. اما با این حال شما همواره می‌توانید بازدهی صندوق را در بازه‌های زمانی مختلف در صفحه صندوق حامی در سایت کارگزاری مفید مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله «معرفی جامع طرح حامی کارگزاری مفید» مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
فاطمه

سلام خسته نباشین
من الان دوروزه که کد ورمز عبور وارد میکنم ولی متاسفانه باز نمیکنه و پیام میده کد کاربری یا رمز عبور اشتباه درصورتی که من کد کاربری ورمز عبور را تغییر ندادم

کارگزاری مفید

با سلام
نام کاربری کدملی و یا شماره همراه بوده و رمز عبور همان رمزی می‌باشد که در زمان افتتاح حساب انتخاب کرده‌اید.
در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده‌‌اید بر روی گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام» کلیک کرده و اقدام به بازیابی رمز عبور نمایید.
دقت داشته باشید که صفحه کلید شما در حالت انگلیسی قرار داشته باشد و حروف کوچک و بزرگ به درستی رعایت گردد.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
اهواز

سلام
من میخوام مانده م رو برداشت کنم ولی ایتم ها غیر فعال هست

کارگزاری مفید

با سلام
در‌حال‌حاضر برداشت وجه با اختلالی مواجه نمی‌باشد. در صورت بروز چنین مشکلی کش مرورگر خود را پاک نموده و از نسخه به روزرسانی شده مرورگر استفاده نمایید. در صورتی که دارای صندوق حامی هستید، چنانچه درخواست وجه مانده‌ی از قبل خود را برای اولین روز کاری پیش‌رو دارید، برای مبالغ بیش‌تر از 20 میلیون تومان می‌بایست قبل از ساعت 14:00 بعد از ظهر روز کاری و برای مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان تا ساعت 15:30 بعد از ظهر درخواست برداشت وجه را ثبت کنید. در صورتی که طرح حامی قیر فعال باشد، امکان ثبت درخواست برداشت وجه تا ساعت 15:30 بعد از ظهر و بدون مجدودیت در مبلغ امکان‌پذیر است. همچنین تسویه معاملات سهام دو روز کاری زمان می‌برد، بنابراین اگر سهامی را بفروشید و قصد برداشت وجه حاصل از آن را داشته باشید، می‌توانید تقاضای وجه خود را برای دو روز کاری بعد از فروش سهام ثبت نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌های «تقاضا وجه» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
محمد

سلام خسته نباشید .در ورود به برنامه مشکل دارم شماره تلفن وکارت ملی رو میزنم میگه اطلاعات وارد شده نادرست است مشگل ازکجا ممنون

کارگزاری مفید

با سلام
جهت ورود به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید، نام کاربری کد ملی یا شماره همراه شما بوده و رمز عبور نیز همان رمزی است که زمان ثبت‌نام تعریف کرده‌اید. در صورتی‌که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام» استفاده نمایید.
توجه داشته باشید، زبان صفحه کلید شما انگلیسی بوده باشد. همچنین در صورتی که پیش از این نام کاربری خود را تغییر داده باشید، امکان استفاده از شماره همراه و یا کد ملی خود را به عنوان نام کاربری نخواهید داشت و می‌بایست از نام کاربری تعیین شده استفاده نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر، مقاله‌های «نحوه ورود به ایزی‌تریدر و مشاهده کد بورسی خود» و «نحوه ورود به سامانه آنلاین‌پلاس و مشاهده کد بورسی خود» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
عادل بغلانی

با سلام من چطور میتوانم سهام خود را در منزل ثبت فروش سهام بزنم آیا مبلغ فروش باید مبلغ پایانی باشد یا خیر ودر چه ساعتی انجام میشود .آیا بنده الان اجازه این کار را دارم یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکرم

کارگزاری مفید

با سلام
شما می‌توانید جهت ثبت سفارش از سامانه‌های آنلاین کارگزاری مفید (آنلاین‌پلاس و ایزی‌تریدر و ایزی‌تریدر اربیس) استفاده نمایید.
جهت فروش سهام، نماد مورد نظر را از قسمت «پرتفوی سپرده‌گذاری» انتحاب نمایید. در صورتی که نماد مورد نظر در وضعیت «مجاز» باشد، با استفاده از گزینه «فروش» و ثبت اطلاعاتی نظیر قیمت فروش و تعداد سهام مد نظر، ثبت سفارش فروش را انجام دهید. توجه داشته باشید، قیمت را در «بازه مجاز» وارد نمایید. منظور از بازه مجاز، کمترین و بیش‌ترین قیمتی است که امکان معامله برای نماد در آن روز معاملاتی وجود دارد که در تابلوی معاملاتی سهام مربوطه قابل مشاهده است. همچنین زمان معاملات به شرح زیر می‌باشد. 1) از ساعت 8:45 الی 9:00 پیش از ظهر زمان سفارش‌گیری 2) از ساعت 9:00 الی 12:30 بعد از ظهر زمان معاملات. لازم به ذکر است، این بازه زمانی، زمان معامله تمامی نماد‌ها نبوده و استثنا نیز وجود دارد. جهت اطلاع از زمان معاملات یک نماد، پیام ناظر نماد مورد نظر را مطالعه نمایید. در نظر داشته باشید، روزهای کاری بازار سرمایه از شنبه الی چهارشنبه به جز ایام تعطیلات رسمی می‌باشد.
همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌های «نحوه ارسال سفارش خرید یا فروش» را مطالعه نمایید.

mohadese

سلام تازه برنامه ایزی تریدر رو نصب کردم چرا من هرچی نام کاربری و رمزمو میزنم همش مینویس خطا در سرور؟

کارگزاری مفید

با سلام
در‌حال‌حاضر سامانه ذکر شده با اختلالی مواجه نمی‌باشد. در صورت بروز چنین مشکلی کش مرورگر خود را پاک نموده و از نسخه به روزرسانی شده مرورگر استفاده نمایید.
توجه فرمایید که جهت ورود به سامانه‌ ایزی‌تریدر کارگزاری مفید، نام کاربری کد ملی یا شماره همراه شما بوده و رمز عبور نیز همان رمزی است که زمان ثبت‌نام تعریف کرده‌اید.
در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام» استفاده نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ «نحوه ورود به ایزی‌تریدر ومشاهده کد بورسی خود» را مطالعه نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
علیرضا

سلام
حساب تحلیل‌گری جدید ( متا تریدر ۵) که کارگزاری به اعضاش هدیه کرده چه کاربردی داره؟

کارگزاری مفید

باسلام
با نصب و ایجاد حساب تحلیل‌گری (demo) سامانه معاملاتی مفیدتریدر می‌توانید از قابلیت‌های اصلی حساب تحلیل‌گری مفید تریدر که به صورت زیر می‌باشد، بهره‌مند شوید.
1) دسترسی نامحدود و رایگان به مجموعه‌ای کامل از ابزارها و اندیکاتورهای مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال
2) ذخیره اتوماتیک تحلیل‌ها
3) دسترسی نامحدود و رایگان به انواع نمودارهای قیمتی نمادهای بازار سرمایه ایران در تناوب‌های زمانی مختلف
4) امکان شخصی‌سازی محیط نرم ‌افزار و ذخیره تحلیل‌ها
5) امکان استفاده از مفیدتریدر در سیستم‌ عامل‌های ویندوز، اندروید و آی.او.اس
6) امکان انجام تحلیل تکنیکال در نسخه‌های موبایل
همچنین برای کسب اطلاعات بیش‌تر جهت نصب و راه‌اندازی حساب تحلیل‌گری مفیدتریدر مقاله‌ «ایجاد حساب تحلیل‌گری مفید‌تریدر» را مطالعه نمایید.

سحر

سلام خسته نباشید من ثبتنام کردم همه چیزو بعد مینویسه تعید شد بعد که میام بیرون بعد میرم میاد میگه دوباره اسم چیزاتو بگو میگه بروزش کن

کارگزاری مفید

با سلام
جهت بررسی این مورد از طریق راه‌های ارتباطی زیر همه روزه و ۲۴ ساعت شبانه‌روز با کارشناسان در ارتباط باشید:
📞شماره تماس ۰۲۱۸۷۰۰
📲چت آنلاین کارگزاری مفید در سامانه‌های معاملاتی
📩email: 8700@emofid.com

عبدالعلی حسنی

سلام من برای پسرم با شماره همراه خودم ثبت‌ نام کردم حالا برای ثبت نام خودم چیکار کنم میخوام ثبت‌نام کنم میگه شماره ثبت‌ شده‌ چطور ی ثبت نام کنم

کارگزاری مفید

با سلام
به منظور ثبت شماره همراه می‌بایست شماره موبایل منحصر به فرد بوده و قبلا توسط شخص دیگری در کارگزاری مفید ثبت نشده باشد. لازم به ذکر است، برای افراد با سن قانونی، شماره همراه می‌بایست به نام خود شخص باشد. لذا جهت ثبت‌نام خود می‌بایست از شماره‌ همراهی که متعلق به شما بوده و توسط شخص دیگری در کارگزاری مفید استفاده نشده است، استفاده نمایید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ «افتتاح حساب در کارگزاری مفید» را مطالعه کنید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید
کورش

سلام باختلالدرمفیدپلاس میخواستم برای خودم وهمسرم ازمفیدوارداکانتمون بشم که امکان استفاده دو اکانت ازیک گوشی را قبول نمیکنم لطفا”راهنماییم کنید

کارگزاری مفید

با سلام
جهت دسترسی به دو اکانت در یکی از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید در تلفن همراه‌تان می‌بایست ابتدا از حساب اول خارج شده و سپس وارد حساب شخص دیگر شوید. همچنین می‌توانید از دو سامانه‌ «ایزی‌تریدر همراه» و «همراه‌پلاس» استفاده و با هر یک از سامانه‌ها، یکی از حساب‌های مورد نظر را انتخاب نمایید.

Last edited 2 سال قبل by کارگزاری مفید