الگوی مرد دارآویز و الگوی چکش

الگوی مرد دارآویز و الگوی چکش
زمان مطالعه: 8 دقیقه
انتشار ۴ دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید: 25886
سطح حرفه ای

دسترسی سریع‌تر به مطالب:

الگوهای تحلیل تکنیکال، مانند یک نقشه راه، به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا روند قیمت یک سهم را شناسایی و پیش‌بینی کنند. یکی از پرکاربردترین الگوهای تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی ژاپنی هستند. این الگوها از ترکیبی از بدنه، سایه بالایی و سایه پایینی یک کندل تشکیل می‌شوند و می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش را ارائه دهند. الگوهای شمعی ژاپنی، رفتار، احساسات و نوع تصمیمات خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهند. با استفاده از این الگوها، می‌توان نگاه جزئی‌تری به نمودار قیمتی داشت و احتمال موفقیت معاملات را افزایش داد.

از جمله الگوهای پر کاربرد تحلیل تکنیکال که در انواع الگوهای شمعی ژاپنی یافت می‌‌شود، الگوهای مرد دارآویز و چکش هستند. این دو الگو در ساختار کندل استیک (Candle Stick) شبیه به یکدیگرند، اما کارایی متفاوتی دارند. در اینجا با توضیح کامل این الگوها به ساختار، تفاوت و نحوه معامله با این کندل‌ها می‌پردازیم.

الگوی مرد دارآویز (Hanging man)

مرد دارآویز نام الگویی است که در روند صعودی ظاهر می‌شود و اخطار اتمام روند را دارد. این الگو شبیه فردی به دار آویخته است، با یک بدنه کوچک مربعی شکل و سایه بلند پایینی. بهتر است طول سایه پایین حداقل دو برابر طول تنه کندل باشد و سایه بالایی نداشته باشد و در صورت وجود بسیار کوچک و ناچیز باشد. ساختار الگوی مرد دارآویز به شکل زیر است:

الگوی مرد دارآویز

الگوی مرد دارآویز می‌تواند به هر دو رنگ سبز یا قرمز(تیره و روشن) تشکیل شود. بهتر است بدنه اصلی الگو در بالاترین قسمت معاملاتی روز باشد.

چرا کندل مرد دارآویز در نمودار تکنیکال شکل می‌گیرد؟

رنگ قرمز یا تیره بدنه دارآویز، نشان می‌دهد قیمت پایانی نتوانسته به قیمت ابتدایی کندل برسد. آنچه در الگوی دار آویز رخ می‌دهد این است که در روند صعودی قرار داریم و شروع قیمت در بالاترین قیمت روز است. با فشار فروش در بازار قیمت به پایین‌ترین حد قیمتی روز می‌رسد و دوباره خریداران قیمت را بالا می‌برند. دلیل بدنه کوچک دارآویز و سایه بسیار بلند آن در رفتار خریداران و فروشندگان است. 

الگوی مرد دارآویز در انتهای روند صعودی

الگوی دار آویز در انتهای روند صعودی

رفتار ثانویه خریداران در این الگو و برگشت قیمت به نزدیک بالاترین سطح آن، نمی‌تواند به معنی اتمام روند و خروج از سهم باشد. به همین منظور در توضیح این الگو باید یادآوری شود که الگوی دار آویز نیاز به کندل تاییدیه برای خروج یا عدم خروج از سهم را دارد. با این حال به کرات می‌توان مثال‌هایی از دار آویز در بازار سهام ایران دید که سیگنال اتمام روند نقض شده و با مشاهده دارآویز، روند صعودی همچنان ادامه داشته است. 

پس از تشکیل الگوی دار آویز، برای اطمینان از اتمام روند صعودی، به کندل بعدی دارآویز توجه کنید. اگر کندل بعدی الگو به زیر دارآویز نزول کرد، می‌توان اقدام به فروش سهام کرد.

الگوی مرد دار آویز و کندل تایید آن

الگوی دار آویز و کندل تایید آن به همراه حجم معاملات در روز دارآویز– تصویر ثبت شده از بخش ایزی چارت سامانه معاملاتی ایزی تریدر است

الگوی چکش (Hammer)

الگوی چکش در نمودار کندل استیک با یک کندل تشکیل می‌شود. این الگو در طی یک روند نزولی ایجاد شده و تشکیل کف یا محدوده حمایتی، جهت برگشت روند یا اتمام روند نزولی را می‌دهد. 

ساختار کندل چکش مشابه مرد دارآویز است؛ یک تنه بسیار کوچک مربعی در بالای کندل و نزدیک به بالاترین قیمت روز، ترجیحا بدون سایه بالایی ( در صورت وجود بهتر است بسیار کوچک باشد) و دم بسیار بلند و حداقل دو یا سه برابر بدنه شمع دارد. 

کندل‌های چکشی معکوس نیز ساختار تقریبا مشابهی با کندل چکش دارند با این تفاوت که ساختار این کندل به این صورت است که سایه بلندی در بالای کندل قرار می‌گیرد و بدنه کوچکی در پایین آن­ها وجود دارد. همچنین سایه زیر این کندل‌ها وجود ندارد یا بسیار اندک است. به این نکته توجه داشته باشید که روند بازار معمولا قبل از این الگو نزولی بوده است و این الگو می‌تواند نشانه‌ احتمالی شروع یک روند صعودی باشد.

الگوی چکش

ساختار الگوی چکش. هر دو رنگ قابل قبول است اما برای قدرت صعود بیشتر،  بهتر است سبز رنگ یا روشن باشد.

تفاوت الگوی چکش و الگوی مرد دارآویز

شباهت بسیار زیاد ساختار الگوهای چکش و دارآویز، بسیاری را به شک می‌اندازد که دو الگوی شبیه به هم چگونه دو ترید متفاوت را رقم می‌زنند.  در اینجا باید اشاره شود رفتار روند قبل از تشکیل کندل و روند حاکم بر بازار در کارایی الگو بسیار تاثیرگذار است. 

هر دو الگو از نوع اخطار اتمام روند و بازگشتی هستند، اما روند قبل از الگوی چکش باید نزولی باشد. قیمت در یک روند نزولی پیش می‌رود؛ در کندل چکش هم این نزول ادامه دارد.

به این صورت که ابتدا قیمت از بالاترین نقطه روز شروع شده و به پایین‌ترین محدوده قیمتی آن می‌رسد، اما به دلیل شرایط حاکم بر بازار، اخباری که از سهام به دست معامله‌گران می‌رسد یا اینکه قیمت در روند نزولی پیشین خود به تارگت(هدف) یا محدوده حمایتی خود نزدیک شده و زمان اتمام روند نزولی است.

در ادامه کاهش ریزش قیمت در روز کندل چکش، خریداران وارد بازار شده و با فشار خرید، قیمت را در همان روز به قیمتی نزدیک به آغاز روز یا حتی به بالاترین قیمت روز می‌رسانند. به همین دلیل، در قسمت قبلی گفته شد که بهتر است الگوی چکش یا سایه بالایی نداشته باشد یا بسیار ناچیز باشد. در ضمن علت رنگ بدنه چکش نیز در همین رفتار خریداران نمود پیدا می‌کند؛ اگر روشن یا سبز رنگ باشد، نشان از قدرت بیشتر خریداران برای آمادگی صعود خواهد بود.

نحوه رفتار قیمت هنگام شکل‌گیری الگوی چکش

رفتار الگوی چکش مانند توپی است که درون ظرف پر از پنبه نرم می‌افتد و سپس به سرعت به بالا پرتاب می‌شود. 

ریزش سهم در ابتدای تشکیل کندل و حمایت خریداران و صعود قیمت در همان روز اتفاقی است که در کندل چکش رخ می‌دهد. دم بلند چکش همان حرکت رفت و برگشتی مثال توپ است که به درون یک محدوده حمایت قیمتی فرو رفته و بالا می‌آید. 

در روندهای صعودی می‌توان نمونه‌هایی از الگوی چکش یافت که نه‌تنها باعث اتمام روند نشدند، بلکه سیگنال فروش قطعی صادر کردند.

اگر تنه کندل بعد از روز چکش وارد محدوده سایه بلند پایینی چکش شود، الگوی چکش نقض شده است و روند نزولی ادامه دارد. برای اینکه الگوی چکش کار خودش را به درستی انجام دهد، باید در انتهای روند نزولی و در پایین‌ترین قسمت آن باشد؛ یعنی بدنه هر دو کندل چپ و راست الگو نباید وارد محدوده قیمتی دم چکش باشند و سایه پایینی هر کدامشان نباید از سایه پایینی چکش، پایین‌تر رفته باشد. در واقع الگوی چکش باید در پایین‌ترین قسمت روند تشکیل شده باشد. 

الگوی چکش در انتهای روند

تایید الگوی چکش و جایگاه اصلی آن در انتهای روند

نحوه معامله پس از وقوع کندل چکش

پس از مشاهده و تشخیص صحیح بودن الگوی چکش، با یک پوزیشن ترید صحیح، از این الگو منتفع شوید. در شکل زیر قیمت خرید پس از تشکیل این الگو و حد ضرر به وضوح مشخص شده است. 

الگوی چکش، محل درست خرید و حد ضرر پس از روز کندل چکش

الگوی چکش، محل درست خرید و حد ضرر پس از روز کندل چکش

چند درصد احتمال برگشت روند پس از الگوی چکش وجود دارد؟

این الگو در بازار صعودی ۶۰ درصد و در بازار نزولی  ۵۹درصد احتمال برگشت روند دارد. حجم بالا در روز کندل چکش، کارایی این الگو را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

الگوی مرد دارآویز چست؟

مرد دارآویز نام الگویی است که در روند صعودی ظاهر می‌شود و اخطار اتمام روند را دارد. این الگو شبیه فردی به دار آویخته است، با یک بدنه کوچک مربعی شکل و سایه بلند پایینی. بهتر است طول سایه پایین حداقل دو برابر طول تنه کندل باشد و سایه بالایی نداشته باشد. در صورت وجود، سایه بسیار کوچک و ناچیز باشد.

الگوی چکش چه تفاوتی با الگوی مرد دارآویز دارد؟

شباهت بسیار زیاد ساختار الگوهای چکش و دارآویز، بسیاری را به شک می‌اندازد. هر دو الگو از نوع اخطار اتمام روند و بازگشتی هستند، اما روند قبل از الگوی چکش باید نزولی باشد.

نحوه رفتار قیمت هنگام شکل‌گیری الگوی چکش چگونه است؟

رفتار الگوی چکش مانند توپی است که درون ظرف پر از پنبه می‌افتد و به سرعت به بالا پرتاب می‌شود. ریزش سهم در ابتدای تشکیل کندل و حمایت خریداران و صعود قیمت در همان روز اتفاقی است که در کندل چکش رخ می‌دهد. دم بلند چکش همان حرکت رفت و برگشتی مثال توپ است که به درون یک محدوده حمایت قیمتی فرو رفته و بالا می‌آید.

چند درصد احتمال برگشت روند پس از الگوی چکش وجود دارد؟

این الگو در بازار صعودی ۶۰ درصد و در بازار نزولی ۵۹ درصد احتمال برگشت روند دارد. حجم بالا در روز کندل چکش، کارایی این الگو را افزایش می‌دهد.

محمد رزاقی کارشناس بازار سرمایه
guest
4 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بحث ترین
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی رمضان بدری

ممنونم از گروه مفید بابت آموزش
بسیارعالی و قابل درک

کارگزاری مفید

با سلام
از همراهی شما با کارگزاری مفید صمیمانه سپاسگزاریم.

امیر نوائی

ممنون از توضیحات کامل و قابل درکتون

کارگزاری مفید

باسلام
اولویت ما جلب رضایت شماست، از همراهی شما سپاسگزاریم.